(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Kupte si užší pračku, řekl developer, který špatně vyměřil koupelnu

  • 134
Alena s Vladimírem bydleli v Brně. Na stáří ale zatoužili po klidu. Proto přivítali nabídku domu z projektu za městem. K technickému prověření si pozvali inspektora nemovitostí, který objevil mnoho závad. Developer si nenechal nic líbit a z nákupu se tak chvílemi stávala tragikomická záležitost.

„Naše děti už mají vlastní rodiny, práci máme naštěstí oba flexibilní, k tomu jen pár let do důchodu, a toužili jsme už po větším klidu, manželka po zahrádce,“ uvádí Vladimír důvody, proč se rozhodli pro pořízení rodinného domu.

Příliš daleko od Brna nechtěli. S dětmi a vnoučaty, kteří žijí v moravské metropoli, chtěli být nadále v kontaktu. Proto vybírali z nabídek rodinných domů v okolí města, kde je upoutala výstavba na předměstí.

Developer prodával již postavené menší domky, kterým dopřál vcelku velkorysé zahrádky, z čehož byla Alena nadšená. Po první návštěvě měli vybráno.

„V životě jsem se už ale několikrát pořádně ‚spálil‘, a tak jsem byl od začátku obezřetný. Objednal jsem si na technickou kontrolu nezávislé inspektory nemovitostí,“ vysvětluje Vladimír.

Inspektoři provedli technickou kontrolu, při které našli několik závad estetického charakteru, jako byly poškozené dlaždice v koupelně a na WC, odlupující se lišty podlahy u dveří nebo poškrábané parapety. Všechny tyto typy závady jsou většinou způsobené nešetrnou instalací nebo nekvalitní řemeslnou prací a jsou běžné.

Inspektoři ale objevili i další závady, které již znepříjemňují a dokonce i ohrožují užívání domu a jeho obyvatele. „Zjistili jsme, že výška komínu neodpovídá normě, což může způsobit nedostatečnou funkci odtahu zplodin, jejich hromadění v komínových cestách, zanášení a v krajním případě i zvýšené riziko vzniku požáru,“ popisuje Tomáš Zima, hlavní inspektor společnosti Nemoinspekt.

Vy plaťte, já developer nic nemusím

Koupě bytu vyžadovala pevné nervy

Manželům Ladě a Petrovi Broumovým se zalíbil byt v developerském projektu nedaleko Prahy. Vyhovoval jim svou rozlohou, dispozicí i velkou předzahrádkou. Když měli podepsat rezervační smlouvu, která by jim rok blokovala peníze, zpozorněli.

Problematická byla i terasa, která měla nevhodnou izolaci. Kvůli tomu byla stěna v obývacím pokoji plná fleků, při silnějším dešti do zdi totiž zatékalo.

„Během inspekce jsme zažili i celkem vtipné situace. A to ve chvíli, kdy se inspektor v koupelně zaměřil na výklenek určený pro pračku, podíval se do plánu projektu a řekl, že se mu zdá, že se tam pračka nevejde. Developer mu na to odpověděl, že to není možné. Prý je to vyměřené na pračku šedesátku. Metr ale ukázal šířku 56 cm,“ říká Vladimír.

Tím ale „případ pračka“ nekončil. Vladimír s Alenou dostali od developera radu, že když v domě budou bydlet jen oni dva, měla by jim stačit menší pračka, která bude i užší. To ale inspektor rázně odmítl, stejně jako Alena, která na velké pračce o šířce 60 cm trvala.

Developer se zhotovitelem proto museli na své náklady vybourat část koupelny a posunout toaletu, aby vytvořili dostatečně široký prostor, tak jak byl uveden v projektové dokumentaci.

Další závada čekala u vstupu do domu. „Při kontrole vstupních dveří jsme zjistili, že je sokl před vchodem překrytý pouze omítkou. Kvůli tomu vzniká tzv. měkký práh, který je i při běžném chození silně náchylný na poničení a u vchodových dveří opravdu nemá co dělat. Prasklinami totiž začne do fasády zatékat, vlhkost poškodí zateplení a začnou se nabalovat další a další problémy,“ vysvětluje Tomáš Zima.

Inspektor upozornil, že již v projektu měl být práh překrytý vytaženým schůdkem, který překryje izolaci a nedojde tak k poškození. Developer prohlašoval, že podle jejich projektanta o závadu nejde. A pokud se to klientům nelíbí, ať to řeší přímo se stavební firmou a ta následně s projektantem, pokud udělal skutečně chybu.

Seriál Na pranýři

V seriálu Na pranýři vás naučíme, jak nenaletět nepoctivým makléřům a jak se při pořizování nového bydlení vyhnout nekalým praktikám.

Svůj realitní boj s bytem či rodinným domem nám zašlete na e-mail: bydleni@idnes.cz.

Seriál, který má přispět ke zlepšení kvality služeb a kultivaci realitního trhu, připravuje Bydlení.iDNES.cz ve spolupráci se společností Alisen.

Alena s Vladimírem ale kupovali nemovitost z developerského projektu a smluvní vztah měli tedy s developerem, nikoliv se zhotovitelem. „Developer se odpovědnosti nesmí zříkat. Závadu by měl odstranit tím, že překryje sokl vytaženým schůdkem. Termín odstranění by se měl uvést v předávacím protokolu. Stejně tak i u ostatních závad se musí v předávacím protokolu uvést termín odstranění,“ upřesňuje inspektor. 

Přístup developera k problému s vchodovým soklem se Vladimírovi a Aleně nelíbil. Kontaktovali proto specialisty, kteří řeší právní problémy při koupi nemovitostí.

„Pokud by klient chtěl předejít dohadům s developerem, měl by si s ním smluvně domluvit tzv. zádržné z kupní ceny. Tedy postup, kdy se část kupní ceny podrží na vázaném účtu (například v advokátní úschově či bance) a bude vyplacena developerovi až poté, co budou z jeho strany odstraněny všechny závady. Tímto by měl klient na developera ‚páku‘. V případě této konkrétní závady se sokly se snažíme, aby se spojili s naším klientem i ostatní nespokojení majitelé rodinných domů, a abychom tak řešili problém s developerem všichni společně. Pokud by nebyl ochotný jednat ani se skupinou, ve které je spíše síla, jsme připraveni podat hromadnou žalobu,“ vysvětluje Alena Wenigrová, specialistka na nákup nemovitosti ze společnosti Alisen.