Sobota 29. ledna 2022, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 29. ledna 2022 Zdislava

Z Brna jel vlak dvoustovkou, do pěti let to nejspíš bude standard

  14:37
Z Brna do Břeclavi se dnes cestující dostanou vlakem za půl hodiny, do pěti let to má být ještě rychleji. Část trati chtějí železničáři upravit tak, aby se po ní mohlo jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Možná bude vůbec první v Česku.

Správa železnic na jihomoravské trati ve dvousetkilometrové rychlosti vlaku testovaai funkčnost nejmodernějšího zabezpečovacího systému. | foto: ČTK

Dnes je maximálně povolených 160 kilometrů za hodinu. „Bude to taková menší soutěž, jestli se podaří dříve zvýšit rychlost tady, nebo v Ejpovickém tunelu na trase z Prahy do Plzně,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Právě v pondělí na jihomoravské trati ve dvousetkilometrové rychlosti vlaku testovali funkčnost nejmodernějšího zabezpečovacího systému.

Ostatně železniční úsek z Brna do Břeclavi už drží dvě jiná prvenství. V listopadu roku 2004 se zde rychloměr pendolina vyšplhal na hodnotu 237 kilometrů za hodinu, čímž vytvořil stále platný rekord na české železnici.

A už mnohem dříve, v roce 1839, přijel z Vídně do Brna právě přes Břeclav vůbec první parní vlak na území dnešní České republiky.

Teď se koridor může znovu vepsat do historie. Nejdříve se však musí zmodernizovat. „Stávající podoba neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav, jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů,“ vysvětlil šéf Správy železnic.

Konkrétně na trati z Brna do Břeclavi se železničáři zaměřují na úsek o délce zhruba dvanácti kilometrů mezi Šakvicemi a Podivínem, který je dostatečně rovný, aby tam bylo možné rychlost zvýšit.

Přejezd pro auta a přechod pro chodce musí zmizet

Je tam však jeden přejezd mezi Starovičkami a Šakvicemi a jeden přechod pro pěší v Podivíně. Oba musí zmizet, ať už zcela, nebo náhradou mimoúrovňovým křížením.

„Pokud by se úplně zrušil, tak bychom z toho nebyli moc nadšení, ale zatím nás nikdo neoslovil,“ podotkla starostka Šakvic Drahomíra Dirgasová (za STAN).

Stanice v Podivíně a Zaječí musí také zrekonstruovat, tedy postavit tam perony, opravit i samotné koleje a trakční vedení či zrekonstruovat mosty z let 1933 a 1946. „Na takto krátkém úseku se ušetří sice jen desítky vteřin, ale na celém koridoru Praha–Vídeň už to jsou minuty, což je to, k čemu směřujeme,“ řekl generální ředitel.

Pondělní testovací jízda nebyla první. Už na začátku prosince tam měřili, co vše budou muset upravit, například i z hlediska protihlukových opatření. Při vyšší rychlosti totiž zároveň vzniká vyšší hluk.

„Je to nárůst v jednotkách decibelů. Nemusí se to řešit jen protihlukovými stěnami, ale i úpravou pražců, které se podlepí speciální pryží,“ přiblížil Svoboda.

Ještě v letošním roce chtějí začít s přípravou projektu, na který navážou dokumentací pro stavební povolení. Samotná modernizace tratě má být hotová do konce roku 2025.

Kdy konkrétně se však s úpravami začne, zatím není jasné. Správa železnic chce úpravy za stovky milionů korun směřovat do roku 2023 či 2024, tedy až poté, co bude hotová velká rekonstrukce koridoru mezi Brnem a Blanskem. Její zahájení se plánuje na příští rok.

Plány na trati Brno–Přerov

Modernizace trati jako u Šakvic na maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu se plánuje také v úseku z Brna do Přerova. Železničáři chystají zdvojkolejnění koridoru, jeho elektrifikaci a další nezbytné úpravy jako na jihu, tedy odstranění přejezdů či úpravu jednotlivých stanic. „Tady nejsme tak daleko jako u trati na Břeclav, zatím máme záměr projektu,“ uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Nejdříve se začne na Olomoucku v úseku od Nezamyslic do Přerova, kde se počítá se zahájením prací v roce 2024, o rok později pak plánují úpravy od Nezamyslic k Blažovicím a u poslední části do Brna počítají se začátkem v roce 2027.

