Neděle 20. září 2020, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. září 2020 Oleg

Jižní Morava nakoupí vlaky za šest miliard, zájem má několik firem

  7:03
Jihomoravský kraj si vybírá firmu, které zaplatí za dodávku 37 nových elektrických vlaků. Ve středu vypršel termín, do kdy mohli zájemci podávat nabídky, hejtmanství jich obdrželo několik. Kdo z výrobců se o obří tendr v hodnotě 6,7 miliardy uchází, ale zatím nechce vedení kraje komentovat.

Nové vlaky mají zajistit větší komfort pro cestující podobně jako soupravy RegioPanter, které už jižní Moravu brázdí. | foto: MF DNES

Redakce oslovila hned několik výrobců. Z odpovědí vyplývá, že se o tendr zajímá Škoda Transportation, která například nedávno předala Českým drahám devět elektrovlaků RegioPanter, i společnost Siemens Mobility, která nově získala zakázku na dodávku strojů pro ruskou železnici.

Posuzování nabídek bude podle náměstka hejtmana pro dopravu Romana Hanáka (ČSSD) trvat několik týdnů.

„Smlouvu bychom mohli podepsat asi do tří měsíců. Dodavatele musí schválit zastupitelstvo,“ nastínil.

Kraj už má určený termín, do kdy musí firma dodat poslední vlak.

„Po kolika kusech a v jakém časovém horizontu to bude, s vítězem tendru doladíme. Harmonogram bude součástí smlouvy. Podmínkou ale je, aby první vlak jako testovací vzorek firma dodala do pěti měsíců od stvrzení dohody. Vlaky budeme proplácet postupně podle toho, jak nám je výrobce pošle. Přičemž zakázka musí být kompletně splněna do konce roku 2022. Čeká nás i ladění podoby vlaků,“ přiblížil Hanák další podrobnosti tendru.

Kdo bude s vlaky jezdit

Provozování vlakové dopravy na jihomoravských železnicích zůstane v rukou Českých drah. Kraj totiž sice nakoupí nové vlaky, ale pronajme je dopravci.

Na provozovatele vypsalo hejtmanství tendr v hodnotě 5,6 miliardy na přechodné období po letošním roce, kdy kraji končí smlouva s Českými drahami. Ty se také jako jediné přihlásily do výběrového řízení. Nové vlaky budou postupně přebírat a uvádět do provozu, ale budou využívat i své soupravy. Vozy zakoupené krajem totiž budou na elektrický pohon, a ne všechny tratě jsou elektrifikované.

Nová smlouva je na tři roky s možností prodloužení na další tři. Poté kraj plánuje znovu vyhlásit tendr na dlouhodobou smlouvu, pravděpodobně až na 15 let.

Do 31 nových vlaků by se mělo komfortně vejít 310 cestujících, šest menších jich pojme 140. Všechny budou bezbariérové.

Jezdit by měly na páteřních linkách S2 mezi Křenovicemi a Březovou nad Svitavou a S3 jedoucí mezi Tišnovem a Břeclaví. Nové vlaky si naopak neužijí cestující na tratích do Kyjova a Veselí nad Moravou, do Rosic, Boskovic, Nedvědice, Miroslavi či Znojma, které nejsou elektrifikované a nové soupravy se tam tudíž nedostanou.

O zakázku se zřejmě poperou největší tuzemští výrobci. Dobře obeznámená s požadavkem kraje je Škoda Transportation. Na dotazy, zda se společnost do tendru přihlásila a proč, vedoucí komunikace Michal Tobrman odepsal: „Obchodní případy do jejich ukončení veřejně nekomentujeme.“

Podobně reagovala i společnost Siemens Mobility. „Jelikož tento tendr stále probíhá, nebude se k němu společnost Siemens Mobility nijak vyjadřovat. Děkujeme za pochopení,“ uvedla za firmu Daniela Černá, která má na starosti komunikaci s médii.

Zájem naopak vyloučila firma Bombardier Transportation, kterou před několika dny oslovil Leo Express se zakázkou na výrobu nových jednotek pro regionální tratě na Olomoucku a v Praze. Dodává také vlaky pro Francouzské státní dráhy.

Obří dotaci musí schválit ministerstvo

Na nákup chce kraj získat z evropských fondů přibližně 5,5 miliardy korun. Zbývající částku bude financovat z úvěru, který bude přijat před podpisem smlouvy.

„V úterý na klíčovém jednání prezentovali zástupci kraje projekt představitelům Evropské komise, kteří jej budou posuzovat. V červenci očekáváme vydání stanoviska společnosti Jaspers, která by měla projekt doporučit komisi k financování. Závěrečné slovo bude mít ministerstvo dopravy,“ ozřejmil Hanák.

Na nákup nových vlaků pro regionální linky v operačním programu Doprava II bylo vyčleněno osm miliard korun. Podělí se o ně jenom tři kraje, kromě Jihomoravského ještě Moravskoslezský a Plzeňský. Středočeský kraj a Praha dostanou peníze jen na menší část projektu, zbylé kraje se o peníze ani neucházely. Každý kraj má totiž svůj model, podle kterého chce v budoucnu vlakovou dopravu řídit.

Účelem evropské dotace je celkové omlazení vozového parku. České dráhy sice nasazují i na regionální linky moderní soupravy, rozhodně však nepokryjí všechny spoje, a tak lidé jezdí i půl století starými vlaky.

  • Nejčtenější

„Znojemské“ okurky jsou letos i z Turecka, lidé si stěžují na chuť bláta

Čekali byste, že nakládané okurky prodávané pod tradiční značkou Znojmia jsou vypěstované na jižní Moravě? Ale kdeže....

K trase „Hitlerovy“ dálnice u Kuřimi dostal úřad tisíce námitek od robotů

O „Hitlerovu“ dálnici poblíž Kuřimi se bude znovu bojovat před soudem. Odpůrci trasy R43, kterou ve čtvrtek schválí...

Jízda vlakem bez roušky vyšla cestující draho. Musí zaplatit skoro 5 tisíc

Cesta z Židlochovic do Brna za víc než čtyři a půl tisíce korun. Takovou cenu musí Českým drahám zaplatit Martina...

Přestaňte děsit lidi, jinak návaly u testů neskončí, apeluje epidemioložka

Hygienici na jižní Moravě nestíhají trasovat kontakty nakažených koronavirem, chtějí změnit systém. Testovat se chce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kamarád z žertu vyměnil značku u auta, řidiče kvůli tomu chytili podnapilého

Kamarádův žert asi příliš nepobavil řidiče, který v sobotu projížděl Brnem. Netušil, že má na autě každou registrační...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Vinaři vyrazili s laserem na špačky. Úspěšnost je 90 procent, tvrdí výrobce

Premium Na jižní Moravě vinaři testují nový způsob plašení špačků. Místo hlasitých děl nebo sokolníků k vinicím rozmístili...

Symbol Brna slaví deset let. Převálcoval krokodýla, těší tvůrce orloje

Každý raději zkontroluje hodinky nebo mobil, než aby se snažil rozpoznat aktuální čas z polohy kotoučů. Brněnský...

Rychlík u Tišnova na Brněnsku srazil a zabil člověka. Doprava stála

Rychlík u Tišnova na Brněnsku v sobotu ráno srazil a zabil člověka. Zemřel ještě před příjezdem záchranářů. Řekly to...

Číšník v Brně odmítl nosit roušku. Omezuje moji svobodu, vysvětloval

Kvůli číšníkovi vyjížděla do jedné z brněnských kaváren v centru města hlídka strážníků. Neměl totiž na obličeji...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...