Navrhuje reproduktory z porcelánu, mýdlo věší v koupelně na jeřáb

  1:00aktualizováno  1:00
Vizuálně přitažlivé bytové doplňky především z porcelánu od designéra Tomáše Bárty lze spatřit na tuzemských a zahraničních výstavách i v jeho pražském ateliéru. O své práci říká: „Rozliční lidé žádají nejrůznější řešení.“

Funkční porcelánové reproduktory Zwiebelmuster Lautsprechersystem reagují na fenomén vystavování porcelánových talířů. | foto: Archiv Tomáše Bárty

V čem se pro vás stal právě porcelán ideálním materiálem pro design bytových doplňků?
Do koupelny nebo do kuchyně se hodí díky možné omyvatelnosti. Jde o vysoce hygienický materiál. Díky složení porcelánu a tím, že je pálený na vysoké teploty, má slinutý střep, a tudíž i velkou tvrdost, proto se neobouchá podobně jako třeba výrobky z kameniny nebo poréznějších materiálů. Ty jsou v masové výrobě bytových doplňků používanější kvůli levnější výsledné ceně, ale podle mého názoru jsou méně vhodné.

Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.

Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.

Za vtipnou hříčku považuji vaše držáky na mýdlo v podobě jeřábu. Přišla nejdříve potřeba vyvinout praktickou věc na mýdlo, nebo vás inspirovalo přímo chapadlo jeřábu?
Porcelánový držák na mýdlo původně vznikal v rámci zadání firmy Laufen, která poptávala doplňky do koupelny. Chtěl jsem vyrobit takový držák, aby přitáhl pozornost dětí i dospělých. Vycházel jsem z vlastní zkušenosti. Pamatuji si, že moji prarodiče používali klasické pevné mýdlo se zamáčknutým plíškem, které viselo na plastovém držáku.

U dědy a babičky mě mytí rukou bavilo, na rozdíl od domova, kde jsme používali tekuté mýdlo nebo pevné v mističce, která se neustále musela vylévat. Chtěl jsem tedy využít osvědčeného systému zavěšení mýdla, které vysychá a nemokvá ve vodě, a přitom navrhnout lákavější verzi než plastový L-profil visící ze zdi.

Je držák na umyvadle nějak ukotvený? Nemusíme se bát, zejména kvůli dětem, rozbití?
Mým záměrem bylo vytvořit držák volně manipulovatelný a neukotvený oproti starému systému plastového držáku přišroubovanému do zdi. Myslím, že již  předškolní dítě je natolik šikovné a znalé principů gravitace, že se podobně jako dospělý naučí s držákem během chvíle manipulovat.

Fotogalerie

Netradičně v porcelánu s cibulákovým dekorem jste navrhl hudební reproduktory. Co vás inspirovalo?
Reagoval jsem na zadání, které znělo „Dobré ráno, pane Böttger”. Souviselo s počátky výroby porcelánu v Evropě. Johann Friedrich Böttger byl lékárník, alchymista a zakladatel první evropské porcelánky v Míšni, která se později proslavila právě cibulákovým dekorem, který je transformací asijských motivů.

Reproduktory jsou takovým redesignem narážejícím na fenomén vystavování cibulákových talířů například v kuchyních a pokojích našich babiček či prababiček. Pokud sáhneme hlouběji do historie, podobně bychom je našli vystavené na stěnách zámků řady šlechticů v takzvaných porcelánových místnostech.

Chytil jsem se tedy tohoto fenoménu vystavování talířů ve svislé poloze a vrátil jsem jim opět funkci. V tomto případě tedy zcela odlišnou od původního  předmětu určeného k podávání pokrmu.

S reproduktory slavíte úspěchy, budete svůj záměr dále rozvíjet?
Využil jsem kontaktu vedoucího ateliéru na UMPRUM Maxima Velčovského ve firmě Český porcelán v Dubí, která se zabývá výrobou cibuláků, a jel jsem tam vyrobit si vlastní cibuláky s perforovanou stěnou, aby zvuk mohl proudit k posluchačům.

Výsledkem jsou funkční reproduktory, které putovaly po různých výstavách, mimo jiné na London Design Festival v rámci výstavy Bohemian Mud. V současnosti pracuji na dalších porcelánových reproduktorech, které by měly být dvoupásmové a mít větší rozměry.

Držák na mýdlo ve formě pásového jeřábu. Hravá forma mytí rukou přináší i...

Držák na mýdlo ve formě pásového jeřábu. Hravá forma mytí rukou přináší i funkční řešení.

Jaký styl bydlení vás oslovuje?
Mám rád spíše volnější interiéry, se strohým zařízením, které kontrastuje s objekty dodávajícími osobnější charakter interiéru. Ale všeobecně mi přijde, že je těžké určit nějaký recept na pěkný interiér. Ve výsledku jde vždy o kompozici předmětů, které buď spolu fungují jako celek, nebo nefungují. Každopádně jsem zastáncem spíše přírodních materiálů.

