Výjezd z tunelu na konečnou zastávku u bohunického kampusu.

Výjezd z tunelu na konečnou zastávku u bohunického kampusu. | foto: Magistrát města Brna

Tramvaj se schová do tunelu. V Brně začali stavět trať za 1,4 miliardy

  • 37
V Brně dnes slavnostně začala největší stavba tramvajové trati za poslední čtvrtstoletí. Spojí Starý Lískovec a Bohunice s univerzitním kampusem a fakultní nemocnicí. Ulehčí tak přetíženým a často zpožděným trolejbusům a autobusům.

Stavební firma zatím začala provádět sondy, aby zjistila skutečné vedení inženýrských sítí a mohla pracovat na jejich přeložkách. Stavba vlastní trati začne příští rok na jaře. První tramvaje by měly k nemocnici vyjet za tři roky, řekl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

„Jedná se o stavbu, která nemá z pohledu MHD v novodobých dějinách Brna obdoby. Jsem rád, že v nás Brno vložilo důvěru a pověřilo dopravní podnik, aby stavbu zajistilo,“ řekl Havránek. Náklady činí 1,4 miliardy korun, přičemž 85 procent nákladů se pokryjí evropské dotace.

Lokalita se poslední roky velmi rozvíjí, denně ke kampusu dojíždí okolo 40 tisíc lidí. Sídlí tady lékařská fakulta a fakulta sportovní studií Masarykovy univerzity, část laboratoří zde mají i přírodovědci, jezdí sem také experti do výzkumného ústavu Ceitec, zaměstnanci i pacienti do Fakultní nemocnice Bohunice a dále tu má kanceláře řada firem včetně známého vyhledávače letenek společnosti Kiwi.com.

Stávající cestující dnes využívají autobusy, ale především trolejbusovou linku 25, která jezdí ve špičkách i v kratším než pětiminutovém intervalu, aby přepravu dopravní podnik zvládl.

Nové tratě v Brně po revoluci

Od sametové revoluce v roce 1989 se v Brně tramvajová síť příliš nerozvíjela.

V roce 1994 se otevřela trať ulicemi Nové sady a Renneská, která zrychlila průjezd právě do Bohunic a Starého Lískovce

O deset let později v Líšni prodloužili trať z Kotlanovy na Mifkovu.

V roce 2008 v Králově Poli začaly jezdit tramvaje až za Technické muzeum do Technologického parku.

Příští rok se má znovu otevřít trať do Komárova nově ulicí Plotní.

Město nadále připravuje stavby tratí do staré Líšně, na Lesnou a do sídliště Kamechy.

Délka tramvajové sítě činí 70,2 kilometru, což je po Praze druhá nejrozsáhlejší v České republice.

Tramvajová trať dnes vede přibližně kilometr jižněji. „Nová trať se od té stávající odpojí v dopravním uzlu Osová, kde zůstane zachovaná možnost přestupu na další autobusové a trolejbusové linky. Dál povede hloubeným tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí u nemocnice,“ přiblížil už dříve trasu generální ředitel dopravního podniku.

Právě tam dnes mají své zastávky trolejbusy nebo autobusy. Nová trať bude měřit zhruba 900 metrů, z toho v tunelu bude 619. V něm také vznikne podzemní stanice s názvem Nová Jihlavská.

Cesta tramvají linky 8 bude trvat od hlavního nádraží zhruba 15 minut a lidé nebudou trpět zpožděním, protože celou cestu jede tramvaj po samostatném tělese. Do té doby však Brňané budou muset strpět několikaměsíční výluku tramvají mezi Švermovou a Starým Lískovcem a krátkodobé výluky trolejbusů mezi Osovou a zastávkou Nemocnice.

Modrá značka vymezuje odbočení od současné trati, červená konečnou zastávku.

Modrá značka vymezuje odbočení od současné trati, červená konečnou zastávku.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,