Devatenáctý ročník pražského mezinárodního festivalu designu a módy Designblok letos nabídl práce 304 designérů, módních návrhářů a designérů šperku z deseti zemí. Především však ukázal, jak výrobcům design výrazně pomáhá v úspěšnosti na trhu.
Třeba ještě před pár lety to vypadalo, že proslulé české sklo skončí neslavně. Jenže díky designérům a šikovným sklářům se vrátilo opět na výsluní. Pokud jde o svítidla, jsou české sklárny na světové špičce.
To je vidět na značce Brokis (letos se prezentuje „makronkami“ od Lucie Koldové) či BOMMA. Ta otevřela nejmodernější evropskou sklárnu v červnu 2012, na Designbloku se poprvé účastní pod vedením nových uměleckých ředitelů, studia deFORM. Určitě stojí za zhlédnutí krátký film o výrobě svítidel, skláři z této sklárny dokážou totiž vyfouknout největší baňky na světě bez použití formy. Dosahují rozměrů až 750 mm na délku a hmotnosti 30 kilogramů!
Velkou světovou hvězdou je dnes také Lasvit, který v letošním roce slaví 10. výročí založení firmy. Zatímco na svých začátcích hledal designéry, dnes musí odmítat i renomované světové tvůrce, tak velkým pojmem se tato firma stala.
K úspěšným českým značkám patří také Preciosa nebo Kavalierglass, i tyto sklárny úzce spolupracují s nejlepšími českými, ale i zahraničními designéry.
Co design dokáže, poznáte nejlépe u letos obnovené tradiční sklářské značky Rückl, která předvedla novou kolekci broušeného skla od Ronyho Plesla.
Rozhodně ji nepřehlédnete, vtipná instalace v podobě pouťové střelnice výborně zapadla do „pouti“ designu.
Odkazem na tradici Matějských poutí je ostatně i Designérie, prostor ve střední hale Průmyslového paláce, který se proměnil na cukrárnu s gigantickými objekty ve tvaru známých pochoutek a zákusků.
Takže si zde můžete zalétat v obláčkovém „designérském nebi“ či se projet na kolotoči plném designových ikon od značky Vitra, na kterém nechybí portréty slavných návrhářů. U stropu se vznášejí obří cukrové vaty na špejli, pod nimiž si děti mohou zaskákat na obrovité nafukovací hoře Říp…
Sázka na mladé i české nábytkáře
„Chceme ukázat design v plné jeho šíři. Proto se na různých platformách představí vedle sebe průmyslový design určený pro běžnou spotřebu a umělecký design, který je určený pro sběratele. Velký důraz letos klademe na mladý design. Soutěž Diploma Selection představí třicet nejlepších evropských diplomových prací, Erste Premier Talent Display zase mladé české studenty,“ vysvětluje ředitelka Designbloku Jana Zielinski.
Vedle mladých tvůrců (například designérka Anna Marešová se spojila s výtvarníkem Lukášem Musilem, kterého veřejnost stále vnímá především jako tatéra Musu. Vznikla tak jedinečná limitovaná edice vibrátorů ozvláštněná jemnými kresbami Lukáše).
Mimochodem každý vibrátor zdobí originální kresba, která se neopakuje. Po dobu Designbloku lze využít výstavní slevu...
Nechybí tu však ani „klasické“ firmy, které jsou proslulé kvalitní prací dnes tolik nedostatkových řemeslníků. Nelze tak přehlédnout Situs, značku nábytku z masivu, jejíž historie začala přibližně před deseti lety.
Její židle Figure navržená designérem Petrem Šebelou už posbírala řadu cen, ale stejně nadčasové a zajímavé jsou i její komody, konzolový stolek a další solitéry od téhož autora. Pokud se chcete doslova pokochat kvalitní řemeslnou prací, zavítejte do pravého křídla Průmyslového paláce.
Značka TON je už pak stálicí, která si na seznam světových ocenění za design může pořídit docela objemnou knížku. Letos se na Designbloku prezentuje křeslem Alba od italského designéra, rodáka z italského Merana, Alexe Guflera. Žije sice v Rakousku, ale největší úspěchy „sklízí“ právě se značkou TON. Jeho židle Merano už vstoupila mezi designové ikony.
Další Guflerův návrh pro TON, židle a křeslo Alba, které měly premiéru na slavném milánském veletrhu Salone del Mobile, získaly ocenění German Design Award 2018. Porota soutěže ocenila jak design, tak i precizní šití, čalounění s taštičkovými pružinami a perfektní ergonomii.
Hlavní téma: jídlo
Tématem letošního Designbloku je jídlo, a to jako „potrava pro tělo i srdce“. „Jde o jídlo nejenom ve smyslu reálné potravy, ale v širším kontextu smyslových zážitků s ním spojených,“ vysvětluje ředitelka Designbloku Jana Zielinski.
Každý z vystavujících tak pojal svou expozici po svém. „Při tvorbě koncepce stánku vycházel náš designér Tomáš Pupík ze dvou faktů: jídlo vzniká v kuchyni; naše výrobky vznikají ve výrobě. Rozhodl se tyto dva aspekty spojit a ukázat naši výrobu jako kuchyň, ve které obrazně řečeno ´vaříme´ naše produkty,“ vysvětluje například Ing. Petr Blažek, generální ředitel společnosti Dřevojas.
Značky Hansgrohe a Le Bon zase spojily své síly a vytvořily společný stánek, kde se kuchyňské a koupelnové baterie výborně doplňují s nábytkem do těchto prostor i s digestoří Bora.
„Letošní instalace podtrhuje nový význam koupelny jako centra bytu a navozuje uvolněnou společenskou atmosféru. Návštěvníkům nabídne možnost odpočinku a sdílení zážitků,“ říká o svých odkládacích stolcích pro Ravak designér Kryštof Nosál.
U van určených do prostoru tak vyřešil klasickou otázku, kam s šálkem čaje, sklenkou sektu, ale i šamponem či mýdlem.