Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Po zavržení kanálu zavládlo na jihu Moravy nadšení, klid má i Baťův kanál

  10:33
Sen dosluhujícího prezidenta Miloše Zemana se rozplynul, stejně jako noční můra ekologů, když vláda minulý týden zrušila takzvanou územní rezervu pro vodní kanál Dunaj–Odra–Labe. Faktickým koncem megalomanského projektu se navíc odblokovaly pozemky na této trase, mimo jiné i na jižní Moravě od slovenských hranic přes Hodonín až na konec kraje.

Lodě plují Baťovým kanálem do nově zmodernizovaného přístavu ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku. (29. května 2021) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Kvituji to a jsem nadšený,“ reaguje náměstek hejtmana pro životní prostředí Lukáš Dubec (Piráti).

Ambiciózní vizi za téměř 600 miliard korun považuje v dnešní době za ekonomický nesmysl, ale i z pohledu ochrany přírody. Zvlášť za situace, kdy společnost řeší ohrožení suchem a nedostatek vody. „Měl bych obavu, aby v takovém kanále vůbec něco teklo. Takže jsem rád, že od něj ustupujeme, i když chápu výhody, které dílo potenciálně mělo přinést,“ podotýká Dubec.

Jednou z nich byla možnost využití na výrobu elektrické energie. Prezident Miloš Zeman, který vodní kanál dlouhodobě prosazoval, až na „zakolísání“ při debatě se studenty břeclavských středních škol v listopadu 2009, kdy řekl, že je jeho odpůrce, aby po vypuknutí hospodářské krize opět změnil názor, navíc argumentoval, že obří stavba zvýší protipovodňovou ochranu Moravy, vytvoří 60 tisíc pracovních míst a přinese ekonomické možnosti.

Odpůrci z řad dopravních expertů ale vypracované studii vytýkali nadhodnocení přínosů a podhodnocení nákladů. Ekologové zase namítali, že koridor zdevastuje cenné říční biotopy a přinese tragický dopad na vodní režim.

Proti plánům se postavilo osmnáct nevládních organizací z dotčených zemí, podpis připojil i Český svaz ochránců přírody nebo hnutí Děti Země. „Rozhodnutí samozřejmě vítáme, protože dopady výstavby na přírodu by byly negativní,“ má jasno ředitel jihomoravského pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR Stanislav Koukal.

Na třináct let „spolknuté“ pozemky

Zrušením projektu se navíc odblokuje rozsáhlé území. Jak vysvětluje jihomoravský radní pro územní plánování Martin Maleček (SOL), z pohledu krajského územního rozvoje nepůjde o změnu až tak významnou, nicméně dotkne se pozemků kolem řeky Moravy, jež projekt na třináct let „spolkl“.

„Největší radost z toho jistě zavládla na komunální úrovni, protože se uvolní velká část území, na kterém se mohou obce a města dál rozvíjet, případně tam vzniknou nové projekty či se rozšíří protipovodňová ochrana,“ doplňuje kolegu z krajské rady Dubec.

Například v Hodoníně se koridor táhne až k jezu, kde se rozdvojuje. Vede většinou lesy kolem řeky, u jezu poblíž nynějšího přístaviště a dál za obydlenou částí Nesyt přes zemědělské pozemky. „Uvolnění koridoru by mohlo zjednodušit případný rozvoj okolo stávajícího přístaviště,“ vítá verdikt vlády mluvčí města Josef Horníček.

Morava protéká také v podstatě celou jižní hranicí katastru nedalekého Rohatce, kde tudíž projekt dosud zabíral velkou plochu pozemků, vesměs soukromých, zčásti obecních. Jedná se o pole a louky, na nichž radnice nicméně nemůže stavět, protože kvůli blízkosti řeky jde už dnes o zátopové území.

„Můžeme tu ale třeba vysadit stromy a víme, že nikdo za deset let nepřijde a nepokácí je. Za poslední roky jsme vysadili přes tisíc dřevin a teď je šance na remízek na další části katastru,“ plánuje rohatecký starosta Jarmil Adamec (nez.).

Klid pro Baťův kanál

Také ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek si oddechl. Trasa obřího vodního kanálu totiž částečně překrývala vodní cestu „Baťáku“, a pokud by se postavila podle plánů, část turistické atrakce by mu musela ustoupit.

Mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař upozorňuje, že ve hře bylo několik variant. Jedna opravdu předpokládala, že se v některých úsecích Baťův kanál „přesune“ do koridoru nového vodního díla a rekreační plavba by fungovala na stejné cestě jako ta nákladní.

Jde ale o „co by kdyby“, protože šlo jen o ideovou studii, nikoli projekt. Uvolnění pozemků se Povodí Moravy významně nedotýká. „Plánovaný rozvoj Baťova kanálu se řešil a dál řeší ve stávající trase vodní cesty,“ uvádí Chmelař.

O co ale Jihomoravský kraj přichází, je technická zajímavost – obrovskou přečerpávací plavební komoru přes deset metrů vysokou, na niž měl navazovat uměle vytvořený kanál pro přepravu zboží nákladními loděmi, k tomu nabídka rozhledu do krajiny. „Rohatec tak mohl mít velmi unikátní technické dílo, na něž by se lidé jezdili dívat. Na druhou stranu nic se nestane, když se tak nestane,“ směje se Adamec.

