S projektem reLife, který se na Designbloku představí poprvé, přišel český výrobce vířivek a termálních bazénů USSPA. Oslovil mladého designéra Vojtěcha Podlesného.
V rukách autora, který původně vystudoval design herního předmětu na SUPŠ v Praze, našly své uplatnění odřezky dřeva z výroby opláštění a doplňků spa, zbylý akrylát z lisování skořepin nebo odstřižky odolné textilie používané na termokryty vířivek a bazénů. Výsledkem je set designových hraček, které podporují kreativitu. Série zahrnuje i prostírání a elegantní látkové tašky pro každodenní použití.
A proč se do projektu reLife pustila společnost USSPA? „Působíme v místě, které je nám i domovem, velmi hluboce tak vnímáme naši zodpovědnost vůči svému okolí, společnosti a životnímu prostředí,“ vysvětluje ředitelka a spolumajitelka rodinné firmy Kateřina Kadlecová, jak se nápad na recyklování zbytků z výroby zrodil.
Požitkář, který si rád hraje
Vystudoval jste původně design herního předmětu, ale postupně jste došel ke grafickému designu. Jaký obor designu vás baví nejvíc?
Nejsem a vlastně asi ani nechci být nějak vyhraněný. Baví mě kombinace a provázanost mezi designovými obory. Pokud bych ale musel nějaký zmínit, tak by to byl interiérový design. Je to obor, kde se kloubí hned několik disciplín dohromady.
Nejsem typickým designérem, který sedí celý den u počítače, je pro mě důležité, že u interiérů mohu pomoci i s fyzickou realizací. Baví mě vymýšlet celé koncepty komerčních prostor a následně pracovat například na návrhu autorského nábytku, svítidel, grafického vizuálního stylu, ale třeba i na marketingu.
Co vás na vaší práci baví nejvíc?
Celý designový proces je velice zajímavý a každá jeho část je trochu jiná. Hodně mě baví první fáze přemýšlení o projektu, hned po jeho zadání. Je to něco čerstvého, nového a v hlavě se vám formují různé cesty, kterými můžete v rámci navrhování jít.
Na druhou stranu to může být občas i lehce frustrující, protože i přes konkrétní zadání je nekonečně mnoho možností jak danou věc zpracovat. A vy musíte vybrat tu správnou. Nejkrásnější okamžiky pak zažívám v tom úplně posledním kroku, kdy jsem konfrontován s finálním výrobkem, tiskem, interiérem, který jsem navrhl. I přesto, že skrz vizualizace mohu očekávat, jak výsledek bude asi vypadat, pociťuji vždy stejnou směs pocitů jako je nervozita, strach a zároveň například zvědavost a natěšenost.
Je to obrovské zadostiučinění, když se například můžete reálně projít po interiéru, který jste půl roku navrhoval v nějakém 3D iluzivním prostředí. V ten moment se vždy cítím opravdu šťastný.
Co je pro vás vlastně design a co naopak design není?
To je dobrá otázka a přemýšlím, jestli jsem si na ní někdy vlastně zformuloval odpověď. Nabízí se ohraná definice o propojování estetiky a funkčnosti, ale myslím, že pro mě má design trochu jiné měřítko. Stejně tak jako krásné umění, by to užité mělo esteticky kultivovat společnost.
Moc se mi líbilo například v Dánsku. Líbí se mi, jak ve Skandinávii dokázali design přivést do normálního života. V Kodani design nevnímáte jako něco výjimečného. Je ho tam na každém kroku tolik, že už vlastně tvoří jakýsi kolorit města, který má samozřejmě vliv na kvalitu života tamních obyvatel.
Designem pro mě není například nábytek z palet. Mám smíšený pocit ohledně celého toho DIY trendu. Do It Yourself design vnímám jako něco pozitivního, co bylo znásilněno mainstreamem. Původní myšlenka, kdy zrecyklujete něco nepotřebného, se přetransformovala do toho, že existují firmy, které vám z nových fošen vyrobí palety a z nich následně sedačku. To mi připadá scestné.
Jak jste se dostal k vašemu nejnovějšímu projektu reLife?
Iniciovala jej česká značka USSPA, o které jsem věděl už dříve, protože jsem znal jejich produkty a propagační materiály. Určitě je to dáno i regionem, firma vyrábí vířivky a bazény v Dolní Dobrouči na Orlickoústecku, já mám ateliér v nedaleké České Třebové. Vnímal jsem je jako společnost, které design rozhodně není lhostejný. A při naší čerstvé spolupráci, ze které vzešla sada hraček ze zbytků z jejich výroby spa, jsem si to jen potvrdil.
Jde o design produktů, respektive hraček, který jste vystudoval v mládí. Znamenalo to pro vás nějaký profesní návrat?
