Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Za hrozící srážku vlaků v Adamově může výpravčí, konstatovala inspekce

Drážní inspekce došla k závěru, že za hrozící srážku dvou vlaků na trati v Adamově na Blanensku je zodpovědný místní výpravčí. Měl vypnout návěstidlo, jehož bílé světlo umožnilo vlaku EuroCity vjet na kolej, na níž již stál osobní vlak.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KD

I když pracuji jako výpravčí a měl bych z kolegiality držet basu, s výsledkem GI souhlasím. Výpravčí musí předpokládat, že následný vlak může převzít návěst, která platí pro předchozí vlak (PN) na vjezdovém návěstidle stanice Adamov a učinit opatření, aby k tomu nedošlo. U autobloku je to problém. Mezi stanicí Židenice a Adamov je 7 oddílů autobloku ( doufám, že to říkám správně ) a jako výpravčí nemáte možnost návěstidla autobloku ovládat. Pracují v aut. režimu návěštění znaků STŮJ, VÝSTRAHA a VOLNO v závislosti na obsazování tratových úseků jedoucím nebo stojícim vlakem. Navíc strojvedoucí může návěst STŮJ po splnění dopravních úkonů projet a pokračovat v jízdě do obsazeného oddílu. Tak se může stát, že k vjezdovému návěstidlu se blíží následný vlak, který vidí PN, ale neví, že návěst není pro něj. Převzetí návěsti PN omylem musí výpravčí předpokladat. Riziko převzetí návěsti omylem je NEJVYŠŠÍ ze všech traťových zab.zař. používaných na síti SŽDC. Jaké opatření výpravčí provede je pouze na něm, protože bohužel ani předpisy tuto dost prékérní situaci dostatečně neřeší. A tak je veškerá odpovědnost na výpravčím. Jak si s tím poradí je pouze na něm.

Autoblok je hrozně zrádný zab. zařízení. V normálním bezporuchovém režimu naprostá pohoda. Vlaky si jezdí za sebou, bez zásahu obsluhy a pro výpravčího naprostá pohoda, o nic se nemusí starat. Velký problém naopak nastává v nouzovém režimu, kdy se pro vjezd vlaku použije PN. Výpravčí totiž nemůže jízdu vlaku v traťových oddílech nijak ovlivnit. Pouze funkcí GENERAL STOP, nebo dání pokynu přímo strojvedoucímu konkrétního vlaku radiotelefonem ( popř. se dá použít i mob. telefon ).

Jak bych to řešil třeba já. Vše záleží také na stavu trať. zab. zař., jestli vidím, kde se pohybuje následný vlak abych mohl spolehlivě a bezpečně dovolit vjezd prvnímu vlaku do stanice na PN. Pustit PN na tři minuty a pak "luštit křížovku" je vražda. PN na JOPCE je tak sice nastavena, ale výpravčí musí PN zrušit okamžitě, jakmile vlak tuto návěs

1 0
možnosti
RK

Jako obvykle jsou třeba stručné vysvětlivky ke zmateným iformacím:

1. Zabezpečovací zařízení ve stanici nebylo v činnosti, přivolávací návěst (kmitavé bílé světlo) dovolí nezabezpečený vjezd vlaku podle zvláštních opatření, sníženou rychlostí a s pohotovostí zastavit. Obsazení koleje musí strojvedoucí v takovém případě očekávat.

2. Obecné ohrožení? Těžko. Nikdo ohrožen nebyl, první vlak stál a druhý vjížděl minimální rychostí a s potřebnými opatřeními.

3. Pracovní zmetek? Určitě, dva vlaky na jednu návěst z principu vjíždět nemohou. Otázku, zda je viníkem autor předpisů SŽDC nebo výpravčí nebo výrobce či schvalovatel zabezpečovacího zařízení s možností automatického přidržení návěsti 180s rozhodla inspekce v neprospěch výpravčího, ačkoliv spolupůsobení všech faktorů je tu evidentní.

4. Nejedná se o problém, který by se mohl projevit při normální jízdě vlaků běžnou rychlostí, jako cestující jsem v naprostém klidu.:-)

3 0
možnosti
PK

Už chci vidět, jak se bude automaticky PN zhasínat jízdou vlaku. Ví vůbec autor výroku, k čemu takové bílé světlo (které ve skutečnosti bliká) slouží? A jaké jsou podmínky při jízdě na něj?

1 0
možnosti
JK

J76a13n 34K16u74č95e37r35a

7. 11. 2013 15:26

A kde je napsané, že se má automaticky PN zrušit? Vy to někde čtete? A fakt si myslíte, že nikdo z Drážní inspekce netuší, co je PN a jaké jsou možnosti? Přečtěte si zprávu na webu Drážní inspekce a pak dělejte závěry... (Jen aby bylo jasno, doporučení zní zhasínat PN automaticky nebo výpravčím. Je už jen na provozovateli, jak si zajistí, aby na jednu PN mohl vjet jen jeden vlak).