U navazujícího úseku od Podivína do Břeclavi už dvoustovka není příliš pravděpodobná, protože vlak bude muset před příjezdem do stanice začít včas brzdit. „Uvidíme, jaké výsledky nám vyjdou ze všech testů a průzkumů. Třeba zpomalení za Podivínem bude nejdříve na 180 a až pak na 160,“ doplnil Svoboda.

Je proto otázkou, zda nakonec nebude potřeba upravit více přejezdů a peronů ve stanicích, kudy má rychlý vlak projíždět.

U severní části se pak počítá, že by v Šakvicích měla v budoucnu končit vysokorychlostní trať z Brna, která bude odbočnou větví páteřní rychlodráhy z Prahy přes Brno na Ostravu.

Rychlovlaky mohou jezdit na dolní nádraží

I u ní už běží příprava. „Na první úseky chceme mít stavební povolení do roku 2025. Celá trasa z Prahy do Brna přes Jihlavu by měla být rozestavěná v roce 2030,“ prohlásil Radek Čech z vedení Správy železnic. Maximální povolená rychlost na ní bude 320 kilometrů za hodinu.

Pokud by nakonec tato rychlodráha byla hotová dříve než nové brněnské nádraží v odsunuté poloze, komplikace to podle Čecha nepřinese. „Dolní nádraží v Brně je upravené, jsou tam nástupiště. Rychlovlaky by tam mohly zajíždět prakticky bez problému klidně zítra,“ tvrdí Čech.

Autor:
  • Nejčtenější

Skandál z fotbalové ligy: vsadil si, že dostane žlutou kartu. A vyhrál!

Premium Pro ligového fotbalistu to vypadá docela snadno. Vběhnete na hřiště a za pár minut máte vyděláno. Stačí maličkost –...

Rektorka Nerudová doporučila nástupci rezignovat kvůli vědecké kauze

Končící rektorka Mendelovy univerzity v Brně Danuše Nerudová doporučila svému nástupci Vojtěchu Adamovi rezignaci....

Miliardář a basketbalový fanatik z Izraele: Pro začátek z Brna udělám Nymburk

Premium Desítky let vedl tým svého srdce ve své zemi. Bývalý spolumajitel Hapoelu Tel Aviv, sedmdesátiletý izraelský...

Lidé se dočkali. Družstevní byty po dvaceti letech získají bez doplatku

Brno bezplatně převede lidem družstevní byty, které byly vybudovány před více než dvaceti lety za podpory státu. Dnes o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Adamov je během výluky bez kolejí, tunely vyrazil čistit stroj Barbucha

Před šesti týdny zmizely ze železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem vlaky, osiřelým místem však rozhodně není....

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Má tah na branku i respekt k přírodě, vinařstvím roku je Reisten z Pavlova

S heslem „Pálava je naše“ oslovuje milovníky vín vinařství Reisten sídlící v Pavlově na Břeclavsku. Od čtvrtka je toto...

Kvůli omikronu chybí v Brně řidiči MHD, začne platit prázdninový jízdní řád

Brněnský dopravní podnik se potýká s vysokou nemocností. Každým dnem přibývají nové případy nakažených covidem-19,...

Rektorka Nerudová doporučila nástupci rezignovat kvůli vědecké kauze

Končící rektorka Mendelovy univerzity v Brně Danuše Nerudová doporučila svému nástupci Vojtěchu Adamovi rezignaci....

Brněnskou vilu krále plísňových džínů Hošny přestavují na kanceláře

Proslavil se jako producent filmu Trhala fialky dynamitem, provozoval několik hudebních klubů v Brně a před jeho...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Za*raný zpátečnický příběh, opřel se Dinklage do Disney kvůli Sněhurce

Plán natočit novou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků příliš nepotěšil amerického herce Petera Dinklage. Obvinil...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Streamer koupil krabici s Pokémony za 72 milionů, obsah byl bezcenný

Americký youtuber Logan Paul opět dokázal zaujmout nad rámec své sociální bubliny, i tentokrát však jeho vystoupení...