Méně parkovišť, méně aut, věří vedení Brna. Řidiči si zoufají

  14:30aktualizováno  14:30
„Ignorujete lidi s auty. Problém s nedostatkem parkovacích míst chcete řešit tak, že jich ještě spoustu uberete.“ Chystanou rekonstrukci frekventované Štefánikovy ulice doprovází rozhořčení Brňanů. Kvůli zachování parkovacích ploch vznikla petice, lidé kritizují magistrát i na sociálních sítích.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Když před pár dny oznámilo vedení Brna plán zavést v centru města od Nového roku systém závor a kamer, který má vyhnat auta z historického jádra, zazněl nesouhlas hlavně od tamních obchodníků (více o plánech města čtěte zde). Kvůli Štefánikově ulici ale město čelí mnohem větší vlně kritiky.

Chystané změny kvůli regulaci aut v Brně

  • Park & Ride: Systém parkovišť v okrajových částech. Řidič tam nechá své auto a dál využije městskou hromadnou dopravu. Jedno už funguje u Ústředního hřbitova, další jsou v plánu u univerzitního kampusu, u Zetoru, v Purkyňově ulici nebo u nádraží v Králově Poli (více o tomto systému čtěte zde).
  • Nová pravidla pro vjezd do historického jádra: Od 1. ledna 2017 centrum uzavře systém závor a kamer. Projíždějící auta můžou vjet do centra bezplatně, ale po určité době jim bude účtováno parkovné, jež zaplatí při výjezdu. Ceny pro ty, kteří v centru nebydlí, nemají tam firmu či nespadají do kategorie zásobování budou výhodnější v parkovacích domech než v ulicích.
  • Zlevnění roční „šalinkarty“: Jedním z předvolebních slibů Strany zelených bylo snížení ceny ročního předplatného na MHD ze stávajících 4 750 na 2 500 korun. Letos se toho však Brňané nedočkají.

Hodlá ji totiž proměnit v bulvár s cyklostezkou, tramvajemi jezdícími po zeleném pásu s umělým trávníkem, více chodci a sníženou automobilovou dopravou, která tam momentálně převládá.

Jenže tento plán budí největší nelibost právě u řidičů, kteří doufali, že regulace aut se dotkne především centra města, nikoli širšího okolí. Ze současných 273 parkovacích míst ve Štefánikově ulici jich ale podle projektu zbude jen 158.

„Jako majitel auta vím, jak těžké je tam už teď zaparkovat – 30 až 40 minut hledání není problém a stejně se pak táhnete s věcmi půl kilometru. A vy jste se rozhodli tuto situaci vyřešit snížením počtu parkovacích míst,“ osočil zástupce vedení města a autory návrhu Luboš Brhel na nedávné veřejné debatě.

A zdaleka nebyl sám. Téměř dvě hodiny se lidé dožadovali odpovědí na otázky, kde zaparkují a proč má ulicí vést cyklostezka, když ji cyklisté příliš nevyužívají.

Musíme vytlačit auta studentů, plánuje starostka

Opravy mají začít nejdříve za rok a vyjdou asi na 350 milionů. Autor návrhu David Průša zdůraznil, že prostor má být hlavně pro lidi, ne pro auta. „Ulice má fungovat jako ulice, ne jako silnice. Cyklisté jsou další element, který tam patří,“ řekl.

Podle starostky městské části Královo Pole Karin Karasové (ANO) je důležité zajistit v ulici hlavně parkování pro rezidenty. „Musíme vytlačit ‚auta studentů‘, kteří tam v pondělí zaparkují a v pátek odjedou. To samé platí pro zaměstnance místních firem. Pro ně hledáme náhradní místa poblíž, aby nezabírali prostor lidem, kteří ve Štefánikově ulici bydlí,“ sdělila Karasová.

Oprava Štefánikovy ulice není jediným plánovaným projektem, který majitelům aut drásá nervy. Brno v současné době připravuje takzvaný Plán udržitelné městské mobility, který má posloužit jako koncepce pro čerpání evropských dotací na dopravní infrastrukturu. Lidé jej můžou připomínkovat do čtvrtka.

