Tady se nám to nelíbí, oznámili Brňané, když v létě vytvářeli pocitovou mapu města a zapichovali černé špendlíky okolo brněnského hlavního nádraží. Vadí jim špína, povalující se odpadky, skvrny na dlažbě, zápach i popíjející bezdomovci. Přitom tudy denně projde zhruba 60 tisíc lidí (o pocitové mapě jsme psali zde).
Ode dneška by se ale věci měly pohnout k lepšímu. Čety zametačů i stroje sem nastoupí na čtyřiadvacet hodin denně, sedm dnů v týdnu, bez ohledu na svátky a víkendy.
„Je to jediný způsob, jak zajistit, aby v oblasti Nádražní a Benešovy ulice byl pořádek. To je základ. Můžeme mít sebeúžasnější architektonické úpravy, ale když jsou kolem laviček mastné fleky, papíry a zmačkané plechovky, nikdo si tam nesedne,“ říká Martin Landa (Žít Brno), starosta části Brno-střed, na které leží největší břemeno úklidu.
Magistrát jí ještě na letošek na úklid přidal přes dva miliony korun a další 4,2 milionu poslal na nové záchodky v budově sousedící s obchodním domem Letmo, kde je v současnosti lékárna. Fungovat by měly začít na konci příštího roku.
„Záchodků je v této části málo a ty, které jsou, fungují jen v určitou dobu a za poplatek. My chceme, aby byly zdarma a nonstop. To by mělo situaci výrazně pomoci,“ poznamenal Landa. Ročně by měl jejich provoz přijít na 1,3 milionu korun.
Dalším vylepšením budou třeba nové kulaté lavičky ze speciálního odolného materiálu a zapuštěné do betonu, které přijdou na zhruba milion korun. Zmizet by měly i mastné skvrny od jídla a odpadky. Ty zlikvidují uklízeči buď ručně, nebo jim pomohou stroje s horkou vodou a párou. Firma Ave CZ odpadové hospodářství, se kterou má radnice Brna-střed uzavřenou smlouvu na úklid už z dřívějška, sem nasadí dalších čtrnáct pracovníků, kropicí vůz s horkou vodou a malý zametač. „Původní smlouvu jen doplníme o odpovídající navýšení prací, lidí, peněz i techniky,“ říká starosta Landa.
Kromě Brna-střed, které má na starosti cesty, ulice, prostranství a koše a posílá sem i pracovníky na veřejně prospěšné práce, o přednádraží pečují třeba dopravní podnik, euroAWK, Brněnské komunikace a Veřejná zeleň města Brna. Radnice Brna-střed proto najme od Nového roku speciálního koordinátora, který bude na pořádek nepřetržitě dohlížet a práce podle potřeby řídit.
A výrazné pozitivní změny pro cestující se dějí i v interiéru secesního nádraží. České dráhy v listopadu otevřely VIP čekárnu vylepšenou za 180 tisíc korun. Mohou do ní lidé s lístky do 1. třídy a na vlaky vyšší kvality a také matky s dětmi do 10 let a invalidé.
Do nádraží nalijí 250 milionů, i kdyby se mělo stěhovat
Kompletní opravy nádraží za čtvrt miliardy korun navíc chystá firma Brno new station development, která v roce 2008 získala hlavní budovu a plochy takzvané Malé Ameriky do čtyřicetiletého pronájmu.
„Jedná se o budovu starou téměř 180 let, která se opravovala pouze částečně a naposledy koncem 80. let minulého století. Navíc je památkově chráněná, proto přípravy trvaly osm let. Ke spolupráci jsme přizvali architektonické studio Raw, které navrhovalo například opravu vily Tugendhat,“ říká předseda představenstva firmy Jiří Hos.
Modernizace je rozdělená na tři etapy. V první se promění levé křídlo budovy včetně terasy před ní.
Druhá etapa se bude týkat odjezdového vestibulu. Třetí etapa bude zahrnovat rekonstrukci pravého křídla budovy. Pokladny se například přesunou do míst dnešních stánků s občerstvením, přibudou eskalátory a nový supermarket a znovu otevře kavárna Secese,“ upřesnil Hos. Majitel budovy, kterým jsou České dráhy, opravu hlídá a firmě na oplátku zlevní nájemné.
„Schvalujeme projektovou dokumentaci i rozpočet u jednotlivých stavebních zásahů a po dobu pěti let budeme investici rozpouštět na nájemném,“ uvedla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
Podle Jiřího Hose na věci nic nemění ani to, jestli se nádraží bude v budoucnu stěhovat. „Je to nádherná secesní budova a má vysokou historickou hodnotu a bude stát stále na svém místě. I kdyby došlo někdy v budoucnu k přesunu nádraží, my ji opravíme a budeme v ní provozovat služby pro Brňany a cestující,“ dodal Hos.
Další opravy připravuje i Správa železniční dopravní cesty. „V letech 2018 až 2019 budeme modernizovat zabezpečovací zařízení,“ uvedla mluvčí správy Kateřina Šubová. Na sdělení, jaká omezení to bude znamenat pro cestující, je podle ní ovšem ještě brzy.