Mít auto mladší než deset let, živnostenský list, čistý trestní rejstřík a nezpůsobit vážnou dopravní nehodu. To jsou ve zkratce všechny podmínky, které musí splňovat řidiči Uberu.
Tato služba už přes dva roky funguje v Praze, kde se stala velmi oblíbenou. Nyní se jí dočkali i cestující v Brně.
„Brno má z našeho pohledu velký potenciál. Jen za poslední tři měsíce jsme v něm zaznamenali téměř 10 tisíc otevření naší aplikace, ačkoliv jsme zde ještě nepůsobili,“ zdůvodnil nový ředitel Uberu pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský.
Ačkoli sama firma se za taxislužbu neoznačuje, od klasické nabídky taxikářů se moc neliší. Zájemce si auto objedná přes aplikaci, řidiči řekne, kam chce jet a on jej tam zaveze. Jen s tím rozdílem, že řidič nemá žádnou licenci ani značku na svému autě, že tuto službu poskytuje.
Právě kvůli tomu však nesplňuje zákon o silniční dopravě. V Praze proto každou kontrolovanou jízdu magistrátní úředníci trestají zahájením správního řízení o pokutě (více o pražských konfliktech Uberu čtěte například zde).
Dehonestuje to mou práci, zlobí se majitel taxikářské firmy
Náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno) nejprve prohlásil, že předpokládá, že státní správa bude vůči Uberu postupovat v souladu se zákonem a že není úkolem samosprávy do procesu vstupovat. Později se na facebookovém profilu Žít Brno objevilo jeho vyjádření, které je kritičtější.
„Z hlediska zákona je Uber problematický. Způsob provozování taxislužby touto společností je patrně v rozporu se zákonem. Výjimečně to není jen vina českého právního systému, Uber se na hraně zákona pohybuje ve více státech a je na soudech a na zákonodárcích, aby v této věci rozhodli jednou provždy. Magistrát města Brna, jako příslušný orgán státní správy, je ze zákona povinen zajistit příslušnou kontrolu,“ konstatoval Hollan.
Na přímý dotaz iDNES.cz, zda tedy bude magistrát řidiče Uberu aktivně kontrolovat, reagoval: „Na to se prosím ptejte státní správy, co bude a kdy dělat. Já ji neřídím a nevím to.“
Taxikáři se vstupem společnosti na brněnský trh nesouhlasí.
„Mám rád konkurenci, ale musí být zdravá. Já musím projít všemi kontrolami, musím splnit všechny podmínky, které mi ukládá zákon, Uber ne. To dehonestuje mou práci,“ vadí například majiteli firmy Taxi Impuls Brno Miroslavu Hanckovi.
Aplikace Uber je volně ke stažení pro jakýkoli chytrý telefon. Nástupní sazba činí v Česku 25 korun, cena za kilometr je 9,90 korun a cena za minutu jízdy 3 koruny. Zákazník však musí zaplatit minimálně 55 korun.
Sazebník brněnských taxislužeb letos po deseti letech podražil. Maximální nástupní sazba se zvedla na 60 korun, nejvyšší jízdné na kilometr činí 30 korun (psali jsme zde).