Pomyslným středobodem bytu je asymetrický jídelní stůl, jehož podnoží je volně...

Pomyslným středobodem bytu je asymetrický jídelní stůl, jehož podnoží je volně inspirováno konstrukcí šicího stroje. | foto: Kuomin Lee

Dominantou bytu návrhářky je jídelní stůl inspirovaný šicím strojem

  • 18
Výrazné barvy, hru se strukturami a kombinace geometrických i asymetrických tvarů nezvolilo designérské studio Waterfrom Design pro realizaci tohoto bytu náhodou. Jeho majitelkou je mladá návrhářka Chen Xi, pro niž je móda nejen synonymem její profese, ale i velkou inspirací pro interiérový design.

Pro vzhled prostorného bytu s rozlohou lehce přes 100 m2 byla určující léta studií, která jeho majitelka Chen Xi strávila ve Francii. Zde se seznamovala se světem módního návrhářství a propadla kouzlu haute couture ilustrací Reného Gruaua.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Moderní byt.

Pokud vám toto jméno nic neříká, práce tohoto autora byla po šedesát let spojována s předními módními domy, jako jsou Lanvin, Givenchy nebo Christian Dior. Než lifestylový tisk definitivně ovládla fotografie, zdobily jeho ilustrace titulní strany časopisů jako americký Vogue nebo Harper’s Bazaar.

Jeho skici rozpoutaly v prezentaci módy v poválečném období revoluci, když vyměnil dosud využívané vodové akvarely za výrazné tahy uhlem či tuší a zářivé barvy. Tóny teplé oranžové a indigové modři, které designéři z Waterfrom Design nechali vyniknout v kombinaci s neutrálními odstíny bílé a šedé, jsou tak malým holdem Gruauově odkazu.

Geometrie a asymetrie

Dominantou bytu s půdorysem ve tvaru písmene L je velký jídelní stůl, který vznikl podle návrhu Chen Xi. Asymetrický tvar desky s mramorovým vzhledem doplňuje podnoží inspirované konstrukcí starého šicího stroje a linií kroutící se nitě. Tento pomyslný středobod interiéru akcentuje stropní podhled elipsovitého tvaru s integrovaným LED osvětlením.

Asymetrické řešení tohoto prostoru krásně funguje s geometrickým řešením kuchyňského koutu, který tvoří lineární sestava v antracitově-metalické kombinaci s lesklým obkladem z bílých plastických cihliček.

Jako na divadle

Jídelní a kuchyňská část představuje mezník, v němž se interiér symbolicky rozděluje na soukromou část s ložnicí, pracovnou a koupelnou a „veřejný“ obývací prostor. V interiéru je vůbec zajímavě zpracováno to, co má být ukryto před zraky návštěv a co má být naopak vystaveno na odiv.

V prostoru jídelny jsou to například dveře zasazené do oblouku stěny, za nimiž je majitelčina šatna a koupelna pro hosty, a velký prosklený kabinet, který pokračuje za roh do obývací části bytu.

Na návrhu kabinetu, který slouží částečně jako knihovna a částečně jako úkryt pro televizi, se podílela opět i návrhářka sama. Prosklenými plochami probíhají kovové linky evokující krejčovské střihy, které vystupují na pozadí nasvícené stěny s kamenným obkladem.

Vestavná skříň pracuje s dvojím efektem: se zrcadlovou stěnou odrážející protilehlou část interiéru a s dvířky z perforovaného plechu, za nímž vystupují siluety jednotlivých předmětů.

Zákony optiky

Důležitým nositelem informace je v tomto interiéru také světlo. Čím víc se člověk noří do jeho útrob, k místnostem spojeným s určitou intimitou, tím víc jeho intenzita klesá. Nejsvětlejší část bytu je proto vyhrazena obývacímu pokoji, který opticky prosvětluje zvýšená část stropu zdůrazněná černou linkou.

V kontrastu s bílými stěnami vystupuje vestavná skříň v elektrizující modři, která prohlubuje prostor vnitřní zrcadlovou stěnou odrážející protilehlou část místnosti i přes zavřené dveře z perforovaného plechu.

Oranžový prvek, který se rytmicky opakuje v celém interiéru, je zde zastoupen ikonickou pohovkou Mayor Sofa, kterou pro značku &tradition navrhli v roce 1939 designéři Arne Jacobsen a Flemming Lassen.

Prosklený kabinet slouží jako knihovna, skleník pro oblíbené vázy a doplňky a v obývací části jako diskrétní skrýš pro televizi. Na stěnách s kamenným obkladem vyniká geometrický design dveří, který evokuje krejčovské střihy.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Moderní byt.