I mě jízda po chodníku štve, říká šéf firmy na sdílení kritizovaných koloběžek

  10:50
Pro centrum města platí snížená rychlost, za porušení pravidel při provozu pak hrozí pokuty. Sama firma Lime, provozující v Brně sdílené elektrokoloběžky, přijímá opatření, aby její byznys narážel co nejméně na nepochopení a odpor. Šéf české pobočky firmy Václav Petr doufá, že i díky aktivnímu přístupu k problémům se podaří sdílení ve městě zachovat, i když mu naopak hrozí vytlačení z brněnských ulic.
Václav Petr, generální ředitel společnosti Lime pro Českou republiku a...

Václav Petr, generální ředitel společnosti Lime pro Českou republiku a Maďarsko. Lime se věnuje sdíleným elektrokoloběžkám. (2025) | foto: Lime

Po červnovém odchodu konkurence zůstaly sdílené elektrokoloběžky firmy Lime v jihomoravské metropoli jako jediné. Provozovatel díky tomu zaznamenal nárůst uživatelů, zároveň však čelí nejistotě, protože radnice Brna-střed usiluje o vytlačení strojů z historického centra prostřednictvím zrušení parkovacích ploch.

„Jejich postoj je, jaký je. Věříme, že skrz nastavení pravidel dokážeme situaci držet pod kontrolou,“ reaguje Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko.

Jezdíte na sdílených koloběžkách i vy často, třeba denně?
Dalo by se říct, že ano. Když jedu s dítětem do školy, malý bere kolo a já koloběžku. Při cestě do práce ji kombinuji s MHD. Jinak bych na ní jel asi hodinu a půl. Záleží na destinaci, ale do tří čtyř kilometrů jezdím na koloběžce nebo kole pravidelně. Mám také auto, ale do města se ho snažím vytahovat co možná nejmíň.

Jednokolky zmizí z centra Brna až po prázdninách, koloběžky zpomalí a zůstanou

Považujete Brno za přátelské město pro koloběžky vzhledem ke snahám o zákaz vjezdu do centra a rušení parkovacích míst?
Považuji. Předtím, než Brno jako první přišlo s tržním řádem, nebylo moc míst, kde se dalo parkovat. Ale to se změnilo, momentálně máme okolo 600 parkovacích bodů. Brno vysílá signál, že má o mikromobilitu zájem. Když se bavím s vedením města či panem Gelnarem (cyklokoordinátor – pozn. red. ), uvědomují si potřebu mixu sdílených kol a koloběžek. Vnímají, že každý prostředek slouží jinému účelu. Koloběžky mohou být na kratší trasy, kola na trošku delší. Koloběžky mají nesporné výhody. Když prší, nemusíte sedat na mokré sedátko. V horku se nezpotíte, když jedete třeba na schůzku. Myslím si, že koloběžky do Brna patří.

Jaký je o vaše stroje zájem?
Obrovský, každý rok rosteme v počtu jízd. V roce 2024 zůstal počet uživatelů stejný jako v roce 2023, ale jízdy narostly asi o 16 procent. Představuji si to tak, že člověk využije naši službu jednou dvakrát a pak už si řekne: někam jedu a mohl bych využít koloběžku. Za minulý rok se v Brně najelo přes 155 tisíc kilometrů, což považuji za ohromný výsledek. Zároveň na základě dopočtu z dostupných dat odhadujeme, že se loni udělalo dokonce více jízd na sdílených koloběžkách než na kolech.

Je Brno v regulaci sdílených koloběžek přísnější než jiná města?
Všude, kde teď v Česku fungujeme, pracujeme s povinnými parkovacími místy s výjimkou Prahy. Ostrava měla od začátku 450, 500 míst, nedávno přidala dalších 60. Radnice se tímto směrem vydávají. Když se podíváme na ostatní evropská města, jsou taková, jež razí systém free float (odkládání koloběžek kdekoliv – pozn. red. ) a mají zákazové zóny, kde se nesmí parkovat. A nemusí to být jen města se širokými chodníky. Dejme tomu Řím jde – kromě malých oblastí s odlišným režimem – systémem free float. Říká tím, že chce, aby se lidé dostali co nejblíže své destinaci. Ne že zaparkují a pak musí dojít ještě třeba kilometr. Tím mikromobilita ztrácí smysl. Na stejném principu funguje hodně amerických měst, také velká část německých či celé Polsko kromě Krakova.

Sdílené elektrokoloběžky Lime, zaparkované v centru Brna. Odtud jim i kvůli neukázněnosti uživatelů při parkování hrozí vytlačení.

Na Brnu si pochvalujete společný přístup radnic díky práci cyklokoordinátora. Jak do toho zapadá Brno-střed, které je hodně proti koloběžkám a chce je zakázat?
Měli jsme s nimi několik jednání. Jejich postoj je, jaký je. My věříme, že skrz nastavení pravidel dokážeme situaci držet pod kontrolou. Vznik tržního řádu reguluje, kde parkují sdílená kola či koloběžky, z velké části se tak problém už vyřešil. Kdo ji nechá mimo parkovací bod, dostává upozornění, pak pokutu 250 korun. Někdy se stane, že má koloběžka nějaký defekt, jezdec spadne či se vybije baterka a člověk ji nechá mimo parkovací místa. To je součást systému.

Myslím, že městská část řeší samotnou jízdu, jež ale hrozně záleží na uživateli. Jestli jede na osobní nebo sdílené koloběžce, na kole, bojí se husté automobilové dopravy, nebo se při jízdě nebojí vůbec. Když se já osobně někde obávám, že mě srazí auto, raději ve výjimečných případech najedu na chodník, než abych riskoval na silnici. Občan se chová podle toho, jak to cítí. V centru jsme snížili rychlost, na rozdíl od soukromých vlastníků ji u nás lze regulovat. To jsou věci, na nichž dokážeme s městem spolupracovat a budeme rádi, když to bude pokračovat.

Aktuálně nastavený systém odkládání koloběžek na vyhrazená místa funguje podle vás dobře?
Vždy se najdou chyby, ale je otázka, jestli se díváme na procento problémových případů, nebo deset procent. Množství takzvaných terminovaných jízd, což znamená, že nebyly ukončeny správně s fotkou, se momentálně pohybuje kolem jednoho procenta, ať už je to někdo, komu se vybije baterka, případně neřeší pravidla nebo spěchá. Myslím si, že 99 procent bezproblémových je obrovský úspěch.

155 tisíc kilometrů

najezdili loni uživatelé na sdílených elektrokoloběžkách Lime v Brně. Oproti roku 2023 jde o nárůst o 16 procent.

Za jak dlouho jste schopni odklidit špatně zaparkované koloběžky?
Když nám ji někdo nahlásí, reagujeme promptně do několika málo hodin. Záleží taky na lokaci, kde se náš člověk, který o koloběžky v daném místě pečuje, nachází. Ale vždy cílíme na nápravu do maximálně dvou tří hodin. V případě, kdy je koloběžka opravdu daleko mimo parkovací bod, svítí mu v aplikaci jako úkol. Koloběžky postupně sbírá. Urgentním věcem dáváme prioritu, například když koloběžka blokuje vchod. V případě, že třeba jen spadla na parkovacím místě na zem, trvá to trošku déle.

Za co dáváte postihy?
Když koloběžku zaparkujete mimo parkovací místo, neukončí se jízda. Kdybyste byl nezodpovědný, můžete ji nechat uprostřed silnice, odejít a nemusí vás to vůbec zajímat. V takovém případě jízdu po 15, 20 minutách ukončíme, posíláme varování a našeho spolupracovníka, aby koloběžku přesunul. Mezitím vám běží kredit nadarmo. V případě opakování udělíme pokutu 250 korun. Jakmile ji člověk dostane, snaží se v naprosté většině vyvarovat jejímu opakování, protože 250 korun už jde asi u každého cítit. V Brně každý měsíc rozdáme desítky pokut.

Nešvarem je jízda po chodníku. Snažíte se jí nějak zamezit?
Uživatele se snažíme edukovat. Říkáme jim, ať nejezdí po chodníku a dodržují pravidla silničního provozu. Je ale přímá úměra mezi infrastrukturou a jízdou po chodníku. Myslím si, že uživatelům není příjemné po něm jezdit – musí se vyhýbat lidem, jedou pomalu, stojí je to tudíž víc peněz. Pořád brzdit, sesedat, nastupovat... Při existenci oddělené cykloinfrastruktury však nemají potřebu jezdit po chodníku. Opravdu si myslím, že po něm často jedou kvůli tomu, že se po silnici jednoduše bojí, protože mají za sebou dvoutunové auto jedoucí padesátkou.

Dramaticky přibylo nehod koloběžek a kol s elektrickým pohonem. Umírá i víc chodců

Mají v sobě koloběžky technologii detekce jízdy po chodníku, o níž píšete na svém webu?
Je na minimu trzích. V Česku jsme ji zatím netestovali. Doufám, že jednou se k nám dostane.

