Navíc už tak špatnou situaci ještě zhoršilo zavedení modrých zón v okolních ulicích. A nejen tady. Vnitrobloky v širším centru Brna se totiž pro dojíždějící řidiče staly jednou z mála možností, kde nechat vůz bez toho, aby za odstavení platili nebo se do středu města museli dopravovat delší dobu MHD.
Magistrát především po domluvě s radnicí Brna-střed proto předloni v létě spustil regulaci parkování ve vnitroblocích. S jasným záměrem, aby místa přestala být útočištěm přespolních řidičů. Po změně značení do nich smějí vjet pouze místní a obchodníci z přilehlých budov, kteří mají vyřízená povolení.
A Brňané si novinku, která stejně jako modré zóny pomáhá řešit parkovací „bolest“ ve městě, nemůžou vynachválit. Ostatně z pilotních dvou městských částí – Brna-střed a Žabovřesk – se systém loni na podzim rozšířil do Králova Pole. A ještě v první polovině letošního roku nově zamíří na území Brna-sever.
O omezení vjezdu ve prospěch místních požádalo magistrát už minulé vedení tamní radnice. Problematiku chtělo původně řešit komplexně zároveň s modrými zónami, ale to se nakonec ukázalo jako příliš složité. A tak zatímco modré čáry ulice Brna-sever zdobí od loňska a regulují parkování přes noc, vnitrobloky přijdou na řadu až nyní.
„Doufáme, že regulace začne fungovat už na konci zimy či na začátku jara,“ věří místostarosta Brna-sever pro dopravu Martin Basel (ODS).
Značky se zákazem vjezdu mimo povolení mají vyhnat jiné než „domácí“ řidiče z vnitrobloků v ulicích Antala Staška, Jugoslávská, Kotěrova, Bieblova a Merhautova. Tato místa politici vytipovali na základě podnětů od lidí. Podle Basela si rezidenti na problematické parkování mezi bytovými domy jinde na území městské části nestěžují.
S dohledem strážníků
Pozitivní reakce ze zregulovaných vnitrobloků mají po víc než roce a půl fungování na radnici Brna-střed. Právě tam se nachází nejvíc lokalit s omezením ve prospěch místních. Původně se jednalo o osm míst, loni v září k nim přibylo i území na Bakalově nábřeží a Trýbova ulice pod Žlutým kopcem, kde si obyvatelé dlouhodobě stěžovali na velmi špatnou situaci a možnosti parkování.
„Z diskuse s lidmi víme, že jsou spokojení. Velmi dobrou práci odvádí městská policie pravidelnými kontrolami, které samozřejmě fungují také jako prevence,“ vyzdvihuje místostarosta Brna-střed pro dopravu Zdeněk Machů (ANO).
Kromě strážníků na parkování v prvních měsících dohlíželi takzvaní kontroloři v podobě úředníků radnice. Jejich funkce však byla čistě preventivní a informativní. Při odhalení odstavených aut bez povolení vkládali za stěrače řidičům lísteček s upozorněním, že ve vnitrobloku parkovat nesmí a příště jim hrozí pokuta. Veškerou kontrolní činnost zakrátko převzali strážníci.
Ti po přesazení značek míří mezi bytové domy na cílené kontroly pravidelně. Například za celý loňský rok prověřili přes 72 tisíc aut. A zjistili, že spousta řidičů v nich parkovala bez povolení. „Oprávnění nemělo přibližně jedenáct tisíc vozů,“ upřesňuje statistiku mluvčí městské policie Jakub Ghanem.
Nicméně z kontrol strážníků vyplývá, že počet provinilců dlouhodobě klesá. „V prvním týdnu porušilo pravidla šestatřicet procent řidičů, v poslední době jsou hodnoty okolo čtrnácti procent,“ ilustruje Ghanem na číslech jednoznačný trend směrem dolů.
Stovky uchráněných míst
Rezidentů, kteří si vyřídili povolení k vjezdu do vnitrobloku, je podle aktuálních dat magistrátu 1 763. Kolik parkovacích stání mají místní díky regulaci „uchráněno“ před přespolními, nelze přesně vyčíslit, protože v těchto prostorech nejsou oficiálně vyznačená.
„Troufám si však odhadnout, že v Brně-střed to jsou řádově stovky míst,“ prohlašuje místostarosta Machů. A další minimálně vyšší desítky stání se nacházejí v Žabovřeskách, Králově Poli a už brzy také v Brně-sever.
Spuštění regulace zásadně zlepšilo situaci třeba ve zmiňované lokalitě poblíž haly Rondo, u výstaviště nebo výškových budov Šumavská Tower s kancelářemi. „Vnitroblok Pod Kaštany sloužil hodně jako park and ride, protože vedle je zastávka tramvaje a trolejbusu. Navíc všude okolo fungují modré zóny. Dnes je dobře vidět, že regulace svůj účel plní,“ hlásí starosta Žabovřesk Filip Leder (KDU-ČSL).
Spustit rezidentní parkování přímo ve vnitroblocích nejde, protože se zpravidla jedná o takzvané účelové komunikace. „V Králově Poli se je snažíme převést na místní a zařadit je též do systému modrých zón. Ale tam, kde to nebude možné, navrhneme podobná opatření jako ve vnitrobloku,“ podotýká místostarostka Králova Pole pro dopravu Zuzana Olga Artimová (ANO).