Hejtmanství sice porovnávalo nabídky dokonce tří dopravců, nešlo však o běžnou veřejnou soutěž. Není tak jasné, v čem Arriva předčila konkurenty, tedy Leo Express a České dráhy, kteří zájem o přepravu na Břeclavsku, Hodonínsku a Znojemsku také projevili.
„Smlouvu s Arrivou lze uzavřít nejdříve po uplynutí dvou měsíců od uveřejnění oznámení na úřední desce kraje. Jakmile ji podepíšeme, zveřejníme všechno také v registru smluv včetně cenových údajů,“ vysvětlil krajský radní pro dopravu Jiří Crha (ODS), proč zatím není ani známé, kolik firma získá z krajského rozpočtu za devět let provozu vlaků na třech linkách.
Její vozy obslouží trasu z Břeclavi do Znojma, ze Zaječí do Hodonína a odtud také přes Veselí nad Moravou až nejspíš do slovenské Myjavy.
Start ve Zlínském kraji se Arrivě nepovedl. Dostane pokutu, výpověď zatím ne![]() |
Arriva se tak na jižní Moravu rozšíří ze Zlínska, kde však její nástup v roce 2019 provázely nemalé komplikace kvůli zpoždění, některé vozy dokonce nevyjely vůbec. Cestující věří, že nic z toho se tentokrát nebude opakovat.
„V Jihomoravském kraji jim nabídneme třináct modernizovaných, nízkopodlažních a klimatizovaných jednotek. Ve vlaku si pohodlně sedne přes sto pasažérů, umožníme přepravu kol a nabídneme třeba i wi-fi připojení,“ uvedl mluvčí společnosti Jan Holub s tím, že typově půjde o obdobné vlaky, které jezdí právě ve Zlínském kraji.
Ve hře i dvě páteřní trasy
Pro České dráhy to navíc nemusí být jediná prohra. Národnímu dopravci končí smlouvy i na obsluhu lokálních tratí v dalších částech kraje. Konkrétně jako balíček hejtmanství bez soutěže zadá další čtyři tratě, a to z Brna přes Kyjov do Veselí nad Moravou a dál na Uherské Hradiště, poté z Brna přes Moravské Bránice do Ivančic či Moravského Krumlova, ze Skalice nad Svitavou do Boskovic a poslední z Bzence na Hodonínsku do Moravského Písku.
„Kdy skončí jednání a padne verdikt o dopravci, nyní nelze stanovit. Smlouvy by ale měly být uzavřeny tak, aby nový provoz mohl začít od prosince 2024,“ sdělila mluvčí krajského úřadu Alena Knotková s tím, že totéž platí i pro přímé přidělení vlaků na trati z Brna do Zastávky. Všude se počítá s nasazením moderních souprav, a tedy vyšším komfortem pro cestující.
Krajský vlak Moravia vyjel na testovací jízdu, svezl lidi z Brna do Tišnova![]() |
Stěžejní „boj“ se ale povede o dvě páteřní linky z Tišnova přes Brno do Hustopečí či Židlochovic a z Letovic přes Brno do Křenovic, o něž se dopravci poperou ve skutečné veřejné soutěži. Na těchto trasách totiž kraj postupně nasazuje vlastní bílo-růžové moderní soupravy, které vítězi posléze propůjčí.
Dopravci tak mezi sebou bojují „jen“ o provoz. Nemusí dodat moderní vlaky, jako je tomu jinde. Jihomoravský kraj si od toho slibuje velmi výhodné ceny. „Nabídkové řízení je v přípravě, jeho zahájení plánujeme ještě letos,“ doplnila Knotková.
Kdo ovládne rychlíky?
A změny přichází i z Prahy. Nedávno totiž ministerstvo dopravy oznámilo, že České dráhy přijdou o další zásadní rychlíkové spojení z Brna ve směru na Jihlavu a dál do Prahy. Od přelomu let 2025 a 2026 bude patnáct let klíčovou linku obsluhovat výhradně RegioJet, který nabídl o miliardu korun lepší nabídku než státní dopravce. „Je to pro nás další krok v expanzi a těšíme se na nové soutěže,“ komentoval vítězství majitel RegioJetu Radim Jančura.
Jenže příchod soukromé konkurence nemusí být jen zmiňovaným přínosem modernějších souprav a vyššího komfortu. To je ostatně i případ RegioJetu na trase z Brna do Ostravy a dál. Ministerstvo, které Jančurovi na tamní provoz přispívá, jej v minulosti potrestalo kvůli neplnění dohodnutých podmínek.
Další rána pro České dráhy. Linku do Brna přes Vysočinu jim vyfoukl RegioJet![]() |
„Vůči dopravci již byly uplatněny smluvní pokuty, které se týkaly zejména nedodržování předepsaného řazení souprav, nedostatečného počtu vozů, míst pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace či optického informačního systému a také absence wi-fi,“ vyjmenoval prohřešky mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Resort plánuje i další soutěže na rychlíkové tratě přes jižní Moravu. První taková by se měla týkat vlaků z Brna přes Jihlavu až do Plzně, vypsání tendru má v plánu ještě letos.
A jiné tendry se chystají na příští rok. To chce ministerstvo v jednom balíčku vysoutěžit dopravce na rychlíky z Brna do Olomouce přes Břeclav, z Brna přes Olomouc do Šumperka a také znovu trať na Ostravu. „Zahájení provozu s novými dopravci předpokládáme po roce 2027,“ dodal Jemelka.
8. září 2022 |