Originální ceny v podobě cukrové vaty na stříbrné špejli (pozlacená pro absolutního vítěze), jejichž autory jsou loňští vítězové Zdeněk Vacek a Daniel Pošta, si mohli hned na jevišti vychutnat ti nejlepší.
Designérem roku se stali Lucie Koldová a Dan Yeffet, kteří zvítězili i v kategorii Grand Designér roku. Tuto cenu získává ten, kdo obdrží největší počet hlasů napříč všemi kategoriemi.
Do Síně slávy byl uveden Zdeněk Ziegler za svůj trvalý přínos na poli grafického designu a typografie.
O tom, kdo obdrží ocenění, rozhoduje ve třech kolech hlasování Akademie designu ČR, což je volné seskupení 51 teoretiků, kurátorů, kritiků a publicistů z oblasti designu z České republiky i ze zahraničí. Přihlíží se k projektům, které vznikly za poslední rok. Do prvního kola nominovali 134 subjektů v osmi kategoriích s celkem 206 projekty, do druhého kola postoupili tři nejlepší v každé kategorii.
Dobrý design se vyplácí
Český design si v posledních letech může připsat na své konto celou řadou úspěchů, které pomáhají českým výrobcům prosadit se nejen na tuzemském trhu, ale i v zahraničí. Zejména skláři a výrobci svítidel patří opět do světové špičky. Firmy jako Lasvit, Moser, Preciosa, Bomma, Brokis a další jsou nejlepším důkazem, jak design pomáhá prosadit se mezi elitu.
Ne náhodou byl například mezi TOP 50 nejvlivnějších designérů Dálného východu zařazen i Jaroslav Bejvl ml., šéfdesignér společnosti Preciosa-Lustry. Nejznámější asijské hotely a stavby sahají velmi často právě po produktech českých firem.
Vítěz kategorie Výrobce roku, mmcité, svůj městský mobiliář dodává do celé řady zemí, jeho lavičky, stojany na kola či přístřešky a zastávky najdete po celé Evropě.
A pokud někdo z českých nábytkářů úspěšně vsadil na design, pak je to bystřický TON.
Ten poslední tři roky sbírá ocenění za své nové židle takřka jako na běžícím pásu včetně těch nejprestižnějších, jako je například "červený puntík", jak se přezdívá ceně Red Dot Design Award.
Své židle pak výborně vyváží i do Japonska či na další náročné asijské trhy, kde v posledních letech stále více stoupá zájem o kvalitní ruční práci a design.
Dvojice designérů Jiří Přibyl a Martin Imrich ze studia Koncern se může pochlubit dokonce čtyřmi "červenými puntíky" za své dětské autosedačky pro firmu Cybex. Jejich poslední návrh, sedačka Sirona, která by podle svých autorů měla svým konceptem a bezpečnostními parametry ovlivnit trh na několik let dopředu, jim právě přinesla nominaci v kategorii Designér roku, tedy mezi tři nejlepší.
Nominace a vítězové v jednotlivých kategoriích
V ostře sledované kategorii Designér roku (cena Ministerstva kultury ČR) byli nominováni Jan Plecháč a Henry Wielgus za kolekce Circles pro italskou značku Cappellini a nábytkové stavebnice 01 a 02, dále pak Koncern Studio - Jiří Přibyl a Martin Imrich - za dětskou autosedačku Sirona.
Vítězem se nakonec stala třetí dvojice, a to Lucie Koldová a Dan Yeffet za kolekce svítidel Shadows (Brokis), lavičky Urban Islands (mmcité), zrcadla Iconic Mirror a Private Mirror (La Chance) a lampu Versa (Křehký).
Cenu Módní designér roku si odnesla Hana Zárubová, která se mezi třemi nejlepšími objevuje téměř pravidelně, jednu nominaci již ve vítězství proměnila, nyní získala cenu podruhé. Její limitovaná kolekce Panto.No přechází z bílé do šedé a černé, ale především: látka se nesešívá, ale lepí.
Základem jsou rafinovaně spojované čtverce a kola, a ačkoliv autorka použila různé materiály, hedvábí, vlnu i přírodní jehněčinu, vždy použila technologii švového lepení. Grafické prvky pro tuto kolekci navrhl Štěpán Malovec.
Dalšími dvěma nominovanými byli Miro Sabo a Pavel Brejcha, zatímco v loňském ročníku nebyl mezi nejlepšími jediný muž, tentokrát se to povedlo hned dvěma.
