Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Pražský magistrát nechá upravit návrhy metra D. Nechce chyby z trasy A

  1:00
Výhrady architektů i veřejnosti byly vyslyšeny. Pražští radní zadali Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, aby upravil dosavadní návrhy na stanice nového metra D. Kritika nových stanic metra trasy A tak nezůstala bez odezvy.

Výstup z „horního“ vestibulu je na jedné straně úrovňový. Na Evropskou ulici vede výtah a schodiště. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Kromě vypsání architektonické soutěže na stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru prověří Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy i možnosti úpravy návrhů ostatních stanic a další vedení linky metra.

Rampa pro bezbariérový přístup vypadá, jako by dělníci nedodělali střechu. Jelikož jsme v místě zažili sněžení, absenci zastřešení považujeme za vážnou chybu. Při sněžení hrozí, že se vstup změní v zahnutou sáňkařskou dráhu.

Stanicemi pražského metra denně projdou statisíce lidí. „Pražské metro 21. století musí mít kvalitní a promyšlený návrh se soudobým designem. Zároveň by mělo být přehledné, umožňovat jednoduchou a rychlou orientaci a snadnou údržbu stanic,“ uvádí ředitel IPR Petr Hlaváček.

Především bychom se podle něho měli poučit z nedávné dostavby metra linky A, aby se na trase D neopakovaly stejné nedostatky. A těch není málo.

V analýze IPR se například uvádí, že: „Stanice nejsou jednotné v názoru na použití mobiliáře (jeho umístění či vzhledu), často postrádají jasný orientační systém, povrchové pěší vazby jsou v některých případech zrušeny a svedeny do podzemních tras, což snižuje komfort pro pěší.“

Kvůli chybějícímu eskalátoru a následně nosičům zavazadel na stanici Nádraží Veleslavín se dostala Praha do řady světových médií, ale o takovou popularitu určitě nestála.

Mezi hlavní nedostatky posledních čtyř stanic, které byly otevřeny, tak patří chybějící jednotné označení vstupů do metra. U některých stanic postrádají cestující také běžný mobiliář (odpadkové koše, lavičky a podobně), výhrady zazněly i proti absenci zastřešení vstupů.

A protože byly špatně vyřešené odtokové žlaby pod schody, hned první deště zkomplikovaly provoz ve vestibulech stanic metra. Voda tekla tam, kam rozhodně nepatří.

Kromě vyřešení problému s chybějícím eskalátorem nechá proto Praha ve stanicích Bořislavka a Nádraží Veleslavín zastřešit za 26 milionů výstupy vedoucí na povrch. Kvůli větru nejezdily na stanici Bořislavka zase výtahy (více zde).

Navíc architekti od zahájení provozu nových stanic poukazovali i na jejich celkové řešení: vadil jim vzhled, zastaralá koncepce i řada dalších „drobných“ technických nedomyšleností,o lajdáckém provedení nemluvě.

Architektonické soutěže a kvalitní veřejná prostranství

IPR nyní dostal za úkol, aby spolu s projektantem prověřil rozsah možných úprav stanic v úseku Pankrác – Depo Písnice podle stávajícího územního rozhodnutí. Lze tento pokyn „přeložit“ také tak, že i zde jsou podobné chyby jako na nových trasách linky A? Patrně ano.

Podchod od metra vede přímo do nemocnice Motol.

Důraz se má klást především na kultivaci navazujících veřejných prostranství kolem výstupů z metra tak, aby přinesly přidanou hodnotu svému okolí.

Na stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru, které ještě nemají dopracované stavební povolení, se IPR pokusí vypsat architektonickou soutěž. Problém se stanicemi totiž vidí odborníci i v tom, že nové stanice sice navrhovali čtyři architekti, ale všichni byli zaměstnanci jediného podniku, Metroprojektu.

Může se hodit

Ekocity Uhříněves

Ekocity Uhříněves - bydlení v novostavbě již od 1 573 656 Kč. Vhodné jak pro jedince, tak rodiny s dětmi.

Vice na Reality.iDNES.cz.

Podle doporučení IPR by v rámci nové linky měly být sjednoceny běžné prvky, jako jsou jednotné označení vstupů do metra nebo běžný mobiliář. Protože je však každá stanice v jiné lokalitě, bude vhodné odlišit interiér stanic.

„Inspiraci můžeme čerpat třeba v Kodani. Tam vypsali architektonickou soutěž na celou linku metra, přičemž vítězný ateliér zpracoval dvacet stanic v jednotném designu. Stanice mají jednoduchý koncept, vše působí čistě a přehledně,“ uvádí ředitel IPR Petr Hlaváček.

„Zajímavý je i způsob řešení mnichovského metra, které má sice jednotně řešené vstupy, ale každé nástupiště je jiné. Zpracovávali je různí designéři, umělci a architekti a výsledek je velice zdařilý,“ dodává Hlaváček.

