Dopravní podnik města Brna (DPMB) poslední roky, zejména od nehody na Křenové v dubnu 2019, opakovaně hovoří o nutnosti modernizace trolejbusů. Některé z nich se totiž dostávají na hranu životnosti, protože jezdily po Brně i před více než třiceti lety.
Jenže dlouho nebyl dopravce úspěšný v nákupech. Mimo jiné také sám rušil zakázky kvůli vysoké ceně nabízené zájemci. Nakonec ale letos na začátku roku podepsal smlouvu a postupně od podzimu do Brna proudí nové trolejbusy od Škody Trasportation.
První dorazily už v listopadu, v tuto chvíli jich je v Brně už třináct a do Vánoc ještě dorazí dalších sedm. „Mezi jejich fyzickým dodáním a nasazením do provozu je potřeba vozy zkontrolovat, označit evidenčními čísly a piktogramy, nainstalovat validátory či proškolit řidiče,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Trolejbusy s označením Škoda 27Tr jsou čtyřdveřové kloubové vozy, které měří osmnáct metrů a pojmou 120 cestujících. Jsou tak o necelý metr kratší než v roce 2015 dodané dokonce pětidveřové vozy.
K dvacítce těchto moderních vozů za téměř čtvrt miliardy, které postupně vyjíždí na páteřní linky 25, 26 a 37, jich chce dopravní podnik pořídit příští rok ještě jednou tolik. Zatím ale na ně nemá peníze a spoléhá na evropské dotace.
„Naše plány tím ale nekončí. Věříme, že rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže nám dá zelenou k nastartování projektu montáže nových trolejbusů u nás v podniku a podaří se nám pořídit i krátké trolejbusy,“ prohlásil Havránek.
Kromě toho má podnik vypsané ještě jedno výběrové řízení na dvacet parciálních trolejbusů, tedy s možností bateriového pohonu mimo dráty. O dalších dvacet pak může zakázku ještě rozšířit. Nabídky bude vyhodnocovat na počátku příštího roku.
Díky těmto nákupům by v Brně měly dojezdit všechny trolejbusy vyrobené před rokem 2015. Ze současných téměř 140 trolejbusů je staršího data výroby rovná stovka.