Sdílené koloběžky mají u některých lidí kvůli neukázněným uživatelům špatnou pověst. Pokoušíte se s tím něco dělat?
Ano, prevencí a edukací. Před každou jízdou upozorňujeme: dodržujte pravidla silničního provozu. Jenže když se bavíme o neukázněných jezdcích na koloběžkách, je jako původce problému viděna koloběžka. Zatímco u aut je to řidič. Rád bych se na věc díval optikou člověka, neboť je to on, kdo se nějak rozhoduje, a ne koloběžka. Kdyby nebyly sdílené, pojede na vlastní nebo na kole a bude se chovat podobně. V žádném případě ale neomlouvám chování některých uživatelů. Taky mě štve, když lidé jezdí po chodníku.

Kolik uživatelů v Brně máte?
Čísla za roky 2023 a 2024 jsou pořád stejná, okolo 25 tisíc aktivních uživatelů. Oproti roku 2022 byl nárůst asi 17 procent. Uvidíme, jak zakončíme letošní rok. Trend zatím vypadá, že roste, proto věřím, že ho zakončíme na 30 až 35 tisících uživatelů.

Sdílené elektrokoloběžky Lime.

Nejčastěji jezdí v centru, že?
Z velké části ano. Kvůli zákazu vjezdu aut to dává největší smysl a centrum je dobře zasíťované parkovacími body. Existuje přímá úměra mezi jejich počtem a využíváním služby. Je blízko mě parkovací bod? Jsou na něm ráno koloběžky, na které se můžu spolehnout při cestě do práce? Mám u práce parkovací bod? Pokud se to vše spojí, vzniká funkční prostředí mikromobility. A je jedno, jestli jde o kola, či koloběžky. Člověk se může spolehnout, že na daném místě v danou dobu, kdy on zrovna potřebuje, bude připravený stroj, jenž není porouchaný, a dojede s ním na místo, kde ho může nechat.

Jak by do toho promluvilo zvažované zrušení parkovacích míst?
Stále chceme s městem najít cestu, jak tohle vyřešit. Nemyslíme si, že je rušení rozumné. Když se podíváme na počet jízd Brňanů, ubylo by jich obrovské množství. Proto vnímám rozhodnutí jako nešťastné a věřím, že s městem dokážeme vymyslet jiné věci, jež by zmenšily negativní jevy spojené s koloběžkami. Když se podíváme na hlavní evropská města, tak v Paříži nejsou koloběžky, ale pouze kola, jichž je ale dvakrát víc než předtím koloběžek. Takže lidé budou stejně jezdit, jen na kolech. Vnímám to tak, že infrastruktura je strašně důležitá pro to, jak se lidé chovají. Řím je také malý, všude dojedete na koloběžce. Věřím, že i pro Brno dávají koloběžky smysl. A že s městem najdeme společnou řeč.

Přiblížíte opatření, jež jste dosud učinili ke zlepšení situace?
V centru jsme snížili rychlost na 20 kilometrů v hodině. S uživateli pracujeme v aplikaci, upozorňujeme je na pravidla. Hrozně důležité jsou prevence a edukace. Ne že bych chtěl předávat horký brambor, ale je tu i spolupráce s městskou policií, která vymáhá dodržování pravidel a zákaz jízdy po chodníku. Je to podobné jako u vnímání aut a koloběžek. Čím víc lidé využívají naši službu, tím víc se to naučí a pochopí, jak jezdit, kde parkovat. Díky spolupráci s městem, když vybuduje infrastrukturu a my dokážeme posunout technologii rozpoznání jízdy po chodníku o kousek dál, bude situace za několik let vypadat úplně jinak.

Brno chce vyhnat koloběžky z centra. Vadí ohrožení chodců i ledabylé parkování

Umíte rozpoznat jízdu ve dvou, respektive jí zabránit?
Momentálně ne, pracuje se na tom. Do velké míry to totiž může být skoro až diskriminační. Snažíme se vymyslet způsob, aby systém rozeznal rozdíl, když jede jeden člověk se 120 kily a dva padesátikiloví. Abychom hloupě nikoho nediskriminovali.