Zelená totalita, kritizuje bývalý náměstek primátora Kotzian

Právě kvůli přístupu k automobilové dopravě jej kritizuje třeba iniciativa Brno autem. Jejím zástupcům se nelíbí například bod, podle něhož by se do roku 2050 měl zvýšit počet domácností bez auta o pětinu.

„S životem obyčejných lidí jsou auta nedílně spjatá. Pro starší, rodiny s dětmi i spoustu pracujících jsou takřka nepostradatelná. Aktivisté často jako příklad ukazují na zahraniční města, třeba Vídeň. Pokud bychom ale Brno měli přirovnávat, je mnohem příhodnější zvolit rakouský Graz, německý Mannheim nebo dánský Aarhus. Ty jsou Brnu mnohem podobnější a automobilová doprava je v nich brána více na zřetel než tady,“ tvrdí Jan Mandát z iniciativy.

S připravovaným konceptem nesouhlasí ani bývalý náměstek primátora Robert Kotzian ze spolku Brno+. „Regulace automobilové dopravy je potřeba, ale ne do takové míry, do jaké to dělá současné vedení města. Plán mobility je doslova znásilňován ve prospěch zelené totality,“ prohlásil Kotzian.

Současný náměstek primátora Richard Mrázek (ANO), který má na starosti dopravu, však odmítá, že by auta v Brně neměla své místo. I v chystaném plánu na opravu Štefánikovy ulice jsou podle něj všechny složky dopravy vyváženě zastoupené.

Každou další rekonstrukci chce město projednávat s místními lidmi. „Máme v plánu opravit Benešovu ulici i prostor před hlavním nádražím, připravujeme rekonstrukci ulic Veveří a Údolní. Chceme znát názor lidí, jak by ulice měly vypadat,“ uvedl Mrázek.

Souhlasíte s tím, aby se v historickém centru Brna omezila doprava?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 5. dubna 2016. Anketa je uzavřena.

Ne 3338
Ano 2008

Nejčtenější

Řidiči se nechtělo škrábat námrazu, tak jel s hlavou z okna a naboural

Připravte si škrabky, rána budou chladná.

Zdržovat se škrábáním námrazy z čelního okna se v pondělí ráno nechtělo řidiči ze Znojemska. Místo toho se rozhodl své...

VIDEO: Pořízek s tetováním v Brně surově zbil cizince, hledá ho policie

Kamera zachytila brutální útok na cizince v Brně

Surový útok na cizince vyšetřují brněnští policisté. Na jednatřicetiletého mladíka se v centru města nejprve vrhli...

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Liberec se výhrou dotáhl na první Třinec, Kometa porazila Spartu

Brněnský útočník Martin Dočekal podruhé překonává Matěje Machovského v brance...

Hokejová Tipsport extraliga v úterý přinesla lákavé souboje. V napínavém duelu vyhrál Liberec nad Třincem 4:3 a v...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

Další z rubriky

Číňané podepsali smlouvu o lázních v Pasohlávkách, na stavbu mají sedm let

Sü Ťie z čínské společnosti RiseSun podepsal smlouvu o vybudování lázní v...

Třemi podpisy stvrdili zástupci čínské společnosti RiseSun a krajské firmy Thermal Pasohlávky prodej pozemků pro...

Na brněnském nádraží se chystá obnova vstupní haly za dvě stě milionů

Rekonstrukce hlavní budovy brněnského nádraží v režii společnosti Brno new...

Zatímco na výměně zabezpečovací signalizace na brněnském hlavním nádraží se usilovně pracuje, s historickou výpravní...

Popelář se smrtelně zranil při práci, tragédii vyšetřuje policie

Ilustrační snímek

Nešťastná událost se stala v sobotu v Tasovicích na Znojemsku. Pracovník tamní odpadové společnosti se smrtelně zranil...

Najdete na iDNES.cz