Při navrhování známé kolekce svítidel Orbital jste se inspirovali sluneční soustavou a kruhové světelné efekty, které vznikají při jejich rozsvícení, jsou prý parafrází trajektorie planet. Co vás ovlivnilo v procesu návrhu cen pro soutěž Interiér roku?
Václav Mlynář: Naším cílem bylo vytvořit výrazný interiérový objekt a jasnou volbou zase bylo, že budeme chtít pracovat s barvami. Nejde o sériový produkt, ale o cenu, takže jsme si mohli dovolit postupovat trochu jinak než u našich standardních návrhů. Nadchlo nás například samo mísení barev a jejich nerovnoměrné rozmístění po tvaru.
Soutěž Interiér rokuSoutěž Interiér roku organizuje Institut bytového designu pro české a slovenské architekty a bytové designéry (o výsledcích posledního ročníku soutěže více zde). Uzávěrka ročníku 2017 byla 28. února 2018, vyhlášení vítězů se uskuteční 4. dubna 2018 v Centru současného umění DOX . Do soutěže se přihlásilo 178 projektů (o 51 více než v předchozím ročníku) ve čtyřech kategoriích: soukromý interiér novostavba a rekonstrukce, dále pak veřejný interiér I (restaurace, hotely a jiná ubytovací zařízení) a veřejný interiér II. (obchody, kanceláře, školy, školky, další veřejné prostory), opět novostavba a rekonstrukce. |
Italský renesanční básník a spisovatel Angolo Firenzuola napsal knihu Dialog o krásných ženách, v níž různé druhy postav přirovnává k rozličným tvarům váz. Proč jste zvolili vázu jako symbol ocenění tohoto ročníku soutěže Interiér roku? Má to nějaký hlubší význam?
Jakub Pollág: Většina lidí pochopitelně začíná při navrhování a realizaci interiéru od velkých a ryze funkčních kusů nábytku. Vázu nepotřebujete, aby byl prostor funkční, ale dokáže mu dodat přidanou hodnotu, jako je charakter nebo třeba emoce.
Navíc dekorativní detaily přicházejí až na závěr a naznačují, že se realizace interiéru blíží do šťastného finále. Váza je tak vlastně poslem dobrých zpráv.
Vázy jsou vysoké přes čtyřicet centimetrů a váží devět kilogramů. Proč jste zvolili právě takový smělý rozměr?
Václav Mlynář: Důležité bylo, aby vynikly barvy, a to se stane vždy, pokud máte dostatečný prostor. Silná stránka sklárny BOMMA je schopnost pracovat i s opravdu velkorysými rozměry, takže jsme chtěli vytvořit něco, co by jinde pravděpodobně ani vzniknout nemohlo.
Bylo pro vás v rámci návrhu a následné realizace cen něco nového, případně neobvykle komplikovaného, co jste na jiných návrzích dosud nepoužili?
Václav Mlynář: Ano, poprvé jsme použili promíchání dvou barev uvnitř skla. Vznikly tak zajímavé barevné efekty, kterých jsme dosáhli až po zdlouhavých experimentech. Výrobě samotných váz (jedna červená a šest modrých) předcházelo zkoušení velké řady barevných kombinací.
Sklárnu BOMMA vlastní stejně jako sklárnu Rückl vnuk vynálezce kontaktních čoček Martin Wichterle. Vedete s ním dialog o vašich návrzích, nebo vám nechává zcela volnou ruku?
Václav Mlynář: Martin Wichterle nám nechává úplně volnou ruku a my si toho nesmírně ceníme. Přesto jsme ale s dalšími členy týmu BOMMA v úzkém kontaktu a konzultujeme s nimi své plány.
Víme, že soukromá firma, to není jen kreativita, ale také ekonomika a obchod, marketing, výroba a řada dalších oblastí, bez nichž by to nefungovalo. Všechny složky spolu prostě musí komunikovat, abychom dosáhli perfektního výsledku.
Kdy jste se poprvé setkali s navrhováním předmětů ze skla? Má tento materiál kromě netušených možností také limity, s nimiž jste původně nepočítali?
Jakub Pollág: Každý materiál má své limity. Se sklem pracujeme už sedm let a stále nás dokáže překvapovat a pořád nás to nesmírně baví. Občas ale něco ve skle prostě nefunguje. Člověk se s tím musí smířit a jít dál.
Jak u nás architekti přistupují k výběru svítidel do interiéru? Jsou dostatečně kreativní?
Václav Mlynář: Záleží vždy na architektovi. Máme klienty, kterým pomáháme s návrhem svítidel na míru. A tam se meze nekladou.
Oba jste studovali a pracovali mimo jiné i v Londýně. Myslíte, že české a slovenské soukromé i veřejné interiéry obstojí ve srovnání s těmi anglickými?
Jakub Pollág: Soukromý interiér je subjektivní záležitost a vkus v Anglii je jiný než v Čechách nebo na Slovensku. Velký důraz se tam klade na pohodlí, kvalitu a pocit opravdového domova. Rozhodně ale i u nás v posledních letech vzniká řada interiérů světové kvality.
Co je pro vás jako art directory sklárny největší výzvou pro tento rok?
Jakub Pollág: Zatím největší výzvu jsme letos na jaře pravděpodobně pokořili na veletrhu Ligt & Building ve Frankfurtu nad Mohanem, kde jsme poprvé představili nový vizuální styl a směřování značky. Vyvrcholila tak naše osmiměsíční intenzivní práce. Nyní už se ale spíše soustředíme na výzvy, které nás čekají příští rok.
Václav Mlynář a Jakub Pollág, studio deForm
|