Kolekce Sphere, která obsahuje vedle sklenic i vázy, talíře a mísy, se dnes s úspěchem prodává pod značkou Nachtmann NextGen po celém světě a výrobce počítá s tím, že se rozšíří o další prvky. Na každém obalu však kromě značky firmy najdete i jméno autora.
Při návrhu kolekce se spojilo hned několik věcí: německá precizní příprava, moderní technologie, dobrý nápad a kreativita mladého designéra, ale také česká tradice sklářské výroby.
„Ovlivnili mě legendární čeští sklářští designéři, František Vízner, Rudolf Jurnikl, Jiří Zejmon a Jiří Brabec, kteří ke svému řemeslu přistupovali sochařsky,“ prozrazuje Roman Kvita.
Pečlivě připravený úspěch
„S tak pečlivě připravenou soutěží jsme se ještě nesetkali,“ říká Michal Froněk, který společně s Janem Němečkem vede Ateliér produktového designu na VŠUP, v němž studuje právě Roman Kvita.
Projektem NextGen firma Nachtmann každoročně oslovuje přední světové školy designu. Společně s týmem sklárny a pod vedením Stefanie Kubanek pak vzniká na každé z vybraných škol nové zadání. Studenti osobně navštíví sklářské provozy a poznají zde možnosti výroby včetně nejmodernějších technologií.
V červnu 2013 zástupci firmy vybrali v galerii Dvorak Sec v Praze v rámci soutěže NextGen práci Romana Kvity. Ten tak dostal příležitost prezentovat se na jarním veletrhu Internationale Handwerkmesse Münich 2014 na přehlídce Exempla.
Ve velké konkurenci zde Kvita vyhrál prestižní státní hlavní cenu, kterou už od roku 1987 uděluje bavorské ministerstvo pro vědu a technologie.
“Mým cílem bylo propojit tradici a kvalitu ručně vyráběného skla s precizností a možnostmi skla lisovaného,“ přibližuje mladý návrhář svoji vizi, “nejsem matematik, ale vím, že koule je dokonale kulatý geometrický objekt v trojrozměrném prostoru. To byl můj výchozí bod, odtud jsem rozvíjel své další nápady.“
Roman Kvita experimentoval s koulí a sledoval kulaté konvexní tvary a překvapivý lom světla: „Když ze skic vznikly 3D sochy, použil jsem zkoumaný princip koule na sérii sklenic, talířů a misek. Když jsem pak držel v ruce první prototypy, uvědomil jsem si, že mou kreativitu zformovala geometrie.“
Pro Romana Kvitu to nebyla první zkušenost se sklem, realizoval studii pro tuzemského výrobce BOMMA, která využívá robotické broušení skla, podílel se na „odlévání“ tavené skleněné plastiky a navrhoval sklenice ze simaxového skla.
V diplomové práci se zabývá aplikací skla v architektuře. „To znamená úplně jiný přístup: velké měřítko, bezpečnostní hlediska,“ upozorňuje Roman Kvita.
Po vítězství v Německu se kolekce Sphere začala vyrábět, ale také prodávat ve velkém, je nejúspěšnějším projektem soutěže NextGen za poslední roky.
Pro autora to má i finanční efekt, ten se totiž odvíjí od množství prodaných kusů. „To je při odměňování studentských soutěží spíše výjimečné,“ upozorňuje Michal Froněk.
Sklárny NachtmannNěmecká sklárna Nachtmann byla založena už v roce 1834 Michaelem Nachtmannem v Unterhütte v Oberpfalzu a od roku 2004 je součástí společnosti Riedel. |
Na českém trhu se Sphere poprvé objevila už před Vánocemi, a to v designovém showroomu Bistro & Obchod No. 19 v Praze. Zaujala i cenou, technologie lisovaného skla totiž dovoluje i u kvalitního designu dostupné ceny, například sklenice stojí kolem 160 korun.