Architekt Prager se velmi brzy vydal hledat nový výraz architektury, který by byl v souladu s novými stavebními materiály, technikami a technologiemi.
Svou kariéru začal v období historizující architektury padesátých let, kdy se věnoval především obytným domům v Ostravě, Strakonicích, Praze a Otrokovicích, kde byl spolu s Karlem Janů autorem experimentálního domu, jenž poprvé použil částečnou prefabrikaci.
Jak to myslí, předvedl na přelomu 50. a 60. let na stavbě Ústavu makromolekulární chemie v Praze, kde poprvé v tehdejším Československu použil z jeho iniciativy vyrobenou lehkou závěsovou fasádu ze skla.
Karel PragerVýznamný český architekt se narodil v roce 1923 v Kroměříži. V sedmasedmdesáti mu selhalo srdce (31. 5. 2001), když chystal v Praze svou celoživotní výstavu. Byl jednou z nejvýznamnějších postav české architektury druhé poloviny dvacátého století, představitel technologické moderny, autor mnoha významných staveb nejrozmanitějšího druhu, které navrhoval především pro Prahu. |
Jeho největší stavbou je objekt bývalého Federálního shromáždění (dnes nová budova Národního muzea u Václavského náměstí v Praze). Bohuslav Svoboda, bývalý primátor Prahy, připustil v roce 2011, že by se v rámci plánované proměny Václavského náměstí mohla zbourat moderní část stavby, že je to nápad skupiny architektů. Ti však jaksi zapomněli, že jde o kulturní památku (více zde).
Stavba přitom přinesla v uvolnění druhé poloviny 60. let do centra Prahy architekturu svrchovaně moderní a velkorysou, nabitou technologickými novinkami, které znamenaly zcela nové možnosti pro architektonický koncept, a zároveň propojenou s výtvarnými díly podle konceptu středověké umělecké "hutě".
Neméně zajímavý a neméně kontroverzní je i jeho soubor budov pro projektanty v sousedství Emauzského kláštera, obojí dokončeno v první polovině 70. let.
Normalizační léta jeho dalším realizacím příliš nepřála; pracoval především na velkých (nerealizovaných) vizích a urbanistických projektech, kreslil například takzvané superstruktury pro Košíře, přestavbu území Karlína-Těšnova či přestavbu Smíchova.
Až na začátku 80. let se veřejnosti připomněl budovou Nové scény Národního divadla, jejíž neobvyklý skleněný plášť vznikl ve spolupráci se špičkovými sklářskými výtvarníky Jaroslavou Brychtovou a Stanislavem Libenským.
Po roce 1989 se překvapivě věnoval rekonstrukcím. První bylo Rudolfinum, které navzdory požadavkům investora vrátil k původní funkci koncertní síně a galerie výtvarného umění, dalším pak dům U Černé Matky Boží v Celetné ulici.
Jednou z jeho posledních prací je nevelký obytný soubor U Kříže v Jinonicích, kde ukázal svou představu o moderní, ale přívětivé obytné architektuře, přitom dobře propojenou s novým objektem Univerzity Karlovy.
Kromě toho se po celou dobu svého tvůrčího života účastnil soutěží doma i v zahraničí (sám uváděl, že jich obeslal přibližně 150). Poslední soutěžní návrh zpracoval ještě v roce 2001.
Jeho osobnost i dílo vzbuzuje dodnes protichůdné reakce, ale i jeho největší kritici oceňují jeho manažerské schopnosti, díky nimž prosadil v krušných podmínkách socialistické ekonomiky realizaci svých patentů a technologických inovací.
K jeho nedožitým narozeninám připravuje strážkyně Pragerova odkazu architektka Radomíra Sedláková výstavu pro Národní galerii v Praze. Na podzim také vyjde v Nakladatelství Titanic velká reprezentativní monografie.
Národní muzeum zve k prohlídce bývalého Federálního shromáždění:
O autorce článkuDoc. Ing. arch. Radomíra Sedláková, CSc. Řadu let přednášela dějiny architektury na několika fakultách architektury českých i slovenských vysokých škol, připravila desítky výstav o české architektuře a architektech 20. století. Publikovala nesčetně statí o architektuře 2. poloviny 20. století (například v MF Dnes, Hospodářských novinách, Právu, Československém architektovi, Architektuře ČSR, Architektovi), napsala a spolupracovala na přípravě několika knih, mimo jiné Prague architecture guide (Hatje Verlag - Arsenale Editrice), Obrázky z pražské architektury (Existencialia), Stavební slohy v Česku (Vašut), 20. století české architektury (Titanic - Grada). Od roku 1993 (s výjimkou roku 1997) je předsedkyní soutěže Stavba roku, pracuje v porotě soutěže Wienerberger. |