Pohořelická školka se jmenuje Veselé království. Minimálně pro osm zdejších dětí a jejich rodiče to ale neplatí.
„Děti směly pít jen u svačiny a oběda. Když si šly lehnout, nemohly jít čůrat.“ „Učitelky vyhrožovaly dětem, že když budou zlobit, tak si pro ně maminka do školky nepřijde.“ „Děti ponižovaly, že škaredě kreslí nebo neumí stříhat.“ „Dceru zavřely na záchod, protože po nás plakala. Řekla nám, že ji učitelka píchala prstem do tělíčka a hlavičky.“
Takhle popisují rodiče zážitky svých dětí, které navštěvovaly stejnou třídu. Chtějí zůstat v anonymitě - místní by poznali, o koho jde, a svoje děti chtějí ušetřit dalších ústrků. MF DNES ale jejich jména zná.
Všichni si utíkáme sednout a třeseme se, popsal chlapec
Aby měli rodiče důkazy, odvedli potomky k psychologovi do brněnského krizového centra pro děti. Psychologické posudky dokazují, že jejich děti trpí posttraumatickým stresem. Začaly se počůrávat, budí se hrůzou, stěžují si na bolesti břicha, aby do školky nemusely.
Z pěti lékařských zpráv, které má redakce k dispozici, vyplývá, že chování dětí je úzkostně laděné a že trpí symptomy stresových poruch.
Jeden čtyřletý chlapec kopal do figuríny představující učitelku. Obrázek, kde ji vyobrazil, zamaloval modře - přál si, aby se utopila. Jiný šestiletý chlapec vyprávěl, že ve školce musel sedět sám u stolečku hanby, když jedl nebo kreslil.
„Musel se dívat do zdi a neviděl na ostatní děti, když se na ně chtěl otočit, paní učitelka na něj zařvala, aby se otočil, a on pak brečel,“ píše psycholožka v jednom z posudků.
„Nakreslil obrázek, kde je on a paní učitelka, která na něj ukazuje prstem, a on se drží za hlavu. Sdělil: ‚Ukáže a křičí, tak si utíkáme všichni sednout a třeseme se‘. U chlapce, jenž byl vystavený chování personálu MŠ, které lze označit za šikanování, přetrvává regresivní chování, návrat k méně vyspělému vzorci chování a prožívání,“ napsala lékařka.
Inspekce kritizovala „nepedagogické jednání“
Stížnosti protestujících rodičů potvrzují i výsledky České školní inspekce z loňského prosince.
„Ředitelka školky nevěnovala náležitou pozornost upozorněním či stížnostem rodičů dětí. Dále se jednalo o nepedagogické jednání vůči dětem a nízkou úroveň poskytovaného vzdělávání,“ vypočetl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Další, tentokrát hloubková kontrola, momentálně ve školce probíhá, výsledky ještě nejsou známy.
Jenže rodinám to není nic platné. Od listopadu loňského roku protestují proti chování dvou pedagožek u vedení školky a města jakožto zřizovatele. Na třech schůzkách požadovaly jejich výměnu, což ředitelka zamítla, stejně jako přemístění do jiné třídy.
Rodiče zase nechtěli, aby v jejich třídě byl ještě asistent.
Ostatní jsou spokojení, říká ředitelka
Podle ředitelky školky Heleny Kloudové jsou tvrzení rodičů v některých bodech tendenční a lživá. „Stížnost je vedena ve velmi emotivním duchu, mnohdy nesouvisí s problémy, které řešila inspekce. Z toho vyplývá, že nejde o vyřešení problému, ale o vendetu,“ napsala redakci.
Podotkla, že už před inspekcí přijala nápravná opatření - personálně posílila konkrétní třídu zkušeným pedagogem a zajistila učitelkám proškolení v komunikaci s rodiči a dětmi nebo kurzy moderního přístupu k předškolnímu vzdělávání.
„Rodiče a děti jsou spokojení a důvěřují nám, což vyplývá z každodenního osobního kontaktu se zaměstnanci školy i z dotazníkových šetření,“ dodala Kloudová, která školce šéfuje od roku 2013.
Za ředitelku se postavil i starosta Josef Svoboda. Pochybení podle něj nejsou natolik závažná, aby byla důvodem k personální změně na jejím postu.
„Opatření, která navrhla, shledala rada města jako postačující a ředitelka o jejich plnění podá informace v červnu,“ přiblížil starosta. Stížnosti rodičů považuje za důsledek nedostatečné komunikace a následného nedorozumění.
Do věci se vložil i ombudsman ministerstva školství Eduard Zeman. Nelíbí se mu, jak se město jako zřizovatel vypořádalo s výsledky prosincové inspekce.
„S odpovědí jsme nebyli spokojeni, komunikovali jsme proto opět s inspekcí. Prověření přijatých opatření má být součástí nové zprávy, na kterou čekáme,“ sdělil Zeman.
Nikdo nikoho nezavíral, tvrdí učitelky
MF DNES reakci dvou problémových učitelek zjišťovala, ale bez výsledku. Byly však přítomné na poslední schůzce s rodiči na radnici. Podle svých slov vycházely vstříc a snažily se. Vyplývá to z nahrávky z jednání, kterou má redakce k dispozici.
Rodiče vs. školkaListopad 2015
|
„Letos máme 12 nových dětí, z toho 6 netříletých, doba adaptace byla opravdu náročná. Přiznáváme, že jsme neměly čas věnovat se třeba střední věkové skupině, protože měsíc a půl trvalo, než jsme děti naučily základům, hygienickým a dalším návykům,“ popisuje na záznamu jedna z žen.
Vyjadřovaly se i k „samotce“ na WC. „Děti se tam nezavírají. Výjimkou je (...), který má rád při vykonávání velké potřeby absolutní soukromí a zavírá se tam sám. Nemáme tam ani klíč,“ říkají na nahrávce.
Některé rodiny už ale neměnnou situaci nevydržely a přemístily své děti do školky v sousední obci.
„Nikdy jsme s manželem nechtěli dětem dělat taxikáře, ale jinak to nejde. Pohořelické školce říkám výchovný ústav a učitelkám ježibaby,“ líčí jedna z rozčilených matek.
Jak moc nevhodné chování učitelek může děti poznamenat, závisí podle nezávislé brněnské psychoterapeutky Stanislavy Ševčíkové na jejich zdravotním stavu, stabilitě rodinného prostředí, ale i délce a intenzitě takového chování.
„Dobu do půl roku bych asi pokládala za ‚krátkodobou‘ s ohledem na individuální specifika dětí,“ míní odbornice.
Pohořelická školka je jedinou ve městě. Ve třídách bývá přes dvacet dětí. V posledních třech letech sem radnice investovala kolem 30 milionů korun, kapacita se zvýšila ze 125 na 182 dětí.