„Češi se stále víc zaměřují na praktické vlastnosti barev, třeba omyvatelnost a antibakteriální vlastnosti, které umožňují snadnou údržbu povrchů v interiérech a delší intervaly mezi malováním,“ vysvětluje Jan Šipan ze společnosti PPG pro Česko, divize Architectural Coatings.
Rozhodující roli při nákupu barev však hraje především jejich funkčnost, tedy dlouhá životnost a snadná aplikace. Ta je jednou z výhod rychleschnoucích vodou ředitelných barev, které jsou přitom díky pokročilým výrobním procesům stejně kvalitní a odolné jako syntetické nátěry, proto je upřednostňuje 62 procent Čechů. Zároveň 60 procent dotázaných považuje za důležité kritérium také udržitelnost.
Za oblibou bílé stojí i fakt, že tato barva odráží nejlépe světlo, proto bílý prostor působí vždy velkoryse a světle. A to je v době, kdy si lidé pořizují malé byty, velmi důležité. Sahají tak po ní jak designéři, tak běžní zákazníci.
Specializace prodejen a poradenství
Pro české spotřebitele je stěžejním faktorem nabízená šíře sortimentu na prodejně, kterou upřednostňují před její blízkostí. Téměř polovina respondentů dává přednost malým specializovaným prodejnám před velkými hobby markety.
Tyto obchody navíc disponují vlastními kolorovacími centry a nabízejí žádaný osobní přístup, zejména v oblasti odborného poradenství, které se týká například přípravy povrchů nebo tónování barev.
„Obliba specializovaných prodejen je doménou českých a slovenských zákazníků. Například Maďaři upřednostňují velké hobby markety a blízkost místa nákupu,“ doplnil Jan Šipan podle dat z průzkumů ze zmíněných zemí.
Ochraňte stěny před malým malířem. Pomůže tabulová barva i nanočástice |
Pětiletý interval
Průzkum rovněž ukázal, že Češi malují své domovy přibližně jednou za pět let, což potvrdilo 36 procent dotázaných. Zároveň 80 procent respondentů uvedlo, že motivací pro vymalování interiérů bývají opotřebované nebo zašpiněné stěny. České domácnosti vnímají malování nejen z estetického pohledu, ale také jako důležitý krok v péči o čisté a příjemné prostředí.
Průzkum realizovala společnost PPG, kam patří produkty značek Primalex a Balakryl, ve spolupráci s agenturou MNForce formou online dotazníku během srpna 2024 na reprezentativním vzorku 1 000 dospělých respondentů z celé České republiky.