Ve středu dopoledne kolem 9. hodiny přeběhlo přes přeškrtnutou bílou zebru zhruba pětadvacet chodců. „Jsem z toho zmatená, spěchám na vlak a vůbec nevím, kam mám teď jít,“ uvedla důchodkyně Jarmila Vašíčková, která se chystala přejít kousek od zrušeného přechodu.
Jednou z možností, jak se dostat k hlavnímu nádraží nebo na zastávku MHD, je využít podchod, což ale lidé vnímají jako zbytečné zdržení a raději riskují cestu přes frekventovanou ulici, kudy projíždí autobusy, tramvaje i auta. Chaos je tu ostatně běžně na denním pořádku.
„Ani jsem nevěděla, že je to tady zavřené. Vyšla jsem z nádraží a rovnou jsem šla na autobus. Kdo chce přejít, tak jednoduše přejde,“ řekla kolemjdoucí Irena. Pro studenta Tomáše je matoucí i značka, která je u přechodu umístěna. „Stoprocentně přechod přejdu. Ze značky ani není poznat, kudy má chodec vlastně jít,“ dodal.
Na zrušeném přechodu se chodci vrhali před auta, situaci vyřešily ploty![]() |
Brněnský magistrát se hájí, že jiná možnost než zrušení přechodu není. „Vzhledem k tomu, že by nebylo možné zajistit rozhledové plochy tak, jak je dáno legislativně, bylo rozhodnuto o tomto řešení,“ uvedla Anna Dudková z tiskového střediska brněnského magistrátu.
Náhradní autobusová doprava za vlaky ovšem při jiných výlukách na železnici nezastavuje jen v těchto místech u viaduktu, ale také na ploše u Uhelné ulice. To ale není tento případ a ani magistrát nenavrhoval změnu umístění náhradní dopravy.
„Město v případě tohoto dopravního značení vycházelo z žádosti, kterou dodaly České dráhy. Vzhledem k tomu, že tento návrh odpovídal legislativě, a že náhradní doprava v případě vlakových výluk bývá umístěna zpravidla do těchto míst, nebyl důvod žádosti nevyhovět. Úkolem odboru dopravy je zejména sledovat dodržení veškerých podmínek, které s sebou podobná úprava nese,“ doplnila Dudková.
S dalšími dotazy odkázala na národního dopravce. České dráhy původně vycházely z toho, že letos v březnu začne demolice Teska u brněnského nádraží, tedy ve stejném termínu jako výluka na Křižanov. „Developer nám sdělil, že kvůli demolici a stavební činnosti není reálné využívat v roce 2024 stanoviště pro náhradní dopravu na ulici Uhelná,“ sdělila ve čtvrtek mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Zatím se ale nebourá a ještě několik měsíců nebude, a tak pro jiné výluky Uhelnou využijí.
„Uzavření přechodu je jedinou možností, jak umožnit stání až pěti autobusů u nádražní budovy. Přechod směr ulice Benešova má alternativu pro cestující veřejnost s využitím podchodů před hlavním nádražím a pro imobilní občany je náhradní trasou přechod za viaduktem Křenová,“ dodala mluvčí.