Silnou pozici českého šperku prokázalo už loňské vítězství Zdeňka Vacka a Daniela Pošty, kteří tvoří pod značkou Zorya. Používají velmi zajímavé technologie, jež oceňují už i zákazníci v New Yorku.
Letos si jejich "vatu na špejli" převzali za vítězství v kategorii Designér šperku roku Markéta Richterová a Zbyněk Krulich, tedy dvojice Blueberries, za kolekci 3D tištěných šperků. Ty vznikají s pomocí jemného prášku, jež tiskárna nanáší vrstvu po vrstvě. Díky nylonu jsou šperky lehké a pružné, a také cenově mnohem dostupnější než výrobky z drahých materiálů.
Dalšími dvěma nominovanými byly Janja Prokic a Markéta Richterová, tentokrát samostatně.
Titul Grafický designér roku se odnesla kreativní skupina Okolo za grafické pojetí výstavy v krabici Light Sculptures. "Porazila" tak Štěpána Malovce a Studio Najbrt.
Ocenění Fotograf roku patří autorce Bet Orten za sérii fotografií pro módní blog FashionBook.cz, pro časopis ELLE a kolekci módních fotografií na záchranu Kyselky. Porazila tak Garbirela Urbánka a Adama Holého, další dva nominované.
Objev roku, cena Preciosy, patří Danielu Gonzalezovi za litinové nádobí Jumbo (slévárna Stará Huť). S ním o tuto cenu soupeřili Eliška Kuchtová a Karel Matějka. Zejména jediná ženská zástupkyně v trojici nominovaných byla pro konečného vítěze nesnadným soupeřem, za své kolekce bot získala Národní cenu za studentský design.
Úspěšní doma i ve světě
Výrobcem roku (cena Ministerstva průmyslu a obchodu ČR) se stala společnost mmcité za kolekci městského mobiliáře Urban Islands (Lucie Koldová & Dan Yeffet), realizaci laviček pro seniory a odpadkové koše Nanuk (David Karásek, Radek Hegmon). Konkurence byla v tomto případě velmi silná, dalšími byly totiž značky Lasvit a Brokis.
Velká konkurence byla také v kategorii Obchod roku, kterou poprvé získal TON za otevření nového obchodu na Karlově náměstí. A to přesto, že rekonstrukce známé prodejny proběhla teprve na podzim loňského roku. Slavnostní zahájení spojil TON se známou akcí Designblok. Pásku přestřihla známá italská kurátorka Rossana Orlandi, která si zde hned vybrala několik typů židlí do své světově proslulé galerie.
O stejné ocenění zápolily i Ingredients a Konsepti, první jako parfumerie s kosmetickým salonem a galerií, a druhý jako známý showroom s designovým nábytkem.
Cenu veřejnosti pak získal Lukáš Jabůrek, šéfdesignér firmy Moser za vázy Kolorit a Hruška.
Síň slávy
Do síně slávy byl uveden významný český grafický designér a typograf Zdeněk Ziegler, který od roku 2006 vede ateliér grafického designu Ústavu umění a designu v Plzni.
Czech Grand DesignVýroční ceny Akademie designu České republiky/ - Ceny Czech Grand Design - vyhlašuje přípravný výbor cen na základě pověření pořádající agenturou Profil Media – producentem cen. Výroční ceny mají za cíl upozornit veřejnost, odbornou i laickou, na mimořádné činy v oblasti designu. Jsou možností ocenit a medializovat práci konkrétních tvůrců a pomoci široké veřejnosti lépe se orientovat na scéně českého designu. |
Jeho jméno je spojováno a oceňováno zejména v souvislosti s plakátovou tvorbou z padesátých a šedesátých let, proslavil se i grafikou desítek knižních titulů, pracemi z oblasti výtvarnictví, firemní identity i známkové tvorby. Od roku 1990 působil jako vedoucí ateliéru vizuální komunikace na VŠUP, kde byl později také rektorem.
Jeho citlivý portrét připravili filmový režisér Tomáš Luňák (autor úspěšného filmu Alois Nebel) a fotograf Dušan Tománek. Právě oni natáčejí vizitky designérů nominovaných na ceny Czech Grand Design, jež se pravidelně promítají na slavnostním večeru ve Stavovském divadle, jehož letošním průvodcem byl herec Roman Zach.