Právě v Rohatci se měl kanál odklonit před chráněným hnízdištěm ptáků a neregulovanými meandry řeky, aby pokračoval podél železničního koridoru Břeclav–Přerov a za chráněným územím se znovu „zařadil“ do koryta řeky.

S plány na vybudování monstrózního díla spojujícího Dunaj, Odru a Labe úzce souviselo také překladiště lodí v Hodoníně, které mělo konkurovat věhlasnému přístavu v nizozemském Rotterdamu. Čínská investice ale vyšuměla a neklapla ani ve slovenském Holíči.

Jak šel čas

Od Karla IV. až po Fialu

Nápad na propojení Dunaje s povodím Severního moře se datuje do středověku. Král Karel IV. uvažoval ve 14. století o spojení Dunaje a Vltavy na dopravu zboží z Benátek přes Čechy do Brugg.

Velkým příznivcem vodní cesty byl obuvník Tomáš Baťa, zejména splavnění Moravy. Dva roky po jeho smrti vznikl Baťův kanál mezi Otrokovicemi a Rohatcem – sloužil nákladní dopravě, dnes turistům.

I komunisté zvažovali vybudování kanálu, na návrzích a studiích se pracovalo také v 90. letech.

Obří vodní dílo prosazoval Miloš Zeman před sněmovními volbami 2010 i jako kandidát na prezidenta a pozdější hlava státu.

Vláda Andreje Babiše (ANO) odklepla přípravu první části ambiciózního projektu na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi se startem po roce 2030.

Vláda Petra Fialy (ODS) minulý týden ve středu zrušila po třinácti letech územní rezervu pro vodní koridor, fakticky se tak jedná o konec mnohamiliardového projektu.

  • Nejčtenější

Nemůžeme ani vyjet z garáže, bouří se v Brně proti dalšímu přívalu aut

Úzkou vozovkou v ulici Lány pod bohunickým sídlištěm se často táhne proud aut, kvůli kterému mají místní problém vyjet z garáží. Podle Brněnských komunikací coby správce silnice počet vozů dosahuje...

8. července 2024  12:20

Školní toalety žáci zdemolovali na podporu šikanovaných dětí, tvrdí matka

O šikaně, která údajně vedla k lednové sebevraždě deváťáka, muselo podle některých rodičů vedení Základní školy Kotlářská vědět. Po městské části Brno-střed jakožto zřizovateli školy nyní chtějí...

8. července 2024  16:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na první vlak z Vídně do Brna čekaly tisíce nadšenců, slávu překazila nehoda

Premium

Vlaková nádraží obvykle nejsou místa plná nadšených lidí. To však neplatilo před 185 lety, kdy chtěly tisíce lidí spatřit první jízdu na trati Vídeň-Břeclav-Brno. Jejich zápal by jistě opadl, kdyby...

7. července 2024

Vlastní matku zabil sekerou kvůli majetku, po čase ho viděli v Brně závodit

Premium

Kousek za Padochovem, který je dnes místní částí Oslavan na Brněnsku, si kolemjdoucí cestou po zelené turistické značce ve směru k Neslovicím můžou povšimnout kamenného pomníčku. Připomíná hrůzný...

13. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc nadúmrtí z horka mi nepřijdou jako normální cena, říká klimatolog

Premium

Počasí jde z extrému do extrému. Náhlé střídání teplých a chladných dnů období, vysoké teploty a související dlouhodobé sucho či nevhodný charakter srážek jako v posledních týdnech způsobují problémy...

12. července 2024

Příležitost i riziko. U Dukovan se kvůli dostavbě bojí zahlcení a kriminality

Jak ovlivní dostavba Jaderné elektrárny Dukovany území, v němž žijete, kriminalitu, dopravu, dostupnost bydlení a různých služeb? Na to v dotazníku odpovídají lidé, jichž se tato megastavba dotkne...

15. července 2024  5:22

Mezi Lednicí a Břeclaví vykolejil historický vlak, škoda jsou dva miliony

Historický osobní vlak, který v turistické sezoně jezdí mezi Břeclaví a Lednicí na Břeclavsku, v neděli po poledni vykolejil poblíž Lednice. Jedna část vlaku zůstala na kolejích, vykolejily vagony, v...

14. července 2024  17:18

Mladí si častěji sahají na život. Sebepoškozují se i devítileté děti, varuje psycholožka

Premium

Mix dopadů koronavirové pandemie, obav z ekonomických i životních krizí, válečných konfliktů či klimatických změn nebo nereálný pohled na svět skrz sociální sítě vytváří velmi nebezpečný jev, jenž...

14. července 2024

Vlastní matku zabil sekerou kvůli majetku, po čase ho viděli v Brně závodit

Premium

Kousek za Padochovem, který je dnes místní částí Oslavan na Brněnsku, si kolemjdoucí cestou po zelené turistické značce ve směru k Neslovicím můžou povšimnout kamenného pomníčku. Připomíná hrůzný...

13. července 2024

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Jeden z nejhorších filmů vůbec slušně vydělává i po 30 letech od natočení

První filmová adaptace kultovní bojovky Street Fighter z roku 1994 se umísťuje v žebříčcích nejhorších snímků všech...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...