

Tokio, to je neuvěřitelná spousta lidí naměstnaných na malé ploše. Spěch a shon, spousta hluku. A tolik světel, že to i z noci udělá jasný den. Proto si Tanijiri Makoto, japonský architekt, svůj dům s kanceláří naplánoval docela jinak. Jako jeskyni. Izolovanou od světa okolo. Potemnělou, bezpečnou.
Autor: Toshiyuki Yano
Tanijiri Makoto z japonského architektonického studia Suppose Design Office ukázal, že odvážné projekty alternativního bydlení nevymýšlí jen pro klienty. Dům, který vytvořil pro sebe a svou rodinu, je skutečně nevídaným dílem.
Autor: Toshiyuki Yano
Základním rysem tohoto domu je, že dům vlastně vůbec nepřipomíná. Je to monolitický objekt, z nějž chlad betonu přímo čiší. Nezachrání to ani ozeleňující vegetace na střešní terase. Toto obydlí vlídně nepůsobí, už na pohled vypadá jako temná jeskyně.
Autor: Toshiyuki Yano
Dům nazvaný House T se od sousedních rezidenčních staveb liší absolutně. Ale čím déle jej pozorujete, tím v něm začnete odhalovat velmi sympatické prvky.
Autor: Toshiyuki Yano
Díky silnostěnnému betonu stavba skvěle odolává horku. Nemá problém s deštěm, vlhkostí. Obyvatele neděsí ani otřesy půdy, které jsou v regionu velmi časté. Jejich dům vypadá jako bunkr, ale s životem v bunkru se nese i jistý pocit bezpečí.
Autor: Toshiyuki Yano
House T je mnohem méně „nepříjemný“, než by se čekalo. Je stinný, chladivý, poklidný.
Autor: Toshiyuki Yano
Objekt připomínající umělou jeskyni skvěle izoluje hluk velkoměsta. Architekt Tanijiri Makoto si v obydlí kromě domácnosti zařídil i svou kancelář. A na práci potřebuje mít klid.
Autor: Toshiyuki Yano
Dům je sídlem rodiny a současně i pracovním prostorem. Užitná plocha nabízí 285 metrů čtverečních.
Autor: Toshiyuki Yano
Na vstupní prostor a technické zázemí v přízemí navazuje „administrativní“ podlaží s kanceláří. Patro je obytné. Jednotlivé zóny jsou oddělené a vzájemně se neruší.
Autor: Toshiyuki Yano
Jak prozrazuje Makoto, sám v oblasti Tokia už navrhl více než 150 domů. Ale nikdy by si nemohl dovolit si pro sebe postavit zvlášť kancelář s ateliérem a ještě dům pro rodinu. Ceny pozemků jsou astronomické. Splynutí obou zón v jedné stavbě ale ekonomicky obstálo.
Autor: Toshiyuki Yano
Protože budoucnost je vždycky nejistá, navrhl Makoto půdorys svého „jeskynního“ domu tak, aby se zdánlivě monolitický objem uvnitř členil dřevěnými přepážkami. Díky tomu je interiér velmi variabilní a může být využíván různým způsobem.
Autor: Toshiyuki Yano
Když se rodina rozroste, může se ubrat z obývacího pokoje s jídelnou a vytvořit dětský pokoj. Až děti vyrostou, lze rozšířit například kapacitu kanceláře.
Autor: Toshiyuki Yano
Co se nezmění, je vnější betonová skořápka. Uvnitř ní se ale může prostor dynamicky proměňovat. Dům tím neztrácí na hodnotě, a je možné jej v budoucnu klidně prodat. Ať už jako obytný, nebo jako komerční prostor.
Autor: Toshiyuki Yano
Místnosti vytvářejí jeden srozumitelný celek, v němž se dá snadno orientovat.
Autor: Toshiyuki Yano
Celý House T je mnohem méně uzavřený a kompaktní, než by se na první pohled mohlo zdát. Nezastřešený dvůr propouští do interiéru světlo a čerstvý vzduch.
Autor: Toshiyuki Yano
Komínový efekt posiluje i otevřená terasa v patře. Navazuje na kuchyň, která se ani v nejparnějším létě nepřehřívá. Není to ale jediná finta, kterou House T šetří na energiích za klimatizaci a vytápění.
Autor: Toshiyuki Yano
V létě je celý interiér domu ochlazován vodovodními trubkami, vedenými stropem. V zimě se naopak dům zahřívá proudem ohřáté vody, která proudí pod podlahou. Zdrojem tohoto rozváděného tepla je krb.
Autor: Toshiyuki Yano
Tanijiri Makoto říká, že pochází z vesnice a na život ve velkoměstě si nikdy pořádně nezvykl. Dům, který připomíná jeskyni, mu pomáhá v Tokiu přežít bez úzkostí. „Bydlím sice v metropoli, ale tento dům je jen můj,“ říká.
Autor: Toshiyuki Yano
House T se zdá být uzavřený, ale jen natolik, aby chránil soukromý prostor rodiny. Nezříká se přitom přirozených rytmů střídání dne a noci, skvěle pracuje s gradací svítání nebo noční tmy. Úsvit se sem vkrádá otvory ve zdech a probouzí celou domácnost.
Autor: Toshiyuki Yano
I pravěcí lovci, přečkávající noc v bezpečné jeskyni, museli čekat na první paprsek nového dne. V House T to funguje podobně.
Autor: Toshiyuki Yano
Přestože beton na zdech působí industriálním dojmem, kontakt s přírodou tu díky organickým materiálům existuje též.
Autor: Toshiyuki Yano
Chladivý beton je prvek, který domu dodává nejen pocitově na stabilitě. Úsloví „Můj dům, můj hrad“ by se tu dalo chápat spíše jako „Můj dům, má jeskyně“.
Autor: Toshiyuki Yano
Minimalistické ladění společenských místností střídají útulněji zařízené ložnice. V této betonové skořápce zkrátka tluče hřejivé srdce.
Autor: Toshiyuki Yano
House T je zvenku navržen jako betonová krabice, ale jeho interiéry se vyznačují dřevěnými povrchy stěn a nábytku.
Autor: Toshiyuki Yano
Velkými otvory vstupuje do domu denní světlo, zatímco betonová stěna, která zakrývá jeho přední fasádu, zachovává vysokou úroveň soukromí.
Autor: Toshiyuki Yano