Za minutu pohodlně z Husovy ulice na Špilberk, když postaví lanovku

  19:07aktualizováno  19:07
Prohlédnout si Brno z nádvoří Špilberku je krásný zážitek. Vyjít po mnoha schodech až k "dělům" je však téměř nemožné zejména pro starší lidi a vozíčkáře. I kvůli nim vznikl projekt kolejové dráhy, která by zájemce vyvezla z Husovy ulice až pod hradby.

Hrad Špilberk | foto: Monika Tomášková

Ne všichni zastupitelé si však myslí, že dráha za asi osmdesát milionů korun je dobrý nápad.
 
"Cílem je zapojit hrad Špilberk do každodenního života města a propojit ho s historickým jádrem Brna. Chodníčky kolem hradu jsou sice dobře opravené, ale nevyhovují invalidům ani seniorům. Autem nebo autobusem se dá na hrad dostat obtížně a je to neekologické," uvedl senátor Richard Svoboda ze sdružení Více pro Brno, které studii dráhy objednalo.

Lepší přístupnost podle něho znamená i více možností pro turistiku, podnikání a společenské akce. Sedmého dubna proto představí projekt brněnským zastupitelům.

Už teď má projekt kolejové dráhy podporu brněnského primátora Romana Onderky. "Může být zajímavým zpestřením turistické nabídky v centru Brna a také zpřístupní hrad vozíčkářům a seniorům. Pokud by se ho letos podařilo projednat a schválit v orgánech města, mohl by se objevit v investičních akcích města pro příští rok," uvedl Onderka.

Vizualizace plánované kolejové lanové dráhy na Špilberk

Nástupní stanice, takzvaná "Turnhala", by byla v Husově ulici naproti hotelu International. Tam by lidé mohli využít hotelové parkoviště. S dalšími se do budoucna počítá v Panenské ulici a u Janáčkova kulturního centra.

Horní zastávka dráhy by byla u severního bastionu před vstupem do kasemat. Délka trasy je necelých dvě stě metrů. Podle návrhu architekta by se vozík na dráze pohyboval rychlostí asi čtyři metry za vteřinu. Cesta by tak trvala jen asi jednu minutu. Ke vstupu do hradu by zbývalo lidem dojít asi sedmdesát metrů.

Zeleň i pohled na dominanty zůstanou

"Šířka trasy by byla asi 2,4 metru, to znamená minimální ohrožení zeleně, kterou chceme v každém případě zachovat. Nenaruší ani dominantní pohledy na město," ujišťuje architekt Zdeněk Müller, který je autorem studie.

Pokud se to povede, budou se radovat hlavně vozíčkáři. "Dostat se na Špilberk je pro vozíčkáře hrozně těžké. Musí mít s sebou aspoň jednoho člověka a ten u toho funí celou dobu jako lokomotiva. Brno je vozíčkářům špatně přístupné, bylo by skvělé, kdyby dráha vznikla," podotkl handicapovaný Brňan Radim Liška.

Vyjet po kolejích na hrad přijde jako dobrý nápad i Mojmíru Vlašínovi ze Strany zelených, který na brněnském magistrátu předsedá komisi pro životní prostředí.

"Zní to rozumně, ještě se však s projektem musím seznámit. Většina starších lidí totiž kvůli velkému převýšení nahoru nevyjde. I z hlediska ekologického je idea dobrá. Rozhodně je to lepší nápad než diesel vláček, který měl turisty vozit na Špilberk a nakonec tam vůbec nemohl vyjet," vzpomíná Vlašín na jeden ze špatných nápadů, jak dostat lidi na hrad.

Vizualizace plánované kolejové lanové dráhy na Špilberk
 
Dráha na hrad by stála minimálně osmdesát milionů korun. To je cena pro variantu z jedním vozem. Varianta s dvěma vozy a výhybkou uprostřed dráhy by vyšla asi o deset milionů dráž.

Že by se peníze daly využít v městě Brně lépe, si myslí šéf opoziční ODS Leo Venclík. "Vzhledem k tomu, že je krize, tak ty peníze v rozpočtu zatím vůbec nevidím. A kdyby tam byly, tak město potřebuje investovat do mateřských a základních škol a do oprav chodníků. To jsou věci pro lidi potřebnější než dráha na Špilberk," míní Venclík.