Upřímně se přiznám, že během studií na uměleckoprůmyslové škole jsem si myslel, že tradiční česká hračka je už mrtvá. Praha byla zavalená nekvalitními dřevěnými hračkami z Číny a já jsem v tomto oboru neviděl moc velkou perspektivu. Jak už to tak bývá, dnes to s odstupem času vidím úplně opačně.
Za prvé si myslím, že studium designu herního předmětu byla skvělá průprava v produktovém designu. U hraček je velice důležitá stylizace a zjednodušování a přesně tento princip nyní využívám u svých projektů. Práce na projektu reLife pro mě znamenala velice příjemný profesní návrat, který mě neuvěřitelně bavil. Často teď přemýšlím, kam by se v rámci designu dala dřevěná hračka posunout tak, aby to nebyl pouhý herní objekt.
Co vás na tom projektu bavilo?
Projekt reLife vznikl proto, abychom zkusili zužitkovat odpad, který vzniká při výrobě spa. To znamená, že jste hodně limitováni materiálem, který můžete použít. A přesně to mě na této práci zajímalo. Při první schůzce s ředitelkou USSPA jsem dostal velkou krabici plnou odřezků rozličných materiálů a velikostí.
To, že z tohoto odpadu vzniknou především hračky, bylo jasné až asi na třetí schůzce. Mezitím vznikly například stojany na svíčky, různé tašky a další nápady, které jsme si zatím nechali v šuplíku.
Jak dlouho trvaly přípravy a vývoj hraček reLife?
Na reLife projektu jsme pracovali od června. Vedle série hraček jsem pro USSPA navrhoval i letošní expozici pro Designblok 2017.
Co se ukázalo být jako nejsložitější?
Bylo to právě propojení celkové expozice a samotných hraček. Expozici jsem musel navrhnout tak, aby koncepčně fungovalo spojení spa a dřevěných hraček. Dvou věcí, které na sebe nemají na první pohled vazbu. Nakonec mi pomohlo téma letošního Designbloku, kterým je jídlo.
Hračky jsem tedy tematicky zaměřil na dezerty, které mám spojené s pocity jakéhosi požitku stejně tak jako vířivky USSPA. Požitek je tak ono pojítko, které prostupuje celou naší expozicí.
Jaké to je spolupracovat s už poměrně velkou firmou?
Jsem zvyklý pracovat sám nebo jako duo s mou partnerkou Bárou. S USSPA jsme ale na projektu pracovali jako tým, to bylo pro mě nové a motivující. USSPA se podle mého osobního názoru chová velmi zodpovědně ke svému zákazníkovi. Vnímám je jako firmu, která dovádí svoje vířivky a bazény k technické dokonalosti, ale zároveň neopouští otázku designu, jakožto jednu z nenahraditelných esencí dobrého produktu.
Máte nějaký profesní sen?
Je vtipné, že před rokem jsem si stanovil jakousi profesní příčku, a tou bylo vystavovat právě na Designbloku. Dál se asi nechám překvapit budoucností. Dlouho přemýšlím nad tím, že bych své designérské ambice a zkušenosti chtěl vložit do nějakého osobního projektu.
Co vás baví ve volném čase?
Asi to bude znít prvoplánově, možná bláznivě zamilovaně. Ale baví mě cokoliv, co tvoříme s mojí přítelkyní Bárou. Máme rádi výlety za dobrý jídlem. Rádi hostíme naše přátele a hlavně neustále vymýšlíme nové podnikatelské i nepodnikatelské plány. Tím posledním zrealizovaným je malé ubytování, které provozujeme v České Třebové, Ubytování Javorka.
MgA. Vojtěch Podlesný* 1990 Vystudoval SUPŠ v Praze, obor Design herního předmětu, vzdělání dokončil na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně v ateliéru grafického designu pod vedením dr. akad. soch. Rostislava Illíka. Po studiích se věnoval převážně interiérovému designu, který vnímá jako multižánrový obor. V oblasti designu ho baví nekonvenčnost, smysl pro detail a vtip. Největší výzvou pro něho je navrhnout design, který bude vyvolávat emoce. |
USSPAčeský výrobce vířivek s 22letou tradicí. Rodinná firma vyrábí ucelený sortiment vířivek pro každé použití – privátní spa, termální bazény swim spa a profesionální vířivky pro komerční použití. Vše se rodí v továrně v Dolní Dobrouči od nápadu, přes design až po výrobu. Firma přinesla za dobu svého fungování celou řadu inovací, které posouvají obor spa kupředu, je držitelem několika patentů, prestižního světového ocenění za design Red Dot Design Award, certifikátu kvality Czech Made a mnoha dalších. Svou produkci firma vyváží do více než dvaceti zemí. |