Právě tam se v létě soutěž „Wie is de Mol?“ – v překladu „Kdo je zrádce?“ – natáčela. K prvnímu dílu z Česka přitáhla veřejnoprávní televize NPO 1 rekordní tři miliony diváků. To je vůbec nejvíce v jednadvacetileté historii pořadu.
„Je to obrovský úspěch a ten nejlepší možný nekomerční způsob propagace České republiky v Nizozemsku,“ míní Petra Palečková, ředitelka zahraničního zastoupení agentury CzechTourism Benelux, která se na natáčení podílela.
Pořad mohou diváci sledovat i online a na sociálních sítích existují kromě oficiálních profilů také desítky fanouškovských skupin. Každý díl komentují youtubeři a speciální aplikaci soutěže používá více než milion příznivců. „Celková mediální hodnota je proto nevyčíslitelná. Odhady se pohybují v desítkách milionů eur,“ říká Palečková.
Tvůrci, kteří obvykle natáčejí ve vzdálených destinacích, si Česko v létě vybrali na základě dobré epidemické situace. Soutěžící hledali peníze v interiéru zámku v Jaroslavicích na Znojemsku, na nádvoří se pak odehrála noční přestřelka laserovými zbraněmi. Lednicko-valtický areál projeli na kolech a vyřazování se odehrálo v Mikulově.
Na obrazovce se objevila Pálava, ale i vranovský zámek, mikulovský Svatý kopeček a z okolí Lednice kolonáda Reistna, kaple svatého Huberta, Apollónův chrám či Tři Grácie. Pro druhý díl zlákal tvůrce zámek ve Valticích a noční znojemský Loucký klášter, kde soutěžícím byly nepřítelem lasery ozbrojené tajemné baleríny.
Nizozemci jsou vítanými hosty
Vysílání desetidílného pořadu přišlo v okamžiku, kdy se Nizozemsko nachází v lockdownu, lidé častěji sledují televizi a jsou aktivnější na internetu.
„Navíc je to období, kdy se plánují květnové a letní prázdniny,“ podotýká Palečková s tím, že pokud to epidemická situace dovolí, bude mít tento pořad zcela jistě pozitivní vliv na příjezdy turistů z Nizozemí do České republiky.
Podobná zkušenost už existuje. Například po natáčení v Gruzii zaznamenala země meziroční nárůst počtu nizozemských turistů o 56 procent.
Pro Nizozemce nejsou Česko ani Jihomoravský kraj úplně neznámé.
„Někteří z nich k nám jezdí cíleně a dlouhodobě. Máme hosty, kteří nás opakovaně navštěvují třeba už dvacet let,“ prozrazuje Michaela Kolínková z turistického informačního centra v Pasohlávkách, které jsou pro Nizozemce vyhledávanou destinací.
„Jsou to velmi milí, klidní a vděční hosté. Máme je tady rádi,“ popisuje Nizozemce, kteří do zdejšího kempu přijíždějí typicky v luxusních karavanech. Pasohlávky jsou pro ně nejen mezizastávkou na cestě k moři, ale často právě jejich cílovou dovolenkovou destinací. Podobně si oblíbili třeba kemp Baldovec v Moravském krasu.
V Brně a Blansku loni natáčela BBC
Faktem však je, že v minulosti byla čísla turistů z Nizozemska vyšší. K poklesu došlo před deseti lety v souvislosti s ekonomickou krizí, od té doby opět postupně rostou. Prostor přitáhnout další Nizozemce tady však je.
Poslední známá čísla ze statistik cestovního ruchu jsou z třetího čtvrtletí loňského roku, kdy přijelo do kraje 1,09 milionu hostů. Nizozemci jsou na desátém místě, statistiky z hromadných ubytovacích zařízení jich na jižní Moravě uvádějí bezmála čtyři tisíce.
V oblibě kraje ovšem Nizozemci ještě daleko zaostávají za tradičním Slovenskem, Polskem či Německem, ale třeba i za Brity nebo Maďary. A to by mohla mimořádně oblíbená reality show změnit.
„Spolupráce na produkci televizních programů je jednou z účinných forem marketingu,“ uvedl již dříve šéf agentury CzechTourism Jan Herget. Loni třeba v Brně či Blansku točila britská BBC epizodu seriálu Great Continental Railway, kde moderátorská dvojice srovnávala přednosti Brna a Prahy.
Dva miliony italských diváků zase před měsícem vidělo dokument o vánočních tradicích na Moravě, který se natáčel ve strážnickém skanzenu nebo na brněnských adventních trzích.
Valtice jsou dražší než PrahaTěm, které do Valtic přiláká třeba televizní reklama, se letos pobyt prodraží. Ubytovací poplatek je tu od letoška vyšší než v Praze. Město sáhlo na nejvyšší možnou zákonnou hranici 50 korun. Mezi ubytovateli to vyvolalo velkou vlnu nevole. Zvýšení poplatku ze současných 21 korun – tedy o 138 procent – prosadili zastupitelé sdružení Valtičané 2018. „Proč se nechovat tržně a nevyužít atraktivitu města a okolí? Kdo jiný než Praha, Český Krumlov nebo Lednicko-valtický areál?“ argumentují na sociálních sítích. V praxi to znamená, že pro čtyřčlennou rodinu při pobytu na týden se částka za ubytování zvedne o 1 400 korun. To se nelíbí ani starostovi Pavlu Trojanovi (ČSSD), který navrhoval poplatek ve výši 30 korun. „Myslím si, že není šťastné rozhodnutí takto zatížit jednu skupinu podnikatelů,“ míní. Poznamená to podle něj hlavně levnější ubytovací zařízení. Mezi ubytovateli ve Valticích se zvedla velká vlna odporu. Argument, že poplatky je nezatíží, protože je stejně zaplatí hosté, neberou. „Na rok 2021 již máme část kapacity nasmlouvané, a to včetně cenových nabídek. Navýšení poplatku městu je nečekané a extrémně vysoké, takže jej na hosty nemůžeme v žádném případě přenést. Někteří ubytovatelé již mají nasmlouvané pobyty přes cestovní kanceláře včetně poplatků, a toto zvýšení půjde na úkor jejich marže,“ píší v dopise, který podepsaly dvě desítky majitelů valtických penzionů. „Do Valtic se bude jezdit dál, ale přibude turistů, kteří se ubytují v okolních obcích, kde množství ubytování v soukromí za velmi příznivé ceny roste raketovým tempem,“ domnívají se podnikatelé, kteří zvažují sepsání petice. Ze židle je zvedlo i další rozhodnutí zastupitelstva, které zatěžuje patnáctiprocentním poplatkem ze vstupného společenské, vinařské a kulturní akce. |