Na Břeclavsku musel kvůli poškozené troleji zastavit vlak, na místě zasahují...

Na Břeclavsku musel kvůli poškozené troleji zastavit vlak, na místě zasahují hasiči. (30. ledna 2022) | foto: Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje

Klíčová železnice z Brna do Prahy už je průjezdná, zatím po jedné koleji

  • 416
Železniční trať u Žďáru nad Sázavou, hlavní spojnice Prahy a Brna, je opět průjezdná. Jezdí se zatím po jedné koleji. Správa železnic (SŽ) obnoví plný provoz v pondělí, řekla ČTK mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Trať byla od odpoledne zavřená několik hodin. Kvůli silnému větru popadaly stromy v úseku dlouhém asi 200 metrů na trakční vedení mezi Žďárem nad Sázavou a Ostrovem nad Oslavou na Vysočině. Úsek tak neprojely desítky vlaků.

Správa železnic (SŽ) informovala o tom, že provoz obnovila, na twitteru. „V úseku se začalo jezdit po jedné koleji, druhou kolej zprovozníme zítra (v pondělí),“ řekla mluvčí.

Denně jezdí místem desítky vlaků. České dráhy (ČD) zajistily náhradní autobusovou dopravu. Omezení se týkala všech rychlíků a osobních vlaků. Jen mezinárodní vlaky ČD odklonily přes Olomouc, Pardubice a Českou Třebovou, řekl ČTK mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Příčinnou byly spadlé stromy

Na trakční vedení spadly stromy na trati mezi Prahou a Brnem, konkrétně se jedná o úsek mezi Žďárem nad Sázavou a Ostrovem nad Oslavou. Stromy byly popadané zhruba na 200 metrech. Podle prvotních odhadů zde vlaky neměly jet až do půlnoci. 

České dráhy zavedly náhradní autobusovou dopravu mezi Žďárem nad Sázavou a Ostrovem nad Oslavou. „Některé mezinárodní vlaky do Rakouska a Maďarska pojedou místo přes Vysočinu přes Pardubice a Českou Třebovou, posléze Olomouc a Přerov, vyhnou se úplně Brnu,“ řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Uvázlí cestující ve vlaku bez elektřiny

Vlak nedaleko Lanžhotu na Břeclavsku musel zastavit po 11:00, protože na trakční vedení ve větru popadaly stromy. Ve vlaku nešel elektrický proud a tedy ani teplo. Podle mluvčího Kubáta jsou ale vozy novější a tepelně izolované. 

Původně se zvažovala evakuace cestujících a náhradní autobusová doprava. „Evakuace ale není možná kvůli nedostupnému terénu. Lidé by museli jít několik kilometrů po kolejích kus pěšky. Proto budou raději ve vlaku čekat, pak by se měl vlak odtáhnout do nejbližší zastávky,“ uvedl Kubát. 

Na místo po skončení zásahu hasičů přijela po patnácté hodině dieselová lokomotiva, která jej odtáhla do Břeclavi. „Stáhli vlak do stanice Břeclav,“ potvrdila Pistoriusová.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že vlak narazil do větví stromu, které spadly na trakční vedení. „Na vlaku vznikla škoda jeden milion korun, na trati je 50 tisíc,“ uvedl Drápal.

Kubát dodal, že slovenská strana přerušila provoz z Bratislavy do Kútů nedaleko českých hranic. Vlaky jezdí odklonem přes Vídeň a na Břeclav.  Na české straně se v Břeclavi otáčejí.

„Očekáváme, že celá situace se bude řešit do večerních hodin,“ dodal Kubát. Původní předpoklad zprovoznění úseku byl v 18 hodin, nicméně po jedné koleji směrem na Slovensko se podařilo trať zprovoznit před 17. hodinou.

Podle mluvčího ČD Kubáta se žádnému regionu nevyhnuly komplikace v železniční dopravě. „Je to všude, jenom do 12 hodin měla Správa železnic nahlášeno 45 událostí, pořád přibývají,“ uvedl.

Na Vysočině byla v neděli kvůli následkům větru přerušená doprava na několika dalších tratích: Havlíčkův Brod a Veselí nad Lužnicí a z Jihlavy do Brna. České dráhy (ČD) zajišťovaly náhradní dopravu. Podle webu ČD je stále přerušený provoz na trati Kostelec u Jihlavy – Jindřichův Hradec. V úseku Jihlava - Jindřichův Hradec zavedl národní dopravce náhradní autobusovou dopravu.

,