Na středeční schůzi brněnští radní schválili zpracování investičního záměru, který slibuje vytvoření bezbariérového prostoru a rekonstrukci přilehlých cest. „Jde o první krok k výraznější estetické modernizaci celého uzlu,“ reaguje starosta Židenic Petr Kunc (nez.) s tím, že kompletní úpravy začne městská část řešit na jaře příštího roku vyhlášením architektonické soutěže.
Nicméně v tuto chvíli přednost dostalo zajištění bezpečnosti, a to především pro nevidomé nebo krátkozraké osoby. Podle radních chybí označení míst pro přecházení, vodicí linie nebo kontrastní označení výškových rozdílů a prosklených ploch. V blízkosti se také nachází domov pro seniory a nejen jeho obyvatelům přístup na zastávky značně komplikuje výška obrubníků nebo schody.
„Důvodem špatného stavu je především to, že různé zastávky se stavěly v různých obdobích. Dělaly se tak postupné úpravy, které na sebe vůbec nenavazovaly,“ vysvětluje brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Mezi návrhy na zlepšení patří snížení obrubníků, rozšíření nástupních ploch, vybudování zábradlí se zarážkou pro slepeckou hůl v těsné blízkosti tramvajové tratě nebo třeba zřízení šikmé rampy do přilehlé lékárny. Rekonstrukce se dotkne také cesty na nedaleké vlakové nádraží a snazší trasu chtějí radní umožnit i cyklistům.
Zda bude nakonec možné veškeré vize uskutečnit, rozhodne až analýza plánu. „Čekáme na seznam případných bariér, které se týkají dopravy, technických záležitostí nebo majetkoprávních vztahů. Na základě toho pak definitivně rozhodneme, zda k úpravám přistoupíme, nebo případně budeme hledat jiné řešení,“ dodává Kratochvíl.
Ostudná místa Brna: město hyzdí retro aréna i vlaková zastávka v polích |
Na jednu z takových překážek před čtyřmi lety upozornil Kunc, když už tehdy projevil zájem o zvelebení prostoru zastávek. Jako problémové vnímá především nevzhledné obchůdky. „Prostory nástupišť jsou ovšem protnuty parcelami různých majitelů a každé změně musí předcházet scelení pozemků, což byl jeden z důvodů, proč jsme od plánu na nějakou dobu odstoupili,“ podotýká Kunc s tím, že nově se Židenicím podařilo do vlastnictví získat alespoň nedalekou tržnici z 90. let minulého století, kterou plánují v příštím roce opravovat.
„Jsem rád, že se tady věci daly konečně do pohybu. Z investičního záměru mám radost, konečně se totiž město začalo věnovat právě Staré osadě, a ne jenom Mendláku,“ podotýká starosta.
Oslavované Bohunice, ale také částečně kritizovaný Mendlák
Ostatní velké uzly v Brně už prošly modernizací. Právě oprava Mendlova náměstí byla více než rok a půl velké téma, provázely ji totiž značné komplikace, které zapříčinily půlroční zdržení. Jednou z nich byl problém s dovozem speciální červené žuly, jež měla být základním stavebním prvkem nového náměstí.
I přesto brněnský dopravní podnik považuje rekonstrukci za povedenou. „Přinesla především zpřehlednění přestupních vazeb a bezpečnější pohyb cestujících při přestupech,“ vyzdvihuje mluvčí zmíněné městské firmy Hana Tomaštíková. Stejného názoru ovšem nebyli všichni, ještě před oficiálním otevřením se terčem kritiky stalo zábradlí umístěné mezi tramvajovou a trolejbusovou zastávkou, které tak lidem přechod mezi jednotlivými spoji značně zkomplikovalo. Jeho část proto město muselo nechat dodatečně odstranit.
Sláva, to to trvalo! Část kritizovaného zábradlí zmizela, lidé mohou procházet |
Zábradlí zmizelo před rokem také u hlavního nádraží mezi tramvajovým ostrůvkem a úsekem mezi Obchodním centrem Letmo a ústím do Masarykovy ulice. Navíc po nejrůznějších peripetiích politici nakonec v místě nechali zavést takzvanou sdílenou zónu, kde jsou si chodci, cyklisté i řidiči aut rovni.
Výrazně se v budoucnu změní rovněž prostor před nádražím v Králově Poli, které aktuálně prochází rekonstrukcí pod patronátem Správy železnic. Konkrétní podoba vytíženého uzlu v okolí není podle radního Kratochvíla v tuto chvíli jasná, ovšem určitě se počítá s vybudováním podchodu do Myslínovy ulice a stavbou parkovacího domu.
Pozitivního ohlasu se dočkala především rekonstrukce okolí přestupního uzlu Nemocnice Bohunice při prodloužení tramvajové trati ze zastávky Osová. Nová nástupiště si chválí také společnost Kordis, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu – regionální spoje zajíždí až k nemocnici. „Za renovaci jsme velmi rádi. Problém vnímáme trochu s kapacitou, ale to tak u nových uzlů bývá,“ vyjadřuje se mluvčí společnosti Květoslav Havlík.
Brněnským „metrem“ už jezdí tramvaje. Cestující tápali, do jaké nastoupit |
Kratochvíl upozorňuje, že v příštích letech město plánuje úpravy několika dalších míst, které křižují veřejné spoje. „Dopravní situace ve městě proto nebude v následujících letech ideální, nicméně pokusíme se rekonstrukce rozfázovat tak, aby na sebe navazovaly,“ zmiňuje radní. Po dokončení oprav Údolní ulice se město plánuje zaměřit na Kounicovu, následně pak na Veveří, Pekařskou, Křížovou nebo Vídeňskou. Většina se však podle Kratochvíla teprve projektuje.
6. března 2023 |