Spěšný vlak při události poškodil výhybku na trati. Tyto technické potíže nyní ovlivňují železniční dopravu na trati mezi Březovou nad Svitavou a Skalicí nad Svitavou; z Letovic do Skalice vozí cestující místo vlaků autobusy, další vlaky jezdí odklonem. Cestující mají počítat s nepravidelností a zdržením spojů.
V pátek dopoledne generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera sdělil, že zabezpečovací systém ETCS fungoval. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Neví se ale který a jakým způsobem. Vyšetřování bude podle Kučery trvat dny až týdny.
Zřejmé také není, zda vlak nakonec zastavil strojvůdce, nebo systém ETCS, který má fungovat jako pojistka, když selže člověk a situace hrozí srážkou.
Za srážku vlaků v Pardubicích asi může strojvůdce, připustil majitel RegioJetu![]() |
Spěšný vlak vjel na druhou staniční kolej, na které stál rychlík z Prahy do Brna. Vlaky od sebe zůstaly stát 53 metrů. Jelikož oba vlaky byly ve stanici, nebylo potřeba cestující evakuovat, vystoupili sami. Jediná škoda 300 tisíc korun tak podle Kučery vznikla na výhybce, kterou spěšný vlak takzvaně přeřízl, protože byla nastavená do odbočky pro rychlík.
Inspektoři zjišťují, jak je možné, že vlak návěstidlem projel. „Trať je ve výhradním provozu se zabezpečovacím systémem ETCS. Musel tedy pochybit člověk. Je to alarmující situace, kterou chceme pečlivě vyšetřit, aby se nic podobného neopakovalo,“ sdělil Kučera.
Systém funguje jako dohled nad vlaky
ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. Funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.
Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. Má omezit dopady chyb strojvedoucích a sjednocuje zabezpečovací technologie na železnici v zemích Evropské unie, což má usnadnit mezistátní cesty vlaků.
Letovice jsou na trati Česká Třebová - Břeclav, která přešla do výhradního provozu se zabezpečovačem ETCS od letošního 15. ledna. Od 1. ledna se využívá ETCS na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov a od 8. ledna v úseku Břeclav - Bohumín. Od 22. ledna je v tomto režimu i trať Praha-Běchovice - Pardubice - Česká Třebová.
Opraví celé vlakové soupravy. Dráhy prodlouží servisní halu v České Třebové![]() |
Celkem se tak v Česku jezdí na 622 kilometrech tratí zabezpečených evropským systémem. Do roku 2030 se počítá s vybavením dalších 4000 kilometrů, příští rok má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice.
Stát se snažil zavádění ETCS urychlit s ohledem na tragickou srážku vlaků v Pardubicích, která se stala přesně před rokem 5. června. Na hlavní trati v Pardubicích v době nehody ještě ETCS nefungovalo, systém tam už byl po modernizaci železničního uzlu nainstalovaný, ale spuštěný byl později.
Expresní vlak společnosti RegioJet se v noci střetl s nákladním vlakem ČD Cargo ve stanici Pardubice centrum a zemřeli čtyři lidé, dalších 27 lidí se zranilo.
Zavádění systému ETCS je financované z národních i evropských zdrojů. Ministerstvo dopravy počítá, že do roku 2030 si vybavení dalších tratí vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun.