Co je obsahem konceptu Sokui, který vás přivedl k mnoha oceněním?
Základy projektu Sokui vznikly jako moje bakalářská práce. Později se rozvinula v kolekci, kterou jsem poprvé představil na Designbloku a poté i na Salone del Mobile v Miláně. Kolekce obsahuje dva typy židlí a dva stoly z bukového dřeva.
Také zrcadla, na nichž jsem spolupracoval s kamarádem a spolužákem Huyem Phamem. Oba nás zajímá a fascinuje japonská kultura a rádi z ní vycházíme. Huy dokonce strávil rok v Japonsku a přivezl mnoho poznatků pro naši práci.
Mě zajímají možnosti využití přírodních lepidel v designu, na což nyní navazuji i ve své diplomové práci. Lepidlo použité na kolekci je výsledkem neustálého experimentování a vychází z tradiční japonské kultury.
V čem spatřujete hlavní výhodu přírodního lepidla?
Technologií lepení rýží se navracíme zpět k přírodě. Vystačíme si totiž se základním množstvím prostředků, a tudíž se nemusíme spoléhat na složitou infrastrukturu a technologie, nejsme tolik závislí a můžeme vyrábět nábytek v rámci těch nejjednodušších přírodních zdrojů, kterými jsou dřevo a rýže, potažmo vosk k povrchové úpravě.
Na rozdíl od chemických lepidel ty přírodní nezatěžují životní prostředí a díky absenci škodlivých látek vyhovují komfortu zdravého bydlení.
Váš nábytek je minimalisticky nadčasový, zaručí však rýžové lepidlo takovou kvalitu, aby vydržel i několik generací? A je třeba se o něj speciálně starat?
Bukový nábytek udržujeme obvyklými způsoby, neměli bychom však opomenout voskování. Pravidelná péče nejenže udržuje dřevo svěží, člověk si také vytváří k věci vztah. Ten považuji za zásadní i v rámci velice aktuální udržitelnosti. Nejlepší je vlastnit věcí málo, ale kvalitních a vědět, že jsou naší součástí.
K první otázce, lepidlo prošlo zátěžovou zkouškou, kterou jsem uskutečnil ve spolupráci s fakultou na naší univerzitě. Co se týká vzhledu, minimalistické prvky jsem použil kvůli vizuální nadčasovosti a také proto, aby vynikla technologie lepení. Spoje jsou záměrně přiznány, čímž nábytek získává zajímavý estetický detail, typický pro celou kolekci Sokui.
K ní patří i elegantní ruční zrcadla…
Inspirovali jsme se tvarem japonských vějířů. Zajímavé je využití leštěné nerezové oceli, která nahrazuje klasické skleněné zrcadlo. Netradiční konstrukcí jsme zabránili jeho rozbití, a tak se nikdo nemusí bát sedmiletého neštěstí.
Ve vaší kolekci se neobjevují žádné barvy. Preferujete přírodní vzhled?Domnívám se, že záleží hodně na kontextu použití. Mám rád pravdivé přiznání materiálů. V řešení interiérů a architektury mohou být barvy velice zajímavé, avšak osobně volím rád minimalistické prvky.
V ateliéru i doma preferuji bílé stěny. Máme půlroční dceru Malvínu a v bytě mnoho barevných věcí, knihovny barevných knížek, stěny plné ilustrací od kamarádů. Mám rád, když se interiér dá individualizovat, základ v neutrální barevnosti se pak může rychle změnit pomocí textilií, obrazů či drobných barevných detailů.
Jaké jsou vaše profesní vize do budoucnosti?
Velkou inspirací je pro mě příroda. Chtěl bych se jí inspirovat a využívat přírodní procesy k hledání principů pro nové technologie. Zajímá mě generativní design produktů, programování a náš vztah s předměty. Výsledkem by měl být kvalitní udržitelný design a individualizace produktu na základě komunikace s klientem během výrobního procesu.
Filip Krampla
|
Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.