Po vykolejení rychlíku v Tišnově se podařilo částečně obnovit provoz

  • 490
V železniční stanici Tišnov v okrese Brno-venkov ve čtvrtek dopoledne částečně vykolejil rychlík Českých drah. Asi sto padesát cestujících z vlaku evakuovali hasiči. Provoz na trati na Havlíčkův Brod a Kolín už dopravce částečně obnovil.

Podle webu Českých drah postihla nehoda ve čtvrtek krátce po deváté hodině rychlík číslo R 975, který mířil z Prahy přes Vysočinu do Brna. Konkrétně vykolejily dva vagóny. 

„Na místě byly složky integrovaného záchranného systému. Evakuovaly přibližně 150 lidí, kteří byli bez zjevných zranění. Zajistili jsme náhradní autobusovou dopravu,“ informovala ve čtvrtek před desátou hodinou Gabriela Novotná z tiskového oddělení Českých drah. „Vykolejily dva vozy, ale nejsou převrácené, stojí rovně,“ dodala Novotná.

V pátek už České dráhy na trati částečně obnovily provoz. Místo souprav s elektrickým pohonem jsou nasazeny motorové lokomotivy. Na trati Tišnov-Nedvědice zatím jezdí náhradní autobusy. 

Všechny vlaky dálkové dopravy mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Brnem jsou v úseku Řikonín-Kuřim a zpět taženy motorovými lokomotivami. Některé spoje se kvůli tomu mohou zpozdit. Vlaky regionální dopravy jezdí v úseku Brno-Kuřim a zpět bez omezení. V Kuřimi si cestující směr Tišnov musejí přesednout do motorové jednotky.

Opatření by podle webu Českých drah mohla skončit v pátek odpoledne.

„Z našeho pohledu šlo o mimořádnou událost. Měli jsme informaci o vykolejeném vlaku. Naši operátoři vyslali na místo leteckou záchrannou službu, dále dvě pozemní posádky - lékařskou a záchranářskou. Dále pak inspektora provozu. Takže celkem čtyři posádky. Zdravotníci zkontrolovali cestující z vlaku. Nakonec se ukázalo, že nikdo nevyžaduje naši péči, takže z našeho pohledu se tato nehoda obešla bez zranění,“ uvedla mluvčí jihomoravské záchranky Michaela Bothová.

Nehodu vyšetřují pracovníci Drážní inspekce. Podle generálního inspektora Jana Kučery byla příčinou takzvaná vidlicová jízda. „To znamená, že jedna část podvozku jela jinak, než druhá,“ přiblížil.

Podle Kučery byla celková škoda odhadnutá na více než dva miliony korun. „Jen v případě vlaku jde o částku 1,5 milionu. Dalších 300 tisíc na kolejích, zabezpečovací zařízení 150 tisíc a trakční vedení půl milionu,“ přiblížil generální inspektor. 

Mluvčí Správy železnic Marek Illiaš řekl ČTK, že vlak projížděl sníženou rychlostí místem, kde je výluka.

„Při průjezdu výhybkou došlo k vykolejení. Drážní hasiči se snaží vozy dát zpět na koleje. Až se tak stane, zkontrolujeme stav výhybky. Příčinu vyšetřujeme. Výši škody zatím neznáme. Určí se, až budou vlaky pryč a zkontrolují se podvozky a také výhybka,“ uvedl Illiaš. Bude také nutné opravit trakční vedení.

Dopravci v posledních týdnech řešili několik podobných nehod na dráze. Například v Lázních Kynžvart na Chebsku 22. července vykolejil vlak RegioNova, při nehodě se lehce zranili dva lidé. Zabezpečovací zařízení včas zastavilo dopravu na trati.

Mimořádná událost se stala ve stejný den ráno také na Orlickoústecku, kde se na jedné koleji málem srazily dvě soupravy společnosti Leo Express Tenders. Jeden ze strojvedoucích projel návěstidlo Stůj, chybu si však po chvíli uvědomil. Vlaky zastavily 500 metrů od sebe.

O týden dříve vykolejil vlak při vjezdu do stanice Medlešice na Chrudimsku, nikdo nebyl zraněn. Ve stejný den vyvázl s lehkým zraněním řidič dodávky ze srážky s osobním vlakem, která se stala ráno na přejezdu bez výstražných světel na Blanensku. Při kolizi mezi Velkými Opatovicemi a Cetkovicemi osobní vlak vykolejil.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz