

Co byste řekli na domov, který si můžete vytvořit prakticky kdekoliv, v téměř libovolném uspořádání a s možností pokoj po pokoji jej kdykoliv přestavět podle chuti? Zní to divoce, ale též svobodně. A přesně o té divokosti a svobodě je projekt alternativního bydlení na pobřeží japonské Mijazaki.
Autor: NewColor inc.
Jen málokterý koníček je tak náročný na prostor, jako sběratelství obytných přívěsů. Samozřejmě ne jen tak obyčejných obytných přívěsů, jen těch designově povedených kousků z 50. let. Ikonicky stříbrolesklých airstreamů a elegantních spartanů.
Autor: Kenta Hasegawa
V určitý moment vám toto zvláštní hobby buď fatálně přeroste přes hlavu. A vy se buď stanete zoufalým majitelem velkolepého a naprosto zbytečného vrakoviště. Anebo vám vnukne nápad na hodně nevšední bydlení.
Autor: Kenta Hasegawa
V japonské prefektuře Mijazaki došlo v roce 2023 naštěstí na tu druhou variantu. Klientem architektonického studia DDAA se stal chlapík, který staré obytňáky nechtěl jen pasivně hromadit. Chtěl je nějak kreativně zužitkovat pro vlastní bydlení.
Autor: Kenta Hasegawa
Jistě se pozastavíte nad tím, že vlastně každý obytný přívěs, ať historický anebo moderní kousek, k bydlení už tak nějak z principu určený je. Klient studia DDAA ovšem neřešil zabydlení jednoho obytného přívěsu. Měl jich totiž pět.
Autor: Kenta Hasegawa
Přesněji řečeno, ze své obsáhlejší sbírky mohl k dispozici pro svůj „projekt“ dát tři kempingové modely Airstream a dva větší exempláře značky Spartan. A tím zamýšleným projektem mělo být jejich repasování do uceleného bydlení.
Autor: Kenta Hasegawa
Tak, aby se každý jeden z obytných přívěsů stal jednou místností jeho nové domácnosti. Aby jeden každý obytný přívěs získal vlastně jen jednu hlavní funkci, a jako ta plnohodnotná místnost s danou funkcí mohl sloužit dál.
Autor: Kenta Hasegawa
Pochopitelně, že kempingové přívěsy v základní výbavě nabízí kuchyň, ložnici, WC a koupelnu. Ale kuchyň je titěrná a ložnice stísněná. O prostornosti koupelny a WC se raději bavit nebudeme.
Autor: Kenta Hasegawa
Klient společně s DDAA došli k závěru, že nejlepší bude vytvořit v obytných přívěsech ty funkce, které se lokálně obtížně obstarávají. Kuchyň, vana, pracovna. A k tomu třeba ložnice, na japonské poměry královských rozměrů.
Autor: Kenta Hasegawa
Pořád tu ještě naplno nezaznělo, k čemu je něco takového dobré. Ale stačí se podívat, na kolik by vás ve městě a vlastně v celé prefektuře Mijazaki stál měsíční pronájem bytu s výměrou dvacet metrů čtverečních.
Autor: Kenta Hasegawa
A tyto nemalé náklady pak můžete porovnat s tím, na kolik vás přijde luxusní komplet pěti přestavěných obytných přívěsů, s výměrou užitné plochy 74 metrů čtverečních. Prakticky na nic, protože za jejich ustájení neplatíte.
Autor: Kenta Hasegawa
Když natrefíte na příhodné místo, můžete v nich bydlet prakticky zadarmo. Nezastavěný pozemek k jejich zaparkování rovněž pořídíte za skromný poplatek a docela lacino můžete bydlet i někde v kempu.
Autor: Kenta Hasegawa
Majitel karavanů a architekti z DDAA vytvořili nový formát bydlení, který je mobilní, a tím vhodný pro tzv. nomády. Bydlení je nezávislé na pozemku či parcele. Je to bydlení, které se může podle potřeby majitele měnit a přestavovat.
Autor: Kenta Hasegawa
Obydlí lze kompletně celé přestěhovat. Není potřeba vše balit do krabic a složitě montovat. Navíc je celý komplex prostorný a elegantní.
Autor: Kenta Hasegawa
Stavba „domu“ z repasovaných obytných přívěsů sice vznikala v Mijazaki, ale celý projekt je založený na mobilitě. Nemá určené konkrétní místo, lokalitu výskytu. Může zaparkovat téměř kdekoliv a tam se stát domovem.
Autor: Kenta Hasegawa
Co tedy architekti během přestavby obytňáků řešili? Obecně proměnu interiéru při zachování kvalit exteriéru. Historický design starých airstreamů a spartanů měl být navenek zachován.
Autor: Kenta Hasegawa
Určitou komplikací byla „univerzálnost“ designu. Právě proto, aby mohly být jednotlivé pojízdné místnosti uspořádány a zaparkovány v libovolné konfiguraci na libovolném místě.
Autor: Kenta Hasegawa
Proto také nejsou jednotlivé přívěsy levostranné nebo pravostranné, ale disponují prakticky 360° výhledem po okolí. Z tohoto důvodu byly obslužné prvky a vybavení místností situovány do spodní části profilu, mimo okna.
Autor: Kenta Hasegawa
Nad úrovní pasu tedy v interiéru nevznikají žádné větší objemy a kusy nábytku, které by vyčnívaly do horní části přívěsu. Navíc jsou navržené ze síťoviny nebo průhledných materiálů.
Autor: Kenta Hasegawa
Aby se architekti vyhnuli vytváření nadměrných materiálových kontrastů na vnějších skořepinách, snažili se co nejvíce zachovat stávající texturu vintage přívěsu. Dodány byly jen minimální úpravy, jako je hydroizolace.
Autor: Kenta Hasegawa
Kromě toho se řešilo i zachování jízdních vlastností. Každá z těchto pojízdných místností mobilní domácnosti má svou SPZ, musí splňovat technické předpisy a být schopna jízdy po veřejných komunikacích.
Autor: Kenta Hasegawa
Obývací pokoj ve výčtu místností nenajdeme. To proto, že většina z obytňáků je vybavena venkovní plachtou. Ta vytvoří před pokoji na kolech „terasu“, která obývací pokoj a další funkce společenských místností zastoupí.
Autor: Kenta Hasegawa
Projekt má jeden přiznaný neduh, a tím je nedostatečná vnitřní infrastruktura. Jinými slovy, dům sestavený z obytných přívěsů prozatím není nezávislý na připojení k vodě, odpadům a energiím.
Autor: Kenta Hasegawa
Vyřešit tento problém by šlo přidáním šesté mobilní „místnosti“, dalšího přívěsu, upraveného pro poskytování těchto služeb a zdrojů. Alespoň na papíře tato varianta existuje. Klient k ní však nepřistoupil.
Autor: Kenta Hasegawa
Je zatím plně spokojený s tím, že svou nenákladnou domácnost může mít zaparkovanou na pobřeží Aošima v Mijazaki a vyhlížet na oceán. Zvednout kotvy, přestěhovat se a připojit se na síť někde jinde přitom může kdykoliv.
Autor: Kenta Hasegawa