

Slovenské studio Beef Architekti proměnilo na Mallorce 300 let starý kamenný dům v penzion. Modernizace odhaluje jeho původní strukturu a začleňuje artefakty ze zlaté éry tohoto místa.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Do budoucna se chystá i druhá fáze projektu. A to přeměna tří dlouhých hal, původních kurníků a pozdějších uměleckých ateliérů na všestranné kulturní prostory.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Slovenské studio Beef Architekti se rozhodlo zrevitalizovat unikátní místo Sa Taronja v Andratxu na Mallorce, kdysi největší drůbeží farmu na Baleárských ostrovech a později proslulé neformální kulturní centrum, kam přijížděli umělci z celého světa.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Sa Taronja je unikátní místo v městečku Andratx, ležícím na úpatí hor Serra de Tramuntana na ostrově Mallorca.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Až do konce 90. let minulého století zde byla největší kuřecí farma na Baleárských ostrovech, založená v šedesátých letech rodinou Burgos.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
V roce 1997 zahlédl náhodně kolem procházející německý malíř Hartmut Usadel ceduli s oznámením, že farma je na prodej, a rozhodl se v ní zřídit ateliér.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Nezůstalo jen u toho, z místa vytvořil neformální galerii a kulturní centrum, ve kterém tvořili a vystavovali umělci z celého světa.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Původní tři osmdesát metrů dlouhé kurníky změnily funkci na ateliéry, galerii, či dokonce malý divadelní sál. Vrcholem tohoto období byl koncert Berlínského symfonického orchestru v prostorách Sa Taronje.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Po smrti Usadela převzala štafetu jeho blízká přítelkyně Tina Horne až do roku 2017, kdy celý areál přebral nový majitel, který chce navázat na kulturní potenciál Sa Taronje.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
„Vstoupit do prostoru s tak autentickou historií jsme pokládali za výzvu,“ říkají architekti Rado Buzinkay, Andrej Ferenčík a Ján Šimko.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Projekt je rozdělen na dvě fáze. První tvoří kamenný, tři sta letý městský dům na hranici husté zástavby města, jehož obnova byla nedávno dokončena.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Druhou jsou již zmiňované tři štíhlé, osmdesát metrů dlouhé haly, které původně sloužily jako kurníky, později jako ateliéry a galerie umělců.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Cílem je pokračovat v tradici tohoto místa a podporovat myšlenku autentické kultury, která překračuje rámec města a ostrova.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Přes tři sta let starý kamenný dům byl většinu svého životního cyklu používán k bydlení s výjimkou poslední dekády, kdy sloužil jako gastro zázemí při kulturním centru.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Zadání bylo přestavět ho na pokoj pro hosty se čtyřmi apartmány a správcovskou kanceláří (tzv. oficina).
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Za pomoci místních dělníků se slovenskými kořeny odstranili architekti všechny nánosy a přístavby, aby nechali prostor pro původní kamennou obálku a její přirozenou masivní tektoniku.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
V místě společné kuchyně využili severní fasády k perforaci většího otvoru a dosáhli tím lepšího prosvětlení prostoru i záměrného kontaktu s ulicí.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Původní dřevěné prvky ze statických důvodů doplnili novými v původní barevnosti.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Nově doplněná materialita zůstala v intencích lokálně dostupných zdrojů jako např. místní kámen.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
V exteriéru architekti zvýraznili propojení domu se stávajícím patiem, jehož krytá část je jeho přirozeným funkčním pokračováním.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
„Použitím jednoduché dřevěné mřížky jsme vytvořili motiv stínění, který se opakuje po celém domě a tvoří novou vrstvu moderní identity stavby,“ vysvětlují architekti.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
„V celém areálu jsme našli řadu artefaktů, které jsme zakomponovali do interiéru, jako např. starožitný stůl a židle,“ říkají architekti.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Interiér zdobí typické mallorské sklo.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Na stěnách visí umělecké obrazy ze zlaté éry kulturního centra Sa Taronja.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
Při plánování projektu přestavby hal (kurníků) se architekti zaměřili na zachování původní technické architektury. Jejím signifikantním znakem je filigránská montovaná konstrukce z ocelových L-profilů, kterou plánují zrekonstruovat do původního stavu.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com
„Věříme, že díky plánované rekonstrukci i zbývajících částí této výjimečné stavby opětovně vznikne bod na mapě, který bude generátorem kultury v místním, ale i v mezinárodním měřítku,“ přiznávají architekti.
Autor: Tomeu Canyellas, www.tomeucanyellas.com