Je krátce po šesté hodině večer a do poslední chvíle panuje nejistota, která ze dvou tramvají stojících v novém terminálu Nemocnice Bohunice pojede. Zmatení cestující, kteří zatoužili projet se z kampusu po nové brněnské trati s nejdelším tramvajovým tunelem v Česku hned v první den spuštění provozu, se proto hrnou k elektronickým informačním panelům.
Ani tak ovšem ještě pár minut před odjezdem nevědí, jestli nastoupí do pravého, či levého vozu. Bez ohlášení se nakonec minutu před odjezdem otevírají dokořán všechny dveře jedné z tramvají číslo 8 a lidé z obou stran rychle nastupují dovnitř.
„Jela jsem v neděli večer z bohunické fakultní nemocnice a na nástupištích byl pěkný zmatek. Jinak trať i nová šalina fajn, tichá a rychlá,“ popsala na Facebooku Monika Matějková.
Nová trať v číslech1,4 miliardy korun stálo vybudování zcela nového úseku trasy pro tramvajovou linku číslo 8 14 let uplynulo od chvíle, kdy v Brně otevřela nová tramvajová trať, v roce 2008 šaliny poprvé zamířily k Technologickému parku 15 minut nyní trvá cesta od kampusu k hlavnímu nádraží 38 měsíců zabrala výstavba od poklepání základního kamene do nedělního otevření 233 cestujících pojme nová tramvaj Škoda ForCity Smart 45T, která trasu také obsluhuje, měří 31 metrů 602 metrů měří nejdelší tramvajový tunel v České republice, jímž cestující k bohunické nemocnici projedou 40 000 lidí denně dojíždí do oblasti, kde se nachází Fakultní nemocnice Brno, kampus Masarykovy univerzity, nákupní centrum a sídlí tam řada firem |
Podle Dopravního podniku města Brna (DPMB) nicméně provoz funguje tak, jak má. „Vše, co bylo naplánováno, se podařilo, a to bez vážnějších komplikací na trati,“ uvedla mluvčí Hana Tomaštíková s tím, že vůz, který má ze stanice odjíždět, stojí vždy ve středu terminálu. „Minutu před odjezdem se také na panelech tramvaje objeví název konečné stanice. Ostatní vozy žádné nápisy nemají,“ podotkla. Krajní nástupiště slouží pro výstup.
Z konce ostrůvku pak mohou cestující pokračovat po přechodu směrem k obchodnímu domu nebo na opačnou stranu k nemocnici a univerzitě. Mezi terminálem a nemocnicí ještě v místě sníženého obrubníku vznikne takzvané místo pro přecházení. Už nyní tady ovšem přebíhají lidé, i když ještě není vyznačené.
Překvapením pro cestující může být cestou do kampusu i otevírání dveří na nezvyklé levé straně v zastávce Západní Brána. Ve stanici Nemocnice Bohunice se dveře otevírají dokonce na obou stranách. „Tramvaje na této trase musí být oboustranné, protože koleje jsou v konečné stanici ukončené takzvanou úvratí,“ vysvětluje mluvčí DPMB Barbora Doležalová.
První vůz vyjel po nové trati v neděli dvě minuty před pátou ráno ze zastávky Nemocnice Bohunice směrem k hlavnímu nádraží. „Nedělní ráno bylo nestandardní, ranní a dopolední provoz totiž přilákal fanoušky dopravy,“ přiblížila Tomaštíková. Zatím se mohou cestující projet tramvajemi KT8 nebo novou Škoda ForCity Smart 45T, tu však má DPMB zatím jen jednu.
Ne všem Brňanům je nicméně bohunický tunel ku prospěchu. Před spuštěním nové tratě mohli například obyvatelé Starého Lískovce dojet o víkendu tramvají číslo 8 až na hlavní nádraží za patnáct minut, nyní je cesta o pět minut delší a pasažéři musí navíc v zastávce Osová přesedat.