Už podruhé za poslední rok vzbudilo emoce jméno divadelníka Pavčíka. A znovu kvůli dětskému divadlu v Brně.
Tomáš PavčíkVystudoval teorii divadla a umění na Filozofické fakultě MU v Brně, spolupracuje s Divadlem Husa na provázku nebo Slováckým divadlem. Má za sebou řadu vlastních divadelních představení a projektů. Věnuje se alternativnímu Divadlu Líšeň, působí jako pedagog na gymnáziu s uměleckou profilací. |
Loni v dubnu jej prosazoval na post ředitele Divadla Radost náměstek brněnského primátora pro kulturu Matěj Hollan (Žít Brno). A to přesto, že Pavčík skončil v konkurzu až druhý. Nakonec zůstal ředitelem Radosti její dlouholetý šéf Vlastimil Peška.
A Pavčík nastoupil před dvěma týdny jako ředitel Kulturního a vzdělávací střediska U Tří kohoutů (KVS), které zřizuje městská část Brno-střed.
Pod KVS spadá mimo jiné další divadlo orientované na dětského diváka – Polárka. Pavčík zde chystá velké změny. Část zaměstnanců se proti jeho postupu ale bouří a kritizuje ho.
Podle vedoucí divadla Bronislavy Krchňákové plánuje Pavčík necitlivé změny, které ohrozí chod i dobré jméno scény. Nelíbí se jí, že po osmi letech odešel ředitel kulturního centra Roman Burián, kterého právě Pavčík vystřídal.
„Divadlo za něj nemělo žádné finanční potíže. Nikdo nám jeho odchod nezdůvodnil. Podle mě je to trafika,“ řekla Krchňáková. Burián působil také jako mluvčí radnice Brna-střed, i z této pozice nedávno odešel.
Zrušené premiéry
Krchňáková dodala, že nový ředitel Pavčík už zrušil pět naplánovaných premiér, chce vyměnit vedení za mladé lidi bez zkušeností či snížit počet herců.
Pavčík si za svými změnami stojí. „Chod Polárky se neztotožňuje s mojí koncepcí, není progresivní a nikam nesměřuje. Divadlo zaznamenalo v posledních letech pokles diváků o několik tisíc a na tom závisí příjmy ze vstupného. Nebyly šťastně vybírané inscenace,“ uvedl Pavčík.
Ve své koncepci zveřejněné na webu městské části plánuje například zřídit v budově kavárnu, zdražit vstupné nebo zprovoznit malou scénu. Ke spolupráci chce přizvat výrazná jména alternativního autorského divadla, jako třeba režiséry Jiřího Honzírka z Divadla Feste nebo Sergeje Sanžu z Divadla Facka. O těchto umělcích Pavčík mluvil, už když popisoval svoji koncepci v Divadle Radost.
Jak hodnotila MF DNES Divadlo PolárkaHodnocení recenzentky Jany Soukupové za poslední čtyři roky. Představení Polárky tradičně sbírají vysoké známky, což u ostatních divadelních domů rozhodně není zvykem.
|
„V tuto chvíli drtivě převažující dopolední představení pro školy je třeba výrazně doplnit odpoledními a večerními a aktivně je propagovat,“ píše Pavčík v koncepci o směřování Polárky.
Podle radního Brna-střed Petra Kalouska (Žít Brno), který je zodpovědný za kulturu a byl ve výběrové komisi na nového ředitele KVS, se do konkurzu přihlásilo osm uchazečů. „Pan Pavčík předložil koncepci, s níž zaujal. Že ji realizuje, považuji za správné. Nemyslím, že by bylo dobré, aby radnice mluvila do dramaturgického plánu divadla,“ popsal Kalousek.
To stejné si myslí i náměstek Hollan, který je zároveň zastupitelem Brna-střed.
„Znám Tomáše Pavčíka dlouho. Má právo dělat změny, aby se zlepšila úroveň divadla. Podpořím ho v tom, co chystá,“ řekl Hollan. Otevřít debatu o novém řediteli KVS chce dnes na zastupitelstvu také opoziční zastupitel a šéf kontrolního výboru Bohumil Straka (TOP 09). „Ptát se budu nejen na personální změny, ale také zda bude zachován rozsah divadla pro děti nebo na zamýšlené snížení počtu premiér. Zajímá mě, proč se o tom rozhodlo hned a bez debat. Není správné přijít a vše rozprášit,“ myslí si Straka.