Vaše produkty, především ručně foukané skleněné nádoby, často balancují na hranici designu a uměleckého artefaktu. Co vás na kombinaci limitů a svobody baví?
P: Vždy je pro nás důležité produkty osobně vytvářet, tedy i vyrábět. Ne vždy to lze, zejména u věcí sériovější výroby. Právě proto navrhujeme limitované kolekce nebo autorské objekty, produkty. Nechceme ztratit kontakt s řemeslem, proto jsme u výroby od počátku a chceme se do ní co nejvíce zapojit.
L: Vyrábíme vlastní formy, nářadí i nástroje jak na sériovou výrobu, tak na autorské objekty. Na hutích spolupracujeme se sklářskými mistry a dotváříme společně jednotlivé kusy. Mnohdy je výroba zcela spontánní. Často jednotlivé kusy ještě dotváříme zpětně v našem ateliéru za pomocí gravírování.
Nevěnujete se pouze sklu, vaše paleta návrhů, včetně využití různých materiálů, je široká. Příkladem mohou být regálové reproduktory z epoxidu či kovový věšák Heron. Rádi experimentujete?
P: V tomto případě experimentujeme především s formou a funkcí. Najednou se z běžně známých produktů, jako je věšák, stane objekt na zeď, který je stále funkční, ale svou formou nepodléhá zavedeným stereotypům. To samé pak platí pro reprosoustavu. Ruční modelací se z běžné reprosoustavy staly plastiky/sochy, které zároveň plní funkci reprodukce hudby.
L: V takto komplexních produktech propojujeme design, sochařství, akustiku a další oblasti. Z obecného hlediska je experiment základem naší tvorby. Rádi dáváme dohromady neslučitelné. Propojujeme historii s budoucností. Výsledky poté nejsou jen produkty samotné, ale často i proces, který k nim vede.
Zajímavý je kobereček Beskydy carpet, který má sloužit k relaxaci. Pro koho je určen a jak se o takový atypický typ koberce starat?
P: Při návrhu koberce jsem se snažila dívat na daný produkt z různých pohledů. Chtěla jsem jej navrhnout tak, aby se dal použít i jinak než k pokrytí podlahy. Koberec Beskydy se tak stal trojrozměrným díky vrstvení, tím v interiéru dostává novou roli. Má sloužit k odpočinku. Vzhledem k modelaci vrstevnic z plsti lze hlavou spočinout na vrcholcích Beskyd. Koberec je tak určen pro ty, kteří se nebojí inovací, a především pro ty, kdo sdílí mé nadšení pro přírodu. Údržba je jako u běžných koberců, lze jej vysávat i čistit. Jde o prototyp.
Co znamená název studia P3L1 a čím byste chtěli svou nedávno založenou značkou přispět ke kultivaci designu?
P: P3L1 je zakódované označení naší imaginární planety. Název jsme vytvořili z našich iniciál, které jsme zašifrovali. Chtěli jsme pro sebe vytvořit vlastní sci-fi svět, v němž můžeme zcela svobodně tvořit zatím nepoznané. Charakteristickými znaky pro naši práci jsou experiment a řemeslo.
L: Chtěli bychom zviditelnit ruční tvorbu, vyzdvihnout její kvalitu i nedokonalost a mnohdy i neopakovatelnost. Chceme, aby naše tvorba byla pravdivá a autentická.
DesignéřiPetra Krausová, *1986 Produktová designérka, vystudovala Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně. Výstavy (opakovaně v posledních letech): Designblok, Designsupermarket, Salone del Mobile v Miláně, Maison&Objet v Paříži, Dubai design week, Design Shanghai MgA. Libor Sošťák, *1987 Produktový designér, vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. Výstavy (opakovaně v posledních letech): Designblok, Designsupermarket, Salone del Mobile v Miláně, Vienna design week, Dubai design week |
Další zajímavé články najdete v časopise Domov.