Z Brna vlakem k Baltu, na Jadran i do Řecka. Přes Moravu povedou koridory

  10:13aktualizováno  10:13
Evropská komise letos zavádí novou dopravní politiku a zadala úkoly České republice - Brno se musí vypořádat s modernizací nádraží a železnice do Přerova musí dostat druhou kolej. Komise totiž chce přes Brno vést dva důležité železniční koridory. Stavět se začne v následujících desetiletích.

Přes Brno půjdou dva sůležité evropské koridory. Ilustrační snímek | foto: Miroslav Klas

Dva z deseti železničních projektů TEN-T (zkratka pro Trans-European Transport Networks - Transevropskou dopravní síť), pomocí kterých chce Evropská unie vylepšit dopravní spojení mezi vzdálenými městy, povedou přes Brno. První spojí Balt s Jadranem. Druhá vysokorychlostní trať propojí německé Brémy přes Hamburk až k řeckým přístavům a vodní cestou dál na Kypr.

Pro jižní Moravu to v dlouhodobém časovém horizontu znamená, že tudy pojede více osobních i nákladních mezinárodních vlaků. Na investicích do přestavby nádraží a tratí se pak bude zásadní měrou podílet Evropská unie.

Pokud se plány naplní, výrazně posílí pozice Brna jako dopravního uzlu. "TEN-T koridory jsou absolutní evropské priority v dopravě, kde můžete mít zajištěno až z 85 procent financování z fondů EU," prohlásil bývalý eurokomisař, dnes kandidát na europoslance Pavel Telička (ANO). Zároveň je jedním z koordinátorů evropské dopravní politiky.

Nádraží v Brně se musí nutně přestavět

Brno má o projekty velký zájem. V jeho okolí není třeba budovat tratě zcela nové, využily by se ty současné směrem na Vídeň. Plánům ovšem nevyhovuje brněnské nádraží, ale ani úsek trati z Brna do Přerova. Tam vede jen jedna kolej místo požadovaných dvou. Na přestavbu nádraží a zdvoukolejnění tratě Brno-Přerov by měla přispět Evropská unie.

"Město Brno si za milion korun zaplatilo firmu, aby zalobbovala a naše projekty se tak dostaly do takzvaných předem identifikovaných projektů EU, to se jí podařilo. Je to pro nás přímá linka k financování," prohlásil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Hlavní nádraží v Brně se podle něj musí nutně přestavět. Mezi dvěma variantami - tedy nádražím u řeky, nebo pod Petrovem - ještě stále není rozhodnuto. V případě, že stát zvolí přesun na jih, který požaduje současné vedení Brna, mohlo by se podle Kotziana začít stavět v roce 2018.

Převedení tratě mezi Přerovem a Brnem na dvoukolejnou chce i Správa železniční dopravní cesty. Stavět se ale ani tam nezačne hned. "Trať Přerov-Brno je otázkou deseti let," řekl Kotzian. Stavět se má začít od Přerova a postupovat směrem k Brnu.

Na Vysočině evropské plány narazily

Sousední Kraj Vysočina by projekt výrazně zasáhl v případě stavby železničního koridoru z Prahy do Brna. Minulý týden se v debatě v Jihlavě střetli místní starostové s Teličkou a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO), který koridory také prosazuje. "Jinak nás budou tranzitní cesty obcházet," podotýká Babiš.

Jenže starosty potenciálně dotčených obcí nepřesvědčil. "Nikdo z přítomných starostů se tu nevyjádřil, že by o rychlodráhu stál. Do prázdnin chceme založit sdružení, abychom mohli vstupovat do jednání s ministerstvem dopravy a vyjádřili větší sílu a odpor," uvedl například starosta Senožat na Pelhřimovsku Zdeněk Vaněk. Bojí se, že by mohlo dojít k narušení místních chráněných území, včetně zdroje pitné vody, nádrže Švihov.

Některé obce jako Velké Meziříčí ideu Evropské unie vítají. Pro Meziříčí nebo Velkou Bíteš by to znamenalo postavení nových zastávek a tím zjednodušení osobní i nákladní dopravy.

"Studentům i zaměstnancům by to ulehčilo cestování do Prahy i do Brna. Část nákladní dopravy by mohla přejít z přetížené dálnice na železnici. Navíc by se dalo dojet z Velké Bíteše do Vídně za jednu a půl hodiny," řekl starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

Autoři:

Nejčtenější

Řidiči se nechtělo škrábat námrazu, tak jel s hlavou z okna a naboural

Připravte si škrabky, rána budou chladná.

Zdržovat se škrábáním námrazy z čelního okna se v pondělí ráno nechtělo řidiči ze Znojemska. Místo toho se rozhodl své...

VIDEO: Pořízek s tetováním v Brně surově zbil cizince, hledá ho policie

Kamera zachytila brutální útok na cizince v Brně

Surový útok na cizince vyšetřují brněnští policisté. Na jednatřicetiletého mladíka se v centru města nejprve vrhli...

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Liberec se výhrou dotáhl na první Třinec, Kometa porazila Spartu

Brněnský útočník Martin Dočekal podruhé překonává Matěje Machovského v brance...

Hokejová Tipsport extraliga v úterý přinesla lákavé souboje. V napínavém duelu vyhrál Liberec nad Třincem 4:3 a v...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

Další z rubriky

Na silnici smrti vyroste obchvat, na jižní Moravě opraví také zbytek D1

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Řidiči na jižní Moravě musejí i letos počítat s opravami na dálnicích D1 a D2 a také na desítkách dalších silnic. Po 80...

Na brněnském nádraží se chystá obnova vstupní haly za dvě stě milionů

Rekonstrukce hlavní budovy brněnského nádraží v režii společnosti Brno new...

Zatímco na výměně zabezpečovací signalizace na brněnském hlavním nádraží se usilovně pracuje, s historickou výpravní...

Není ES jako S. Firmy žalují katalog, který je napálil po telefonu

Firma ES Katalog sídlí v centru Brna

Brněnská firma ES Katalog telefonuje podnikatelům z celé republiky a kontroverzním způsobem s nimi sjednává smlouvy o...

Najdete na iDNES.cz