Funguje u koloběžek test střízlivosti před začátkem jízdy?
Uživatele vyzýváme, aby nejezdili opilí. Test kognitivních schopností přímo v aplikaci je ošemetný z toho pohledu, že se nechceme pouštět do situace, kdy řekneme, že jste díky projití testem v pohodě a můžete jet, i když ve skutečnosti nejste a jste opilý. Zkoušeli jsme to nějak vyřešit, ale nemyslím si, že je to správná cesta. Plno lidí si může situaci vyložit tak, že když prošli testem, jsou v pohodě, i když předtím požili. Za mě je hrozně důležitý apel: pili jste alkohol, nejezděte. Testy nemusí mít vypovídací schopnost. Po desáté hodině jezdcům, kteří se pokusí odemknout koloběžku, přímo v aplikaci říkáme, ať nejezdí, jestli pili alkohol.

Vnímáte rozdíl v chování uživatelů soukromých a sdílených koloběžek?
Vždy je to o člověku. Jsou lidé, kteří se umějí chovat a kteří ne. Ať už jedou na soukromé nebo sdílené, jedou asi podle toho, jak jsou zvyklí. Nedokážu říct vyloženě nějaký rozdíl. V mém okolí vnímám, že většina soukromých koloběžek jezdí enormně rychle. Zrychlení a jízda je mnohem rychlejší. U nás koloběžka prochází pravidelným servisem, je omezená na 20, 25 kilometrů v hodině.

27. května 2022

Vstoupit do diskuse (52 příspěvků)

Nejčtenější

Napětí kvůli uzavírce se stupňuje. Kameny nahradil květináč, padla předžalobní výzva

V Brně začala uzavírka ulice Fryčajova. Autobusy jezdí i po úzké cestě v poli....

Se zahájením uzavírky Fryčajovy ulice, která spojuje sever Brna s Bílovicemi nad Svitavou, vyvstaly nečekané problémy. Už minulý týden při zkušebních jízdách ztěžovaly průjezd zatáčkou na objízdné...

Dvě obří uzavírky v Brně potrvají dva roky. Kolony ochromují město

Na jihu Brna začaly práce na přestavbě křižovatky dálnic D1 a D2. Doprava v...

Dvě velké stavební akce výrazně zasahují do života řidičů na opačných koncích Brna. První investicí je extrémně náročná přestavba dálniční křižovatky D1 a D2 na jihu města. Druhou je oprava starého...

OBRAZEM: Nahlédněte do CHKO Soutok, kterou chce nastupující vláda zrušit

Vzácná lokalita u soutoku Moravy a Dyje stále čeká na ochranu, ke které se...

Pro jedny unikátní přírodní lokalita, která vyžaduje maximální ochranu. Pro jiné „dítě zeleného šílenství“, které si nezaslouží status CHKO, tedy chráněné krajinné oblasti. O oblast jihomoravských...

Je to chlapec! Hvězdu Comic-Conu zaskočila v Brně prosba těhotné fanynky

Christopher Judge na Comic-Conu Brno & Junior 2025 (1. listopadu 2025)

Do netypické role pasovala Christophera Judge, jednu z hlavních hvězd Comic-Conu Brno & Junior, těhotná fanynka, která přišla v sobotu na hercovu besedu. Představitele Teal’ca z americko-kanadského...

Mají nás jako rukojmí, láteří lidé z Obřan kvůli objížďce. Brno už čelí žalobě

Lidé ze spodní části brněnských Obřan si v souvislosti s náhradní objízdnou...

Auta projíždějící po chodnících, nebezpečné předjíždění cyklistů, nemožnost zaparkovat před vlastními domy. Tak vypadá situace v části brněnských Obřan, kudy vede objížďka rozkopané Fryčajovy ulice,...

Platy pro kuchařky a školníky nás zatíží a omezí rozvoj, obávají se obce

Soutěž v Makro Akademii o nejlepší školní oběd (24.8.2017).

Platy kuchařek, školníků, uklízeček i zajišťování učebnic a dalších školních pomůcek se přesouvají z centrální kasy na samosprávu. Jihomoravská města a obce poukazují na to, že kompenzace není...

8. listopadu 2025  11:10

U zfetovaného motorkáře policisté objevili podomácku vyrobenou střílející tužku

Podomácku vyrobená „zákeřná“ zbraň.

Nečekaně se vyvinula rutinní silniční kontrola motocyklisty v Dubňanech na Hodonínsku. Šofér nejenže v minulosti přišel o řidičák, cestoval na nepojištěném stroji a přiznal užití pervitinu i pití...

8. listopadu 2025  10:30

Zloděj strhl ženě náušnici. Strážníkům se vymlouval, že šperk upadl na zem

Zloděj strhl ženě náušnici u ucha, strážníkům se vymlouval, že šperk upadl na...

Bleskovou rychlostí dopadli v Brně strážníci muže, který se zaměřil na starší ženu a při nástupu do tramvaje jí přímo z ucha strhl náušnici. Strážníkům se v sousední ulici od místa činu vymlouval, že...

