Podívejte se na nejkrásnější skleněné plastiky českých tvůrců

  1:00aktualizováno  1:00
Část sbírky skla z Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, která má tisíce položek, představuje výstava nazvaná Plejády skla 1946 – 2019. Prezentuje tu část sklářské tvorby z druhé poloviny 20. a začátku 21. století, pro níž se vžil název autorské sklo.

Jaroslav Svoboda, Bez názvu, 1972 | foto: Gabriel Urbánek

S autorským sklem sklízeli v druhé polovině minulého století českoslovenští výtvarníci světové úspěchy. Dnes na ně navazuje řada dalších výtvarníků, a to i díky kvalitě českých sklářů.

Jiří Šuhájek: Dívky, 1982

Jiří Šuhájek: Dívky, 1982

Název Plejády skla si autoři výstavy půjčili od názvu souhvězdí, z něhož lze pouhým okem pozorovat devět až jedenáct hvězd, celkem jich je ale kolem pěti set. Z celé plejády prací tak autoři vybírali exponáty do výstavy, která potrvá nejméně rok a ještě letos ji doplní velké instalace do architektury nebo ty určené pro světové výstavy.

Architektura expozice se inspiruje hranami křišťálu i atmosférou uliček městské aglomerace. Návštěvník prochází kubistickými formami pomyslného města, sestávajícího z osmi pyramid, a postupně uvidí více než sto dvacet děl a objektů. Ty nejstarší pocházejí z druhé poloviny 40. let minulého století, nejnovější vznikly relativně nedávno.

Experimenty ze skla

Fotogalerie

Autorské sklo, nazývané také studiové, individuální, tvorba solitérů nebo umění ve skle, je produkcí navrhovanou umělci-skláři, která není určená pro masovou ani manufakturně multiplikovanou výrobu. Jde o experimentální projev, který překračuje pomyslnou hranici mezi užitou tvorbou a volným uměním.

Podle kurátorů výstavy Milana Hlaveše a Sylvy Petrové tato tvorba vznikla po druhé světové válce ve specifickém kontextu bývalého Československa jako východisko z rozporu mezi vysoce vzdělanými sklářskými výtvarníky a nemožností využít jejich schopnosti ve spolupráci s výrobou.

Výroba stagnovala, takže se do výroby dostával jen zlomek návrhů výtvarníků, kteří nebyli jako designéři dostatečně využiti. Výjimku tvořily velké zahraniční státní výstavy, které odstartovalo XI. trienále v Miláně v roce 1957. Jejich vliv se však doma neprojevil. Skláři se proto dali na tvorbu jinak zaměřenou, s níž ihned prorazili v zahraničí, kde zatím podobná tvorba nebyla příliš silná.

Tehdejší ředitel Uměleckoprůmyslového muzea Emanuel Poche začal tuto tvorbu sbírat v době, kdy začala vznikat. Další generace v tom pokračovaly, díky čemuž vznikla sbírka čítající kolem 6500 kusů.

Autoři: ,

Nejčtenější

Dům, který si na nic nehraje, zvítězil v soutěži Interiér roku

Stavba respektuje své okolí i místní tradice.

Ctít tradice neznamená jen uchovávat věci a domy, které vznikly před stovkami či desítkami let, ale využít to, co...

Postavili si rodinný dům, který se stal dokonalým parťákem pro život

Přesah střechy i hmota garáže tvoří kolem hlavního vstupu závětří chránící před...

Lída a Jiří bydlí přesně tak, jak si vždy přáli. S oblíbenými pěveckými idoly na stěnách, obrázky známých autorů, retro...

Jak se staví sen: kvůli nové kuchyni museli vybourat koupelnu i šatnu

Průchod do kuchyně

Panelákový byt a dispozičně nevyhovující kuchyň. To zná spousta lidí. Jenže Janu trápí i mnohem větší problém: rakovina...

Vodu musíme dovážet. Z bazénu je nádrž na dešťovku, které pomůže terasa

Dům z 90. let stojí ve středních Čechách.

Richard jezdí s rodinou na chalupu ve středních Čechách. Dům z 90. let vyrostl na místě původní chaty. Z doby minulé...

Nábytek se vrací ke stylu a kvalitě, zapomeňte na módní trendy

Expozice značky Zanotta vsadila na „světová města“, každému přiřkla jinou...

Největší světová akce zaměřená na design, milánský veletrh Salone del mobile, skončila. Přinesl už 58. ročník převratné...

Další z rubriky

Milán láká na dům otevřený zipem i mrakodrap v podobě svinutého papíru

Použitím zipu na fasádě „rozevřel“ Alex Chinneck strukturu zdánlivě historické...

Tento víkend vrcholí už 58. ročník mezinárodního veletrhu Salone del mobile v Miláně. Letos s ním současně probíhá i...

Dům, který si na nic nehraje, zvítězil v soutěži Interiér roku

Stavba respektuje své okolí i místní tradice.

Ctít tradice neznamená jen uchovávat věci a domy, které vznikly před stovkami či desítkami let, ale využít to, co...

Podívejte se na nejkrásnější skleněné plastiky českých tvůrců

Jaroslav Svoboda, Bez názvu, 1972

Část sbírky skla z Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, která má tisíce položek, představuje výstava nazvaná Plejády...

Najdete na iDNES.cz