Podle posledních známých statistik se Svatý kopeček v Mikulově stal druhou nejnavštěvovanější památkou jižní Moravy. Překonal i brněnskou zoo nebo zámek v Lednici.
Vliv na to bezpochyby měla covidová situace, nicméně i tak čísla vypovídají o tom, jak moc si město pod Pálavou oblíbili turisté. Dokonce tak, že to pro místní začíná být nesnesitelné.
Už i organizace, které se zabývají cestovním ruchem a vždy návštěvníky lákaly a podporovaly, proto vstupují do boje s takzvaným overturismem.
„Máme štěstí, že naše starobylé vinařské městečko leží v top turistické destinaci. Nese to důležité příjmy a obživu pro poskytovatele služeb i navazujících odvětví. Cestovní ruch také přináší nemalý obnos – aktuálně šest až deset milionů korun – do rozpočtu města,“ vypočítává Jan Sojka, předseda Svazu cestovního ruchu města Mikulova – MikulovTourism.
Jenže místní už se na výletníky dívají skrz prsty. Míra naštvanosti roste v přímé úměře s tím, jak letí nahoru obliba města u návštěvníků. „Tuto disproporci je nutné řešit, pokud chceme i do budoucna udržet Mikulov jako prosperující a přívětivé město,“ upozorňuje Sojka.
Cílem svazu pro letošní rok je proto dosáhnout toho, aby část příjmů zamířila do aktivit a zařízení sloužících obyvatelům. Aby viděli přímou vazbu mezi prosperujícím cestovním ruchem a zvýšením kvality jejich života.
„Turisty je potřeba vzdělávat“
Svaz proto chce například řešit funkční, logický a pro všechny přijatelný systém dopravy a parkování. Právě stížnosti na to, že turisté zabírají parkovací místa, jsou totiž jednou z největších bolístek. Podnikatelé v cestovním ruchu mají nabízet stejné služby a produkty i v období mimo hlavní sezonu a důraz se má klást i na „výchovu“ návštěvníků.
„Náš turista se stává součástí života ve městě, proto je zcela korektní po něm vyžadovat respekt k našim zvyklostem, pravidlům i některým limitům, které podobná starobylá města mají – třeba problém s parkováním, velké množství jednosměrných ulic, kde dochází ke kolizím mezi automobily, cyklisty a pěšími, nebo respekt k památkám a veřejným prostranstvím. Zjednodušeně řečeno, je potřeba naše hosty také vhodnou formou vzdělávat,“ domnívá se Sojka.
Na to ostatně upozorňují i v okolních obcích. Jak už MF DNES informovala, například Dolní Věstonice či Milovice v územním plánu chtějí omezit počet ubytovacích zařízení právě kvůli diskomfortu, který počet turistů místním přináší.
I to je důvodem, proč profesní organizace usilují o to návštěvníky nejoblíbenějších destinací více rozptýlit. „Klíčové je řešení oblastních a časových nerovností cestovního ruchu,“ naznačuje cíle pro letošní rok v marketingovém plánu turistické oblasti Pálava a Lednicko-valtický areál Radek Galousek, předseda stejnojmenné destinační společnosti.
Přesunout turisty v čase i místě
Naráží tím na fakt, že turisté přijíždějí na stále stejná místa, všichni hromadně během jarních až podzimních měsíců, zatímco mimo sezonu je v lokalitách „mrtvo“.
Plán destinační agentury je proto jasný. Redukce overturismu ve vybraných lokalitách, kterými jsou Mikulov, Pálava, Valtice a Lednice, v období vysoké návštěvnosti. A naopak zvýšení návštěvnosti v málo vytížených destinacích, konkrétně na Hustopečsku a Kloboucku.
Kampaň roku proto letos turisty nasměruje třeba do hustopečských mandloňových sadů, na sjezdovku v Němčičkách a pod ní ležící vinné sklepy nebo na rozhledny Modrých Hor – vinařské oblasti kolem Velkých Pavlovic.
A tam o turisty stojí. „I když nejsme ještě tak extrémně políbení turismem, máme co nabídnout. Jsou tu kvalitní vinaři, restauratéři, v pěti obcích je padesát zajímavých turistických cílů. To nemůže nabídnout kdejaké uskupení obcí ani větší město,“ míní Lukáš Stávek, manažer Svazku obcí Modré Hory.
Víc než o návštěvníky sklípků by tady ale stáli o rodiny s dětmi. Na serióznější skupiny aktuálně orientují také svoje marketingové aktivity.
Na rozdíl od destinačních agentur vedení Mikulova v množství turistů problém nevidí, chce je však po městě více rozptýlit. „Mikulov aktivně komunikuje s dlouhodobými partnery v oblasti cestovního ruchu a snaží se návštěvníkům nabídnout i méně známé lokality našeho města,“ uvedl starosta Rostislav Koštial (ODS).
Youtubeři z celého světa v Brně
Zajímavou cestou, jak se jižní Morava může dostat do hledáčku nové klientely, může být i zářijová konference pro tvůrce digitálního obsahu v Evropě Traverse, jež se koná v Brně. Dorazit mají až čtyři stovky nejlepších evropských i světových influencerů, blogerů, instagramerů a youtuberů.
„Traverse je ohromnou příležitostí pro Česko, a zvláště pak Brno a celou jižní Moravu zviditelnit se na cestovatelské mapě světa. Předchozí konference vygenerovala zásah 53 milionů uživatelů a až 150 milionů impresí na sociálních sítích Instagram, Facebook a Twitter,“ upozorňuje Katarína Hobbs, ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism Velká Británie.
To by mohlo pomoci vykurýrovat další bolístku jihomoravských turistických cílů, kde hraje prim tuzemská klientela. A ta přijíždí na krátké pobyty – počet přenocování je v Jihomoravském kraji v celorepublikovém srovnání velmi malý.