Dnes je neodmyslitelně spjato s budovou Tesly v Králově Poli. Když však v roce 1961 Technické muzeum v Brně (TMB) vzniklo osamostatněním od Národního technického muzea v Praze, chodili se lidé na jeho exponáty dívat do bývalého kláštera sv. Voršily na rohu Orlí a Josefské ulice v centru města.
Netradiční prostory muzeum opustilo před pětadvaceti lety zčásti kvůli restitucím a také kvůli statickým poruchám budovy. Rázem se tak ocitlo roztroušené hned na šesti místech v Brně v pronajatých prostorách. Z azylu jej vysvobodilo až otevření stávajícího moderního sídla v roce 2003.
Při příležitosti 60. narozenin, které TMB aktuálně nemůže oslavit se svými fanoušky, přináší MF DNES přehled nejzajímavějších kousků, které jsou v něm uloženy.
1Největší obři
Suverénně nejrozměrnějším exponátem je vládní letoun Jak-40, dlouhý přes 20 metrů a s rozpětím křídel 25 metrů. TMB jej od armády získalo loni a zapůjčilo ho do Leteckého muzea v Kunovicích. „Je ve vynikajícím stavu a ještě loni byl schopen letu. Chtěli bychom ho zachovat, takže rozhodující bude, jestli se pro něj postaví hangár v Brně, nebo Kunovicích. Zatím se zvažují obě varianty,“ sděluje kurátor letecké sbírky Tomáš Přibyl.
Stroj evidenčního čísla 0260 byl ze Sovětského svazu dodán pro potřeby tehdejšího Leteckého oddílu Federálního ministerstva vnitra v roce 1979. Poté byl převeden ke Vzdušným silám armády, kde byl slavnostně vyřazen loni v září.
Nejdelším exponátem je tramvaj RT6 měřící 26 metrů. „Poslední tramvaj tohoto typu v Brně jezdila v lednu 2016 na lince 2. V současné době je v Česku jen jediný vůz, a to právě u nás v Technickém muzeu v Brně,“ přibližuje kurátor oboru městská hromadná doprava Tomáš Kocman.
S váhou 36 tisíc kilogramů je největším cvalíkem ve sbírkách muzea ženijní stroj ŽS-55. Speciální pásové vozidlo, pro jehož konstrukci se stal základem vyprošťovací tank VT-55, se používalo k vlečení či vyprošťování poškozené techniky či k odstraňování překážek.
2Nejdrobnější trpaslíci
K nejtitěrnějším sbírkovým předmětům patří plstící jehla dlouhá 30 milimetrů nebo náhradní díly do hodinek, které jsou menší než jeden milimetr.
3Nejmladší a nejstarší exponát
Největším „veteránem“ ve sbírkách Technického muzea je napaječ Friedmannův z roku 1953, jenž má přírůstkové číslo 002. Naopak „benjamínkem“ je pevný disk Atari SH 204, který přibyl zatím jako poslední exemplář.
4Nejoblíbenější kousek
Když měli kurátoři TMB vybrat, který z exemplářů se těší největší návštěvnické popularitě, nebylo rozhodování příliš těžké. S parní tramvajovou lokomotivou Caroline se Brňané už mnohokrát setkali přímo v ulicích města.
„Vyrobena byla v Linci firmou Krauss v roce 1889, byla určená pro nákladní dopravu. ‚Přežila‘ i elektrifikaci tramvajového provozu v roce 1900 a po Brně jezdila až do roku 1914,“ dává nahlédnout do minulosti Tomáš Kocman. Do muzea lokomotiva přešla v roce 1971 a patří k „zakládajícím členům“ sbírky městské hromadné dopravy, kterou dnes tvoří přes sto vozů.
Do brněnských ulic při příležitosti různých oslav a výročí zdejší MHD vyráží už od 70. let minulého století. Poslední větší opravou prošla v roce 2015 a v posledních letech ji lidé mohou obdivovat při akci Dopravní nostalgie.
5Nejzáhadnější předmět
Za nejtajemnější kousek zvolili kurátoři termoelektrickou baterii, která se používala začátkem minulého století. „Nasadila se na cylindr petrolejky, zevnitř byla zahřívána a zvenku chlazena trubičkami, čímž vznikalo napětí. Moc velký výkon neměla, ale třeba pro napájení jednolampovky to stačilo,“ odhaluje vedoucí oddělení správy sbírek a informací Jaroslav Pipota.
Zařízení se používalo především na samotách, kde ještě nebyla zavedena elektřina a lidé ji tak získali aspoň v minimálním provedení.
V plánu jsou motorky i da VinciKromě plánů na oslavy kulatých narozenin nazvané Šedesátka s TMB, které se podle ředitele Ivo Štěpánka snad budou moci uskutečnit v srpnu, chystá Technické muzeum v Brně i další novinky. A to také na mimobrněnských památkách, které spravuje. Jaké máte plány s větrným mlýnem v Kuželově? Mluví se také o novém muzeu celnictví v bývalé celnici v Hatích. Jak jste s ním daleko? Na co se mohou návštěvníci těšit, až budete moci opět otevřít? A jaký je výhled do budoucna? |