Podle autora návrhu by kromě lepší přístupnosti hradu posloužila dráha i rozvoji podnikání v Brně. "Zpřístupnění hradu veřejnou dopravou znamená možnost celoročního provozu kaváren a restaurací. Také otevírá nové možnosti pro konání kulturních i společenských akcí," myslí si Müller.

Ten také navrhuje, že by se mohl obnovit necelý hektar vinic na jižním svahu hradu. "Vinice zde byly až do přelomu 18. a 19. století. Mohla by se znovu vyrábět speciální hradní odrůda," míní architekt.

Lávka, výtah i pojízdný chodník

Studie, kterou vypracoval, se však nevěnovala jen kolejové dráze pod hradby Špilberku. Architekt navrhl další tři způsoby, jak propojit areál Špilberku s dalšími částmi Brna. Jedním z nich je propojení hradu s podzemními prostory, které ústí v Husově ulici, výtahem. Ten by byl umístěn ve studni na druhém hradním nádvoří.

Dalším nápadem byl krytý pojízdný chodník z Obilného trhu se západní branou Špilberku. Lávka nad Úvozem by zase propojila západní část hradu, Staré Brno a Výstaviště.

"Lávka by mohla vést z plošiny pod západní branou hradu východním směrem, kde by  v budoucnu navázala na ulici Vinařskou. Nejvhodnějším se nám ale nakonec zdál projekt lanové dráhy," vysvětlil Müller.

Ve hře byla i varianta dráhy, která má nástupní stanici na Obilném trhu k západní bráně hradu. Dráha z Husovy ulice však nakonec zvítězila proto, že je dostupnější z turistických tras městem a od horní stanice by to lidé měli blíže ke vstupu do hradu.

  • Nejčtenější

ZVOLNĚNÍ: Jágr nastartoval vizi, přibude v extralize zápasů?

Když něco prohlásí Jaromír Jágr, má to velkou váhu. Legendární 68 nedávno vyjádřila přání, aby se v hokejové extralize...

D1 na Brno uzavřela srážka kamionu s cisternou, odklízení trvalo 12 hodin

Dopravní nehoda dvou kamionů u Ostrovačic na Brněnsku od 6 hodin ráno uzavřela dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Z...

Z Gebre Selassie je Vodná. Doma má syna a hokejistu, učí, stíhá i házenou

Na nudu si ligová házenkářka Anna Vodná v poslední době rozhodně stěžovat nemůže. Za poslední dva roky stihla porodit...

Stavba mostu přes Nové Mlýny potrvá měsíce, ztíží tak letní cesty k moři

Most přes novomlýnské nádrže se začne opravovat v březnu příštího roku. Práce potrvají celých devět měsíců. Zasáhnou...

Vraťte nám domy hrůzy, opravíme je pro své lidi, vyzývá městská část Brno

Radnice Brna-sever chce zatraktivnit Husovice pro dlouhodobé nájemníky. Jenže magistrát má s řadou zchátralých domů...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Noční křik a sirky ve vypínačích. Sociální byty bude hlídat agentura

Radnice Brna-sever chystá radikální bezpečnostní opatření kvůli sociálním projektům. Problematické domy ve Vranovské...

Politici chtějí příští léto vyhnat tramvaje z historického centra Brna

Přes historické centrum Brna projede každých pár minut tramvaj. Vedení městské části Brno-střed to chce změnit. Už na...

Lupič šplhal do pootevřených oken, pronikl do nejméně dvaceti budov

Do nejméně dvaceti budov v Brně a okolí se od začátku roku vloupal třiatřicetiletý muž, kterého zadrželi policisté....

Autem otevřené klenotnictví spočítalo škodu na 20 milionů, zmizely hodinky

Lupiči, kteří v pondělí autem vytrhli mříž klenotnictví v Brně, způsobili škodu za dvacet milionů korun. Zmizely...

SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily
SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily

Pojďte s námi otestovat dětské sirupy od NutriFood a ochraňte tak své děti před náporem nemocí a proměnlivého podzimního počasí. Stačí se přihlásit v komentářích.

Najdete na iDNES.cz