Kdo má rád příběh o Saturninovi, nemůže si při zmínce o hausbótu nevzpomenout na jednu z úvodních epizod, kdy nevyzpytatelný sluha ubytuje svého pána na Vltavě. Vedla ho k tomu nepřekonatelná celoživotní touha po dobrodružství a zároveň snaha uniknout pověstné tetě Kateřině.
"Přáli jsme si něco opravdu originálního a romantického. A to výhled na vodu bezesporu je. Nejenom v létě, ale i v zimě, kdy řeka nezamrzá a tichá hladina má ještě větší kouzlo. Také se nám líbila představa, že nebudeme mít žádné sousedy a že náš 'dům' můžeme kdykoliv snadno přestěhovat," vysvětluje majitelka Eva.
Podle ní je pořízení hausbótu jednodušší než stavět rodinný dům, byť i on musí splňovat stanovené technické parametry pro konstrukci lodí. Vyhnete se zde však nesrovnatelně složitějšímu stavebnímu a kolaudačnímu řízení.
"Pouze bylo potřeba požádat příslušné povodí o povolení zakotvit. Vybrali jsme si moderně vybavenou marinu s napojením na inženýrské sítě, máme přípojku vody, kanalizace a elektřiny, ale tím podobnost se stavbou rodinného domu končí. S 'pevninou' jsme spojeni dvěma ocelovými táhly s pohyblivými klouby a vstupní lávkou," vypočítává Eva.
Dům na vodě
Po technické a provozní stránce nabízí bydlení na vodě stejný komfort jako každý moderní rodinný dům. "Plave" na ocelové vaně, v jejíž dutině jsou uloženy instalace, odpadní nádrž, rezervní nádrž na vodu a tak podobně. Tato vana izoluje bydlení od vlhkosti, odpadá izolace spodní stavby proti zemní vlhkosti.
Vlastní konstrukci tvoří nosné dřevěné sloupky a difúzně otevřený sendvičový plášť s vnějším dřevěným obložením a tepelněizolační vrstvou, která odpovídá tuzemským tepelným normám pro obytné stavby.
"Topíme elektrickým podlahovým vytápěním, případně krbovými kamny, před přehříváním nás chrání vnější pevné dřevěné slunolamy a okenní rolety na elektrický pohon. Máme velkou koupelnu, šatnu, v horní palubě je zapuštěna vířivka. Spotřeba energie není příliš velká, určitě je možné v budoucnu instalovat na střechu solární kolektory," popisuje majitelka.
S přestěhováním do jiného kotviště dvojice nepočítá, nelahozeveská marina je podle nich skvěle vybudovaná a je jim zde dobře. Celá konstrukce však byla záměrně navržena tak, aby bylo možné hausbót převézt po silnici kamkoliv v České republice, případně i jinam po Evropě.
Proto je široký jen 4,2 m. Spodní podlaží má výšku stropu 2,3 m, prosklené horní podlaží pouze 2 m. Lze jej snadno odmontovat a jako celek sejmout pomocí jeřábu. "Tím se sníží výška a můžeme proplouvat po řece pod mosty," vysvětluje Eva.
Design bez lodních prvků
Interiér byl zařízený na míru, majitelé se záměrně vyhýbali "lodním" prvkům a detailům, jako jsou kulatá okna, kotvy, lana a podobně. Samozřejmě lehkou inspiraci prostředím lodi lze najít, ale není prvoplánová.
"Pokud jde o interiér, snažili jsme se, aby to u nás doma vypadalo jako v moderním rodinném domě. Proto je hausbót uvnitř řešen jako volný vzdušný prostor, obytná zóna je spojena s ložnicí otevřeným schodištěm," prozrazuje majitelka.
Mladé dvojici se líbí minimalistický design, proto si zvolili kombinaci dubového dřeva, nerez oceli a skla, jednoduchý nábytek z lakovaných MDF desek a jednoduchá svítidla. Tři paluby, přední, na zádi a horní paluba, slouží jako terasy.
Technické údajeDispozice: 2 + kk (předsíň, komora, šatna, koupelna + WC, obývací pokoj, kuch. kout, ložnice) |