Dům v Melbourne pochází ze sedmdesátých let a loni se dočkal generální...

Dům v Melbourne pochází ze sedmdesátých let a loni se dočkal generální přestavby. | foto: Studio Four

Dům ze 70. let je k nepoznání. Zbylo i na atrium s březovým hájem

  • 12
V melbournské čtvrti Malvern stál rozlehlý bungalov ze 70. let s cihlovou fasádou, který se rozhodla pětičlenná rodina zrekonstruovat. Majitelé oslovili kreativní duo architektek Sarah Henryovou a Annabelle Berrymanovou z kanceláře Studio Four. Ty se při proměně inspirovaly dánskými kořeny manželů.

Architektky dlouho přemýšlely, jak do fádní stavby se čtyřmi ložnicemi, pracovnou, knihovnou, bazénem a řadou technických místností, dostat energii majitelů, kteří jsou tradiční i moderní zároveň, vyznávají elegantní linie, ale líbí se jim i rustikální zákoutí. 

Rozhodnutí přišlo s cíleně skandinávským pojetím stavby. Ta dostala tmavý, černý kabát, do kterého se oděly i původně přírodní lícové cihly. Do improvizovaného atria, které vzniklo přesahem střechy nad vstupem, nechaly architektky v duchu severských tradic vysadit malý březový hájek, jehož větve klidně šumí a napovídají, že uvnitř domu čeká další poezie.

Stavba má po rekonstrukci celkovou rozlohu 490 metrů čtverečních a její černý základ doplňují luxusní přírodní materiály. Lesk mědi, zlatavé odstíny dřeva, bavlněných doplňků a všudypřítomné neglazované keramické květináče s bylinkami a květinami zateplují interiér domu.

Architektky zvětšily okna, propojily prostory v jeden velký společenský celek, kterému kontrují samostatné ložnice se sociálním zázemím.

Za inspirací se vydaly přímo na sever evropského kontinentu a nápady si přivezly z ikonických interiérů, například ze slavné kodaňské restaurace Noma. Kožený sedací nábytek, bílé stropy podbité podhledy ve formátu dubových lišt nebo skořicové odstíny na textilu: tady všude přiznávají tvůrkyně vliv Skandinávie. 

Vybavení a nábytek byl s velkou péčí vybrán jako pocta dánským umělcům a řemeslníkům: jídelní židle pochází z dílny designéra Hanse Wegnera, který je vyrobil pro nábytkářskou firmu Carl Hansen, u ikonického měděného lustru Artichoke od firmy Louis Poulsen se nechce věřit, že ho designér Poul Henningsen navrhl pro restauraci Langelinie Pavillonen už před více než šedesáti lety a jeho krása a funkce se do dnešních dnů nikterak nezměnila. 

Kuchyňský kout je skvěle prosvětlený proskleným štítem.

Henryová a Berrymanová si daly záležet i na tom, aby domu vdechly zcela unikátní uměleckou atmosféru. Vyzvaly proto umělkyni Pipu Byrneovou, se kterou dlouhodobě spolupracují, aby vytvořila domu na míru ušitou plastiku. 

Hosty tak na stěně vítá terakotová instalace, která má připomínat vrstvy povrchu Slunce. Teplé barvy krásně vyzní na černém povrchu, který je základem celému domu, což platí jak pro exteriéry, tak interiéry. 

V dramaticky černočerné kuchyni vládne nadčasové měděné nádobí, ložnici prozařuje skořicově hnědé lněné povlečení. V domě není nouze ani o hravé a ryze praktické drobné detaily. 

Jeden ze skvělých nápadů najdeme v koupelně: minimalistický nerezový sušák na ručníky stojí přímo nad výduchem podlahového topení. Teplo domova tak díku duchu severské utilitárnosti dosáhne vskutku všude.

, pro iDNES.cz