0 0
možnosti
ČD

Přijde mi hodně hloupé od redakce to neustálé zdůrazňování, že vlaky od sebe zastavily (ó hrůzo! JEN 50 metrů). S tím, jak ten vlak vjížděl do stanice, od sebe ty vlaky taky klidně mohly zastavit třeba i jen 1 metr. Nechtěl bych pak vidět ty vaše bulvární titulky.

3 0
možnosti
JZ

J46a21n 23Z67e27l51e59n72k74a

7. 11. 2013 13:36

Co je to zase za blbost???? Na takové trati, jako v Adamově (koridor), prostě NELZE rozsvítit zelené světlo na vjezdovém návěstidle, když je postaveno na obsazenou kolej! I když by pro první vlak svítila návěst volno - zelené světlo, po průjezdu lokomotivy kolem návěstidla se zelená automaticky mění na červenou. Výpravčí tedy nic nevypíná, vše se děje automaticky. Taková situace, kterou popisujete, tedy NEMŮŽE nastat.

Podle jiných informací bylo v době této události ve stanici vypnuto zabezpečovací zařízení kvůli opravě, a jezdilo se nikoliv na volno (zelená), ale na PŘIVOLÁVACÍ NÁVĚST (PN - červená a blikavá bílá). Ano, tady si dovedu představit, že první vlak jel na PN a výpravčí to tlačítko návěsti držel trochu déle, až se na ni "chytil" následný vlak. Na přivolávačku se ovšem jezdí max. 30 km/h a platí povinnost zastavit před případnou překážkou, což fíra druhého vlaku 100% dodržel a nejednalo se tedy o mimořádnou událost.

Redakce, nechcete si ty informace ještě ověřit a ten článek přepracovat? ;-)

9 0
možnosti
JK

J65a51n 13K92u84č94e53r26a

7. 11. 2013 13:58

ČTK to špatně vydala, po upozornění vydali opravu, nyní je to už správně na bílé světlo (bohužel to, že bliká, tam není nijak zdůrazněno). Samozřejmě, že šlo o přivolávačku - viz http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Adamov_130204.pdf

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Muž na rozlučce se svobodou shodil turistu z hradeb, dostal 10,5 roku vězení

11. dubna 2024  10:02,  aktualizováno  11:38

Krajský soud v Brně dnes potrestal Slováka Daniela Madarásze 10,5 lety vězení za to, že loni v září...

Chataři se bouří, obec chce devětkrát vyšší nájem. Argumentuje drahou údržbou

9. dubna 2024  5:49

Od dětství jezdí Zora Jarolímová na chatu do Jedovnic na Blanensku, kterou zde její děda vybudoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pikantní obrat a pomoc od rivala. Vsetín zvažuje možnost hrát baráž ve Zlíně

10. dubna 2024  18:51

Zimní stadion Luďka Čajky ve žlutozeleném hávu? Štípněte se, to vážně není sen. Hokejový Vsetín...

Policisté našli mrtvé manžele, ležela u nich zbraň a dopis na rozloučenou

9. dubna 2024  10:31,  aktualizováno  10:43

Policisté našli v pondělí pozdě odpoledne v Ořechově na Brněnsku starší manželský pár bez známek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasiči odstřelili trhavinou vysoký strom, výjimečný postup uzavřel silnici

12. dubna 2024  16:32

Místo běžného řezání pilou odstřel pomocí trhaviny. Výjimečný postup při likvidaci velkého...

Tři roky po Zadehově propuštění padly v jeho daňové kauze další dva tresty

16. dubna 2024  14:02

Další dva tresty padly v úterý u Krajského soudu v Brně v daňové kauze kolem podnikatele Shahrama...

V jihomoravském kraji frčí dostupnější starší domy. Ceny však zase vyletí výš

16. dubna 2024  11:34

Lidem lačnícím po vlastní nemovitosti je trh na jižní Moravě nakloněný, prodávají se hlavně starší...

Černý kašel dopadl na jižní Moravu, kapacita léčebny je trojnásobně vyšší

16. dubna 2024  10:05

Strašák posledních měsíců tvrdě dopadl na jižní Moravu, děti končí s černým kašlem i ve špitále....

Zákopová válka o hokej ve Znojmě. Druhá liga? ICEHL? Nový klub?

16. dubna 2024  7:27

Poslední hokejový zápas v letošní sezoně sehráli Orli Znojmo na začátku března. Bezmála sedm týdnů...