Prozradíte nám nejbližší novinky?
Pokračuji v práci na objektech, které jsem vytvářel v rámci své bakalářské práce. Šlo o zátiší ze smyšlené automatizované robotické továrny, kde roboti vytvářejí keramiku. V určitém směru tato práce navazuje na moji stáž v Ateliéru filmové a televizní grafiky na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kde jsem se zabýval animací.

Instalace ukazuje určitý výsek z továrny, zmrazený čas zachycující pulzující stroje, o kterých se můžeme jen domnívat, co přesně vytváří. Tato práce úplně nezapadá do oblasti bytových doplňků, ale jistě ji člověk může v interiéru uplatnit. Připravuji také kolekci keramických světel a pokračování v rámci porcelánových reproduktorů.

Tomáš Bárta oceňuje vlastnosti porcelánu.

Tomáš Bárta oceňuje vlastnosti porcelánu.

Tomáš Bárta

*1990 Praha

Po absolvování Ateliéru keramiky a porcelánu na VŠUP v Praze se věnuje práci ve vlastním ateliéru. V roce 2017 absolvoval stáž na pražské UMPRUM v Ateliéru filmové a televizní grafiky. V roce 2016 studoval v Oslo National Academy of the Arts, Art and Craft department. Předtím docházel do soukromé školy Orange Factory, obor reklamní grafika. V letech 2009 až 2013 studoval ČVUT v Praze, Fakultu architektury, Ateliér průmyslového designu a Fakultu stavební, obor architektura a stavitelství.

Pracoval jako grafický designér pro soubory a venues v oblasti současného tance a pohybového divadla (např. danceWATCH, VerTeDance), u Marit Tingleff v Oslu působil jako asistent a spolurealizoval její projekt, v Paláci Akropolis, Kokpit café zastával pozici asistenta produkce.

Účastnil se mnoha společných výstav.

Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.

Autor:

Nejčtenější

Matěj Stropnický zachraňuje zámek. Každou neděli jej otevírá veřejnosti

Zámek Osečany je státem prohlášenou kulturní památkou a chátrá od revoluce, kdy...

Matěj Stropnický opustil politiku a přesídlil na venkov do Osečan, kde si s partnerem Danielem Krejčíkem pořídili...

Skromný domek proměnili na nádhernou vilu. Je to jejich životní dílo

Plastický chirurg Marius Barstad a jeho žena si nechali přestavět luxusní sídlo...

Norský pár seniorů snil o velkolepých výhledech na moře. Přání se jim splnilo. Dnes si užívají krásnou severskou...

Úraz manželky vše změnil. Skvělá dřevostavba vyřešila všechny problémy

Neobvyklý půdorys vytváří neotřelá zákoutí, tím nejútulnějším je „náruč“...

Helena a Jan potřebovali domov bez výškových rozdílů a překážek, semknutý se zahradou a tak akorát velký pro dva....

Byt v činžovním domě je plný světla. Je připravený na další děti

Množství a kvalita denního světla – tento faktor sehrál při výběru nemovitosti...

Spolupráce investorky a architektky začala u tohoto bytu mnohem dříve, než bývá zvykem, a to již při výběru...

Nejkrásnější domy roku 2019: čtenáři se s odborníky výrazně shodli

Držitelem titulu Dům roku 2019 se v anketě časopisu Můj dům, která se...

Držitelem titulu Dům roku 2019 se v anketě časopisu Můj dům, která se uskutečnila už po čtyřiadvacáté, stal rodinný dům...

Další z rubriky

Když máš peníze, tak to ukaž. Bolívii zaplavily svérázné domy bohatých

Domorodí Bolivijci mají novou zálibu. Staví si megalomanské domy, které svou...

Domorodí Bolivijci mají novou zálibu. Staví si megalomanské domy, které svou divokou fasádou s pestrými vzory a...

Nejdražší apartmá je v Las Vegas. Noc se žraloky vyjde na 2,3 milionu

Nejdražší apartmá na světě navrhl britský umělec Damien Hirst. Luxusní apartmá...

Nejdražší apartmá na světě navrhl britský umělec Damien Hirst. Najdete je v hotelu Palms Casino Resort v Las Vegas...

Plovoucí plošina od architektů nabízí zážitkovou dovolenou na vodě

Punta de Mar je plovoucí plošina s minimalistickým architektonickým designem,...

Vadí vám stísněné lodní kabiny na lodi, a přesto byste rádi trávili dovolenou na vodě? Tak proč nevyzkoušet plovoucí...

Najdete na iDNES.cz