Zábrdovický most v Brně se po více než roce otevírá dopravě. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Opravený Zábrdovický most v Brně zahltí tisíce cestujících z vlaků od severu

  • 10
Otevřením Zábrdovického mostu odstartují v sobotu nejnáročnější dva týdny vlakové výluky v Brně. Přibližně 25 tisíc cestujících bude muset vystoupit na nádraží v Židenicích a do centra se dopravit brněnskou MHD.

Zábrdovický most u Vojenské nemocnice, důležitá spojka mezi centrem Brna a východem města, se v sobotu otevře po více než roce oprav. Tramvaje tak znovu začnou jezdit přes zastávku Kuldova u židenického nádraží do uzlu na Starou osadu a desetitisíce Brňanů už se nebudou muset trmácet po objízdných trasách nebo pěšky přes staveniště.

Hned po znovuzahájení provozu ovšem čeká most velká zatěžkávací zkouška. V sobotu totiž zároveň startuje dvoutýdenní výluka na železnici související s tou, která už v Brně téměř rok probíhá a kvůli níž přibližně 40 tisíc cestujících musí vystupovat na dolním nádraží nebo v jiných železničních stanicích v Brně.

Nynější rozšíření výluky pocítí i ti, kteří dosud dojeli až na hlavní nádraží. Bude se týkat osobních a spěšných vlaků či rychlíků ze směru od Blanska a Slavkova, protože provoz na kolejích mezi Židenicemi a hlavním nádražím bude od soboty zcela přerušen.

„Přepojení na nové zabezpečovací zařízení bohužel nelze dělat za provozu,“ vysvětluje Jiří Horský, šéf společnosti Kordis, která v Jihomoravském kraji koordinuje veřejnou dopravu.

Výluka se podle něj dotkne přibližně 25 tisíc cestujících, kteří budou mít nově konečnou v Židenicích. Někteří si ještě z nedávné minulosti pamatují podobnou situaci, když se opravoval železniční viadukt u Křenové ulice. Jenže tehdy se výluka konala přes léto.

„Teď to naopak bude ve frekvenčně nejsilnějším období roku, kdy do Brna jezdí studenti a jde o období krátce před Vánocemi,“ podotýká Horský.

Jako náhradní doprava za železnici budou sloužit tramvajové linky ze Staré osady, i proto museli dělníci stihnout Zábrdovický most včas opravit.

Změny v brněnské MHD

Tramvaje 2 a 3: Tyto linky po více než roce začnou znovu jezdit na Starou osadu. Dosud měly trojka a dvojka konečnou na provizorní zastávce Francouzská, která se teď ruší.

Tramvaj P3: Posilová linka bude fungovat kvůli výluce na železnici od 30. listopadu do 14. prosince.

Tramvaj 12: Vybrané spoje jsou opět ukončeny již v zastávce Geislerova. Výstupní i nástupní zastávka těchto zkrácených spojů se nachází v Porhajmově ulici.

Autobus x27: Výluková linka se ruší.

Autobus 78: Kvůli zrušené lince x27, která byla mezi lidmi oblíbená, upraví dopravní podnik trasu autobusu 78. Ten tak nově zajistí přímé spojení Vinohrad a Juliánova, pojede nově po zastávkách Strnadova, Mikulovská, Bzenecká, Pálavské náměstí, Mutěnická, Bořetická a Čejkovická.

Autobus 55: V úseku od Bílé hory po Jírovu jede linka nově po zastávkách Vlkova, Houbalova, Elplova, Horníkova, Podbělová a Molákova. V severní části Líšně tak doplní linku 78.

Autobusy 58, 64, 82, N97 a N99: Vracejí se na svou původní trasu.

Trolejbus 27: Vrací se na svou původní trasu, v provozu tak bude opět pouze v pracovní dny.

Trolejbusy 25 a 26: Obě linky jsou ze zastávky Novolíšeňská prodlouženy až do smyčky Jírova. Dopravní podnik zde za 125 milionů natáhl trolejové vedení o 1 600 metrů. V části Líšně tak trolejbusy nahradí autobusy 55, část spojů je opět ukončena ve Vozovně Husovice.

„Od začátku se počítalo, že tudy budou od konce listopadu jezdit tramvaje, navíc se podařilo uspíšit otevření i pro auta,“ poznamenal provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl. Osobní vozy se podle původních plánů měly po mostě projet až v lednu.

Dopravní podnik, který dosud řešil náhradní přepravu pro místní obyvatele, kteří se potřebovali dostat z východní části města, musel připravit plán, jak odvézt tisíce cestujících od židenického nádraží. A to často v jednom krátkém okamžiku, kdy přijedou vlaky.

„Budeme posilovat tramvajovou linku 2 i 3, ať už kapacitou, nebo i dobou, jak dlouho budou jezdit. Navíc k nim přidáme i posilovou linku P3, která bude vedena stejnou trasou jako trojka,“ sdělil Seitl.

Od páté hodiny ráno bude interval mezi jednotlivými linkami tři až čtyři minuty, od šesté se zkrátí na dvě až tři a po sedmé hodině, kdy počítají v dopravním podniku s největší špičkou, bude tramvaj od nádraží odjíždět dokonce každou minutu.

„Na místě budeme mít posílenou dispečerskou službu, aby se zvládly případné komplikace,“ podotkl Seitl.

Šéf Kordisu doufá, že cestující ze Židenic se rozmělní i do dalších stanic, protože rychlíky a spěšné vlaky od Blanska pojedou až na dolní nádraží a některé spoje od Slavkova zase do Králova Pole.

Celá velká brněnská výluka skončí 15. prosince, kdy všechny vlaky znovu začnou jezdit na hlavní nádraží. Na své původní trasy se tak vrátí i autobusy, jejichž trasy byly prodlouženy a nahrazovaly přerušený vlakový provoz mezi hlavním nádražím a stanicí v Chrlicích. „Jde o linky 509, 610, 611 a 612,“ vyjmenoval Horský.

Ve stejný den budou na trase z Brna do Ostravy rychlíky Českých drah nahrazeny dopravcem RegioJet a Židlochovice s Brnem spojí přímá linka.

Jak vypadal vytížený most před opravou (říjen 2018):