7. listopadu 2025  16:13

Mají nás jako rukojmí, láteří lidé z Obřan kvůli objížďce. Brno už čelí žalobě

Lidé ze spodní části brněnských Obřan si v souvislosti s náhradní objízdnou...

Auta projíždějící po chodnících, nebezpečné předjíždění cyklistů, nemožnost zaparkovat před vlastními domy. Tak vypadá situace v části brněnských Obřan, kudy vede objížďka rozkopané Fryčajovy ulice,...

7. listopadu 2025  15:49

Na farmě ti to šlo, tak to zvládneš i doma, pošťuchují rodiče vítězku reality show

Premium
Veve (26) – modelka a influencerka z Brna: Na Farmu přichází s jasným cílem –...

Na Instagramu ji dnes sleduje téměř 92 tisíc fanoušků. Za taková čísla brněnská modelka a influencerka Veronika Přikrylová vděčí hlavně účasti ve dvou reality show. Drobná blondýnka s přezdívkou...

7. listopadu 2025

První týden zákazu jednokolek v centru Brna: hříšníci využívají boční uličky

Jednokolky se v Brně se objevují v centru Brna i v týdnu po vydání zákazu. (5....

Jednokolky nebo segwaye už lidé v historickém centru Brna nevyužijí. Od pondělí platí po řadě odkladů ve středu města zákaz jízdy na těchto a podobných přepravních prostředcích. Důvodem tohoto...

7. listopadu 2025  13:23

Duševně nemocný muž se zabarikádoval v domě, policisté museli prokopnout dveře

Muž se zabarikádoval v domě, policisté se k němu museli prodrat přes hromady...

Duševně nemocný muž se minulý víkend zabarikádoval v domě na Hodonínsku a odmítal s kýmkoliv mluvit. Znepokojení příbuzní tak přivolali na pomoc policisty a záchrannou službu.

7. listopadu 2025  9:56

Experti: Jižní Morava potřebuje změny ve zdravotnictví. Stárnou pacienti i doktoři

Vznikající Sanatorium Pálava v Pasohlávkách na Brněnsku výrazně posílí možnosti...

Přes 25 tisíc lidí starších 85 let žilo na konci loňského roku na jihu Moravy. Do budoucna toto číslo výrazně poroste. Podle propočtů expertů má být v roce 2040 takových penzistů přes 54 tisíc a o...

7. listopadu 2025  5:54

Další požár v domě plném harampádí, kde zemřel muž. Tentokrát ve sklepě

Hasiči ve středu 5. listopadu 2025 ve Veverské Bítýšce na Brněnsku likvidovali...

Hasiči stále zasahují v rodinném domě ve Veverské Bítýšce na Brněnsku, kde ve středu odpoledne vypukl požár. Ve čtvrtek ráno likvidovali nové ohnisko ve sklepě, poté ještě stabilizovali štítovou zeď....

6. listopadu 2025  11:06,  aktualizováno  16:48

Za týrání dostali muži podmínky. Jeden pes zemřel, dva se v útulku zotavili

Policisté hledají majitele fenky německého ovčáka, která byla nalezena 1. února...

Zubožená fenka německého ovčáka přivázaná k bráně zemědělského družstva na Vyškovsku přivedla letos v zimě policisty ke dvěma majitelům, u nichž našli ještě další dva psy ve špatném stavu. Oba muži v...

6. listopadu 2025  16:10

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRO PROJEKTANT - SLABOPROUD (50-65.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 50 000 - 65 000 Kč

Volejbal zvolil pro ME variantu výstaviště, na novou Arenu Brno už nemůže čekat

České volejbalistky se povzbuzují.

Mistrovství Evropy volejbalistek se příští rok v Brně bude hrát na výstavišti na dočasném kurtu s tribunami pro 5 000 diváků. Na tiskové konferenci to oznámili pořadatelé. Bude to náhrada za Arenu...

6. listopadu 2025  13:12

Trestní oznámení kvůli sčítání voleb. Soud odhalil chyby, mohly vzniknout úmyslně

Skutečné výsledky se často liší od předvolebních průzkumů. Ostatně i agentury...

Nejvyšší správní soud odhalil chybu ve sčítání říjnových sněmovních voleb v jednom z okrsků. Ubrali tam hlasy Pirátům a naopak přidali hnutí ANO. NSS uvedl, že vzhledem k rozsahu to nemusela být...

6. listopadu 2025  11:10,  aktualizováno  12:53
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.