Uspět na veletrhu, kde letos vystavovalo 4 441 vystavovatelů z 89 zemí na ploše 308 000 m2, znamená nabídnout něco opravdu unikátního: novou technologii, špičkový design nebo opravdu nenapodobitelný řemeslný fortel. Ideální je samozřejmě spojit všechny tři faktory.
Letos se to českým sklářům opět povedlo, zejména s českým křišťálem. Přitom český křišťál je vlastně technologický omyl, jak vysvětluje Petr Nový, kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci: „Češi chtěli napodobit benátské tenkostěnné cristallo, místo toho vymysleli něco mnohem lepšího, co doplněné českým brusem představuje světový unikát.“
Co je AmbienteAmbiente tvoří tři veletrhy pod jednou střechou - Dining, Giving a Living. Jde tak o největší světovou akci věnovanou sklu, nádobí, sklu, porcelánu, bytovým doplňkům a dekoracím i dárkům. |
Růžová budoucnost
Poté, kdy se po řadě úspěšných let na Ambiente neobjevila značka Moser (nové vedení se rozhodlo pro prezentaci pouze na veletrzích v Miláně a v Paříži), se zájem obchodníků ve Frankfurtu soustředil na další české sklárny, zejména na značku Rückl z Nižboru. Sklárnu, která byla ještě v roce 2016 ve více než svízelné situaci.
S novým investorem a s novým šéfdesignérem se hodně věcí změnilo. Na veletrhu značka uspěla. Důvodů bylo hned několik: broušený český křišťál ve vysoké kvalitě, přitažlivá expozice i nová kolekce České nebe od Ronyho Plesla, kde se objevil růžový křišťál. Nic podobného jiné sklárny nenabídly.
Kolekce sklárny se dnes dělí na dvě základní linie: Heritage (klasické vzory na klasické tvary) a Rückl Contemporary (České nebe Ronyho Plesla, designéra, který vede Ateliér skla na VŠUP v Praze, a také sklářského designéra, který má zkušenosti i s prací pro slavnou značku BAG – Barovier & Toso v italském Muranu, jednu z nejstarších rodinných manufaktur na světě, která byla založená už v roce 1295)
Po úspěchu na pražském Designbloku na podzim 2017 (zde zvítězila sklárna v kategorii Nový výrobek a získala i Hlavní cenu) a nominacích v soutěži Czech Grand Design za rok 2017 společnost výrazně zabodovala i ve Frankfurtu. Český křišťál a český brus je totiž unikátní, byť si to mnozí Češi ani neuvědomují, protože snad v žádné rodině nechybí po generace děděné broušené sklo.
Obě kolekce se značkou Rückl si okamžitě našly nové zákazníky, mezi nimiž nechyběli ani zástupci předních evropských šlechtických rodů. Ostatně sklo z Nižboru vlastní třeba i britská královna Alžběta II.
Když jedna odlivka unese tuny
České sklo však tvoří nejen ručně foukané a broušené výrobky, ale také produkty vyráběné v obrovských sériích na výrobních linkách. Největší český výrobce nápojového skla Crystalex CZ s ročním obratem přes miliardu korun přivezl letos do Frankfurtu nejen celou řadu novinek, ale také nový způsob prezentace, co všechno vydrží jeho odlivky.
Podívejte se na videoreportáž TV NOVA ze zatěžkávací zkoušky skleniček:
Vznikl totiž ojedinělý test, který byl v podobě reportáže promítán na veletrhu. Nejprve bylo na čtyři odlivky Barline 410 postaveno osobní auto Škoda Superb s hmotností 1,6 tuny. Následoval přepravní kontejner o hmotnosti 2,2 tuny, do něhož ovšem nastoupilo 69 lidí, celková zátěž se tak vyšplhala nad sedm tun. I to čtyři sklenky vydržely.
Závěrečný test proběhl v Leteckém muzeu Praha Kbely, kde k testu zapůjčili letadlo L159 ALCA. Letadlo s hmotností 4,7 tuny udržely pouhé tři odlivky (s ohledem na cenu letadla i z bezpečnostních důvodů nebyly zvedáky zcela odstraněny, ale zůstaly pod letadlem).
„Testy odolnosti v tlaku patří k řadě pravidelně prováděných zkoušek. Mimořádné výsledky u odlivek pak vedly k nápadu realizovat výše uvedené natáčení. V laboratoři jsme měli ověřeno, že tyto konkrétní odlivky vydrží až 11 tun,“ říká Petr Kaplánek z Crystalexu.
„Český zákazník se však s našimi produkty příliš nesetká, z naší produkce jde 96 procent na export,“ vysvětluje Martin Kubát, generální ředitel Crystalexu. Problém je totiž v tom, že prodejci preferují levné zboží ze zahraničí, přitom rozdíl v ceně je z pohledu českého zákazníka poměrně malý. To, že sklenky vydrží bez jakýchkoliv optických změn třeba tisíc cyklů v myčce, se tak zákazníci dozvědí jen při pečlivém „pátrání“. Pro obchodníky zůstává na prvním místě pouze cena.
Limitované série jako investice
Vedle známých a velkých českých značek se ve Frankfurtu objevili i menší výrobci z Česka, například Merry Crystals. Její skláři používají staré techniky, ale díky novému složení olovnatého křišťálu (složení vyvíjeli půl roku) mají výrobky této sklárny unikátní zabarvení.
Pro Ambiente připravili limitovanou signovanou edici „Hybiscus collection“. Kolekce obsahuje 60 tvarů, od každého se vyrobí maximálně 100 kusů. Cenu těchto produktů určuje samozřejmě vedle kvality křišťálu také hluboký brus a práce rytců, což jsou hodnoty, jejichž cena v průběhu let pouze stoupá.
Ve Frankfurtu vystavovala celá řada českých sklářských firem: Axum Bohemia, BDK Glass, Artcristal Bohemia, Gold - Crystal, Glass Atelier Morava, Martin Fait FMF Bohemia, Tom Bohemia Crystal, Egermann, Crystal Bohemia, Bohemia Treasury, Bohemia Jihlava a řada další. Všechny pokračují v odkazu českých sklářů, kteří už po staletí patří k nejlepším na světě.