Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nad zmodernizovanou tratí nově vedou dráty, nasadí na ni ale motorové vlaky

  13:41
Z Hustopečí na Břeclavsku konečně za měsíc vyjedou vlaky po moderní trati. Cestující se tak dostanou do Brna přímým spojem bez přesedání. Navzdory slibům však pomalu a se starými soupravami. Na nové si musí cestující, kteří se dostanou jedním spoj počkat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Skoro rok a půl se na kolejích mezi Hustopečemi a Šakvicemi na Břeclavsku pohybovaly stavební stroje, které pracovaly na modernizaci sedmikilometrového železničního úseku. 

Už v půlce prosince je konečně zase vystřídají vlaky. Zdánlivě krátká trať je pro obyvatele Hustopečska zcela zásadní. Díky ní se do Brna dostanou přímou trasou, rychle a modernějšími soupravami. Jenže zaznívá i kritika – nebude to hned po uvedení do provozu.

První vlak vyjede po modernizované trati 13. prosince. Správa železnic tak finišuje s posledními úpravami. „V uplynulých měsících se hlavní stavební práce přesunuly z Hustopečí do Šakvic, kde mimo jiné vzniká nový podchod. Dál se pracuje i na nástupištích, zabezpečovacím zařízení a železničním svršku, kde se práce soustředí v liché kolejové skupině. V té sudé se již řeší zkušební provoz,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Poslední dodělávky se ještě musí stihnout v Hustopečích, kde vyrostla dvě bezbariérově přístupná nástupiště a přístřešky pro cestující. Na nádraží se instaluje informační a orientační systém. Úpravami prochází také výpravní budova, kterou plní moderní technologie.

Zatímco dosud na této regionální dráze mohly vlaky jezdit rychlostí maximálně 60 kilometrů v hodině, díky úpravám zvládnou v mezistaničním úseku zrychlit až na devadesátku. Lidé z Hustopečí se tak těšili, že se do Brna dostanou za něco málo přes půl hodiny, jak jim Správa železnic slibovala. A že je tam dovezou moderní elektrické vlaky místo dosavadních motorových.

Místo půlhodiny pojedou hodinu

Jenže na to si musí ještě počkat. „Technické parametry trati sice umožní zkrácení jízdní doby z Hustopečí do Brna na zhruba 35 minut, skutečný čas ale bude záležet na jízdních vlastnostech vozidel a počtu zastavení daného spoje,“ podotkla Friebová.

Nyní totiž vlaky zastaví takřka v každé stanici, a cesta do Brna tak potrvá až 50 minut. Navíc trasu stále budou brázdit klasické motoráčky, protože Jihomoravský kraj počítá s nasazením moderních výkonných vozových jednotek až v letech 2023 a 2024.

Navzdory tomu hustopečská starostka Hana Potměšilová (SN) považuje novinku za výrazný přínos pro lidi. Přímý spoj do Brna tu totiž chybí řadu let. „Opravdu věřím, že většina obyvatel to přijme jako výbornou věc, stejně tak lidé z okolí. Já jsem cestující, který už dnes, pokud může, do Brna vlakem jede,“ uvedla s tím, že při cestě autem ve změti kolon, uzavírek či jednosměrek stejně příliš mnoho času neušetří.

Nehledě na to, kolik peněz pak musí zaplatit za parkování, pokud směřuje do centra. „Při cestě vlakem dám jen 49 korun za šestizónovou jízdenku, kterou využiju na vlak i navazující tramvaj,“ vypočítala starostka.

Podle starostky se vše musí otestovat

Výtky lidí, kteří kritizují, že hned od počátku nebudou na trati jezdit moderní vlaky a nedodrží se avizovaný půlhodinový čas na cestu do Brna, bere s rezervou.

„Myslím, že ze strany cestujících nebylo úplně pochopeno, že je potřeba spoj také nějak otestovat. Zjistit, jak bude vytížený, na jakých zastávkách a kdy lidé nastoupí. A podle toho pak jeho provoz upravit. Je možné, že se to třeba za rok úplně změní,“ naznačila, že do budoucna by se dojezdový čas do Brna mohl zkrátit, pokud se vynechají některé zastávky.

Zatím přímé vlaky vyjedou každou půlhodinu z nádraží, které nebude na rozdíl od těch ve zbytku republiky modré. „Na přání města je dominantní barvou stanice oranžová, která odkazuje na městskou vlajku,“ vysvětlila Friebová.

V Hustopečích o tom paradoxně nikdo neví. „Městskými barvami jsou červená a zlatá. Vůbec nevím, jaký šotek tady zapracoval. Ale proč ne, alespoň naše nádraží bude něčím zajímavé,“ směje se starostka.

Proti trati v minulosti bojovali formani

Trať se dočká modernizace po 126 letech od chvíle, kdy do Hustopečí přijela první lokálka. „Vyvrcholila tím dlouhodobá snaha části Hustopečanů být propojeni železnicí,“ uvedla již dříve vedoucí Městského muzea Soňa Nezhodová. Do Hustopečí byly koleje zavedeny mnohem později než v jiných městech. 

„Když se totiž v roce 1839 stavěla Severní dráha císaře Františka, město se na ni nepřipojilo. Rozhodnutí hustopečských zastupitelů bylo ovlivněné tlakem formanů, kteří v projektu viděli ohrožení své profese,“ poznamenala.

Železnici tak do Hustopečí prosadili až o půl století později židovští podnikatelé, kteří ji potřebovali v souvislosti se svými obchodními aktivitami.

  • Nejčtenější

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Nehodu autobusů se 76 zraněnými způsobil zesnulý řidič. Jel příliš rychle

15. dubna 2024  14:16

Policisté uzavřeli tragický případ srážky autobusů, při níž se loni v létě na dálnici D2 u Brna...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasiči odstřelili trhavinou vysoký strom, výjimečný postup uzavřel silnici

12. dubna 2024  16:32

Místo běžného řezání pilou odstřel pomocí trhaviny. Výjimečný postup při likvidaci velkého...

Zábranský: Uděláme maximum, aby se Vsetín cítil jako doma a oslavil postup

13. dubna 2024  10:45

Ačkoliv hokejisté brněnské Komety z extraligového play off vypadli již před časem, přísun zápasů s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po dalším výprasku mění Zbrojovka trenéra, na lavičku půjde i Psotka

15. dubna 2024  15:56,  aktualizováno  16:41

Čtvrtá porážka v řadě, celkově sedm zápasů bez výhry a pád do bojů o udržení ve druhé fotbalové...

Královopolanky dominovaly v Hradci Králové. Jedna výhra je dělí od bronzu

19. dubna 2024  19:27

Basketbalistky KP TANY Brno dělí už jen jedno vítězství od ligového bronzu. Sokol Hradec Králové...

Na konopném festivalu radí, jak docílit špičkové úrody. Nabízí pivo i sazenice

19. dubna 2024  18:48

Ochutnat konopné pivo nebo si naklonovat svůj CBD řízek mohou návštěvníci na třídenním tematickém...

Díky šoku je réva odolnější i proti mrazu, technologii zkouší v Česku poprvé

19. dubna 2024  17:21

Unikátní ochranu vinné révy před mrazem zkouší v těchto dnech ve Vinařství Habánské sklepy ve...

VIDEO: Záchranáři lákají nováčky, ukázali resuscitaci muže po mafiánské popravě

19. dubna 2024  15:24

Drsnou scénou začíná nové náborové video jihomoravských záchranářů, kteří se tímto způsobem snaží...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...