Z nových stanic je jako trojlodní pouze Nádraží Veleslavín.Technické zázemí stanice zasahuje do prostředního tunelu. Na rozdíl od původní trasy A je kolem něj úzký pás, ze ktrého se mezi sloupy dostanete na nástupiště.

Peníze nejsou všechno

Právě na kvalitativní rozdíl mezi mnichovským a pražským metrem poukázal architekt Adam Gebrian, který dlouhodobě upozorňuje na nedostatky tuzemské architektury.

Designéři, včetně světově proslulého Ingo Maurera, dokázali dodat metru v Mnichově vzhled, díky němuž už byly stanice zařazeny do učebnic architektury, aniž by se stavby kvůli známým jménům nebo provedení prodražily. Zatímco dvě stanice v Mnichově vyšly podle Gebriana na pět miliard korun, Praha zaplatila za čtyři stanice kolem 20 miliard. 

Mnichov počtem obyvatel jen nepatrně převyšuje Prahu, metro zde vyjelo jen o tři roky dříve, dnes má však mnohem více linek, stanic i celkovou délku tratí. Především však mnichovské nové stanice metra jsou, pokud jde o design a celkové pojetí, na světové špičce. 

Linku A pražského metra zdobí lisované hliníkové dlaždice. Interiér každé ze stanic má pak svou charakteristickou barvu.

Praha může jen závidět. Je to o to smutnější, že například stanice metra původní trasy A patří v kontextu evropské i světové architektury k těm, které se mezi dopravními stavbami řadí k těm nejlepším.

A to třeba i díky barevným hliníkovým výliskům, použitým na většině stanic této trasy, které navrhl tehdejší hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba.

Hliníkové čtverce nejenže dodnes dobře vypadají, ale navíc vizuálně estetické střídání dutých a vypouklých desek mělo za úkol tříštit zvukové vlny, které vydávaly těžké podvozky sovětských vlakových souprav (více zde).

Problémy, které by se neměly opakovat

Chybějící eskalátor na stanici Nádraží Veleslavín, kterou od otevření prošlo téměř osm milionů cestujících, nahradí patrně pás na zavazadla, protože jde o nejlevnější řešení, město vyjde asi na tři miliony korun (více zde).

Nová stanice metra A dostala místo eskalátorů portýry.

Turisté směřující na Letiště Václava Havla se jej mohou dočkat za osm měsíců. O měsíc déle by trvalo zbudování výtahu (náklady přibližně 8 milionů), eskalátory by se pak budovaly stejnou dobu jako výtah, jejich cena by však byla přibližně 15 milionů korun.

Ano, v původním plánu eskalátory nebyly, protože se na letiště mělo jezdit jinak. Jenže změna tras spojená se změnami politických sil cestující nezajímá. Pás na zavazadla seniory, maminky s kočárky či cestující se sníženou pohyblivostí patrně neuspokojí.

Autor:
  • Nejčtenější

Postavil si domek za dvacet tisíc. Díky přítelkyni i stavebnici Merkur

Seriál Když dosloužil náš zahradní pavilón s polyethylenovou střechou, rozhodl jsem se postavit si vlastní dřevěný patrový...

Zámek jako z pohádky se opět otevřel, potřeba však bylo 240 milionů

Zámecké rekonstrukce jsou během na dlouhou trať. A také hodně nákladné. Zámek Třešť si na své slavnostní znovuotevření...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krb zbourali, palubky přetřeli. Proměna haly majitelce vyrazila dech

Seriál Dvougenerační rodinný dům v Hustopečích nad Bečvou rekonstruovala v 80. letech celá rodina paní Otýlie. Majitelka je...

Soud nařídil vystěhování, nájemci bydlí dál. Jak je mám dostat z bytu?

Seriál V mém rodinném domě jsem jednu bytovou jednotku pronajala starším manželům. Protože s nimi byly problémy, smlouvu jsem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zatopený lom, mlýny, věž i pivovar. Unikátní nemovitosti jsou na prodej

V Česku se prodávají velmi zajímavé netradiční stavby. Patří k nim například mlýny, vodárenské věže, rozhledny či staré...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Českému křišťálu neuškodí ani rány paličkou, cena plynu však ano

Patří k nejlepším na světě. Čeští skláři, výrobci lustrů a světelných instalací, udivují celý svět. Tak tomu bylo i...

Místo obkladů mají na stěnách skleněné tyče nebo kovové pláty

Snad všechno, na co „sáhli“ architekti ze studia Formafatal, vás překvapí svým pojetím. To platí i o interiérech...

V nábytku téměř zmizela bílá, vládnou teplé přírodní tóny a kvalita

Itálie si oddechla. Design a milánský veletrh jsou zpět. Šedesátý ročník Salone del Mobile přilákal za šest dní více...

Showman z Dánska navrhl Vltavskou filharmonii i sjezdovku na spalovně

Usměvavý Bjarke Ingels umí zapůsobit. Sedmačtyřicetiletý dánský architekt se proslavil odvážnými stavbami a jeho studio...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...