Lidé, kteří cestují vlakem do Brna, musí na trase mezi Tišnovem a Žďárem nad Sázavou počítat se zpožděním. (Ilustrační snímek)

Lidé, kteří cestují vlakem do Brna, musí na trase mezi Tišnovem a Žďárem nad Sázavou počítat se zpožděním. (Ilustrační snímek) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Místo stovky jenom čtyřicítkou. Vlaky nabírají u Řikonína zpoždění

  • 10
Dělníci opravují v okolí Řikonína železniční trať. Vlaky mezi Tišnovem a Žďárem nad Sázavou proto jezdí v několikakilometrovém úseku jen po jedné koleji. Místo stovkou mohou rychlíky směrem na Prahu tento úsek projíždět jen čtyřicetikilometrovou rychlostí a nabírají zpoždění.

Cestující, kteří jezdí do Brna osobními vlaky, musí ke své cestě přičítat až půl hodiny navíc. Za zpoždění může stamilionová rekonstrukce na trati.

Dělníci teď mění koleje i vedení v úseku mezi Tišnovem a Řikonínem. "Poslední rekonstrukce tu probíhaly v letech 1976 až 1978, trať je velmi zastaralá. Je však zařazená do evropského systému vybraných tratí TEN-T," vysvětlil důvod stamilionové výměny kolejí mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Další plánované výluky

2. -  4. 7. jednokolejný provoz Maloměřice – Královo Pole (spojování osobních vlaků a rychlíků)

9. - 13. 7. jednokolejný provoz Královo Pole – Kuřim (zpoždění několik minut)

5. - 8. 7. výměna nosných lan na hlavním nádraží v Brně (dálková doprava částečně mimo hlavní nádraží, doprava motorovými vlaky do Brna-Židenic, některé spoje nahradí autobusy)

Rychlíky Českých drah směrem do Prahy se kvůli snížené rychlosti zpožďují i o deset minut.

"Větší problémy jsou ale se směrem do Brna. Není možné, aby vlaky jezdily v patnáctiminutovém intervalu nerovnoměrně, zpozdit se mohl klidně každý druhý. Proto jsme přistoupili v pracovní dny k řešení, kdy vlak jedoucí od Žďáru nad Sázavou v Tišnově přejde do trasy následujícího vlaku podle jízdního řádu," popsala mluvčí drah Kateřina Šubová.

Pro dráhy bylo hlavní, aby jezdily vlaky bez zpoždění mezi Tišnovem a Brnem. "Lidé z osobáků směrem od Žďáru, kteří se zpozdí na trase, teď musí v Tišnově čekat. Ve špičce deset minut, mimo špičku i dvacet," dodala mluvčí.

Lidé z okolí Dolních Louček či Níhova tak musí ke své cestě za prací či do školy přičíst klidně půlhodinu. "Musí jet třeba o jeden spoj dřív a počítat s tím. Zpoždění je nepříjemné," potvrdil starosta Níhova Josef Klíma.

Podle Šubové je to ale nejlepší možné řešení. "Sice část cestujících postihuje, avšak většinu z celkového počtu cestujících v Tišnově a okolí postihne minimálně," vysvětluje mluvčí.

V plánu jsou i další výluky

Výměna kolejí a sanace loučského a mezihorského mostu skončí 22. května. Ačkoli podle Českých drah mají zpoždění skončit od června, z trati dělníci ještě nezmizí. "Od 25. května až do 26. června totiž začne výluka na druhé koleji. Bude se totiž sanovat druhá část jednoho z mostů," dodal Halla.

V úseku mezi Tišnovem a Řikonínem se druhá kolej již vyměnila v roce 2007, na most ale tehdy nedošlo. Opět se tudy bude projíždět jen po jedné koleji. Lidé, kteří cestují na trati mezi Brnem a Tišnovem, se musí obrnit trpělivostí. Právě tady totiž dráhy nejen kvůli opravám kolejí plánují mnohé výluky.

Od 2. do 7. července pojedou vlaky mezi brněnským hlavním nádražím a Královým Polem jen po jedné koleji. Hned na to se stejná situace zopakuje v úseku do Kuřimi. Tam se dají až do 13. července očekávat několikaminutová zpoždění. Nejnáročnější bude pro České dráhy zkoordinovat dopravu v létě, kdy se budou měnit nosná lana na hlavním nádraží v Brně. Dálkové vlaky budou stavět jen v Židenicích, odtud cestující dopraví motoráky.