Milovníci nových technologií si na stánku české Preciosy přijdou opravdu na své. Výrobci využívají LED zdroje už běžně, čeští designéři však pokročili dál. Na veletrhu Euroluce, který skončí 14. dubna, předvedli hned několik novinek.
"Chtěli jsme vytvořit celoskleněné svítidlo s minimem kovu. Tak vznikl například Element, kde pro rozvod napětí využíváme tištěné spoje. Jednotlivá skleněná 'ramena' tohoto lustru vznikla vyřezáním z jediného kusu skla vodním paprskem. Jejich následným ohnutím jsme vytvořili požadovaný tvar lustru, a dosáhli tak velmi vysoké pevnosti svítidla," popisuje novinku Jaroslav Bejvl ml., šéfdesigner společnosti Preciosa.
Nové lustry mají nízkovoltové napájení. Soubor použitých technologií předvedla Preciosa v Miláně jako první na světě. Nové postupy vymýšlejí její designéři i kvůli architektům.
"Ti s moderními technologiemi pracují velmi důsledně, i proto dávají přednost výrobkům, které používají poslední novinky z osvětlovacích technologií," vysvětluje Jaroslav Bejvl ml.. Ne náhodou se tak s lustry z Preciosy lze potkat v nejmodernějších budovách postavených v poslední době v Asii či na Středním východě i jinde.
K unikátním technologiím lze přiřadit i používání speciálních nanolaků na skleněné lustry, kterými dosahuje hned několika efektů: odpuzují prach, jež by se mohl na svítidlech usazovat, ale také zvyšují odolnost skla. "Je v tomto ohledu téměř srovnatelné s kaleným sklem," tvrdí Jaroslav Bejvl ml.
Jména a nápady prodávají
Česká společnost Lasvit, která se prosadila zejména svými realizacemi v Asii, vsadila už před několika roky také na designéry. Lustry a světelné objekty s její značkou dnes potkáte po celém světě.
Na Euroluce zazářila na jejím stánku novinka navržená světově proslulým designérem Arikem Lévym (mimochodem právě u něj v pařížském ateliéru pracovala talentovaná Lucie Koldová, Grand designér roku 2012).
Jeho svítidlo Jar RGB, které vypadá jako visící barevné sklenice, využívá technologii foukání skla a míchání barev RGB (červené, zelené a modré). Jedna ze sklenic je bílá, právě v ní je velká žárovka, která generuje světlo pro celé svítidlo. Z každé strany tak působí lustr jiným barevným dojmem.
Další vychytávky však nabízejí i ostatní svítidla Lasvitu, ať je pod nimi podepsaný japonský designér Nendo, Rony Plesl, Jan Plecháč a Henri Wielgus, Jiří Pelcl, Jitka Kamencová Skuhravá, Maurizio Gavande nebo René Roubíček.
Tento nestor českého skla (ročník narození 1922) připravil lustr And Why Not! (A proč ne!). Jeho sochařské pojetí dovoluje světlu klouzat po leštěném povrchu a evokovat v divákovi podobu blesku.
Doma jako v La Scale
Jan Plecháč & Henri Wielgus se zase ve své kolekci Neverending Glory pro Lasvit nechali inspirovat pěti ověskovými lustry ze slavných divadelních a operních sálů (La Scala v Miláně, Palais Garnier v Paříži, Metropolitní opera v New Yorku, Bolšoj těatr v Moskvě, ale i české Stavovské divadlo v Praze, kde ve světové premiéře zazněl Don Giovanni pod taktovkou samotného Wolfganga Amadea Mozarta).
Z těchto slavných lustrů vytvořili i díky šikovným českým sklářům, kteří klasickým postupem vyfoukli sklo do dubových forem, jejich zjednodušený tvar. "Chtěli jsme se na klasické lustry podívat z jiné perspektivy a zachovat efekt jejich vznešenosti. Velkých emocí jsme se snažili dosáhnout prostřednictvím minimální formy," vysvětluje Jan Plecháč.
Nové tvary českého křišťálu v kombinaci s moderními technologiemi předvedla i Preciosa. Třeba u lustru Glory, kde křišťálové "kalichy" byly vybroušeny pomocí počítačově řízených strojů od dalšího českého výrobce, Bohemia Machine.
Pro verzi stojacích lampiček z této řady s LED zdroji si může majitel dokonce nastavit barvu světla, zda chce modrou či teplou bílou, aby se třeba večer nepřipravil o kvalitní spánek (více k problematice LED osvětlení zde). Tuto možnost nastavení umí jen málo výrobců svítidel na světě, například proslulé Artemide či italský Luceplan.