Úterý 18. května 2021, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. května 2021 Nataša

Nápad za miliony. Brňané firmám zjistí, proč zákazníci odešli z e-shopu

  11:17
Trojice Brňanů přišla s programem, který pomáhá majitelům e-shopů udržet si - z technického hlediska - zákazníky. Dovede totiž zaznamenat, jak přesně se lidé na e-shopu chovají a proč ho opustili. Program používá již 146 tisíc společností po celém světě a denně až 800 zájemců přibývá.

Petr Janošík z Brna je zakladatelem projektu Smartlook. díky kterému si může majitel e-shopu pustit video z každé návštěvy zákazníka a zjistit tak, jak se na webu chová. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Člověk si otevře e-shop a chce si něco objednat. Naskládá si zboží do virtuálního košíku a chystá se zaplatit. Jenže to nejde. Vyskakuje třeba chybová hláška, nejde kliknout na potvrzení objednávky nebo potvrdit obchodní podmínky.

A pro majitele e-shopu přichází fatální moment - zákazník web opustí a nakoupí jinde.

Jak stránky vypilovat, aby zákazníci zůstávali, řeší služba Smartlook. Vymysleli ji tři mladíci z Brna a dosud ji začalo používat 146 tisíc subjektů.

Projekt má takový úspěch, že denně přibývá 500 až 800 zájemců. Mají jej třeba ve Škodě Auto, používá jej globální „star“ z Brna ve vyhledávání letenek, Kiwi.com.

Čím obchodníkům Brňané učarovali? Díky Smartlooku si může majitel e-shopu pustit video z každé návštěvy zákazníka. Vidí, jak klient pohybuje myší nebo na co kliká. „Oproti jiným službám neřekneme jen to, že uživatel odešel v druhé části nákupního košíku v e-shopu, ale víme i to, proč odešel,“ říká zakladatel projektu Petr Janošík.

Služba ale přímo nenahrává obrazovky, pouze sleduje pohyby myši a ty následně převádí do videa. Pokud se uživatel přepne na jiné okno prohlížeče, obrazovka videa zčerná a nic nejde vidět. K jiným datům z počítače se uživatel Smartlooku nedostane. Vše je tedy v mezích zákona. I když už tvůrci stížnosti na „Velkého bratra“ zaregistrovali. „My ale lidi nesledujeme. Jen určitá data používáme pro vylepšování webů,“ brání se třicetiletý Janošík.

Primární cíl Smartlooku je odhalit trhliny designu internetových stránek. „Máme klienty z Jižní Ameriky, USA nebo Česka, naší výhodou je i překlad internetových stránek do několika světových jazyků než pouze do angličtiny,“ říká.

Od prvního webu k milionům

Že brněnský Smartlook boduje, dokazuje i to, že se dostal mezi deset nejlepších startupů střední a východní Evropy v březnové soutěži Startup World Cup.

K nápadu za miliony, které startup otáčí, vedla desetiletá cesta. Petr Janošík začal s programováním internetových stránek na míru. Pak ve třetím ročníku studia informatiky na VUT v Brně našel nového spolubydlícího Dušana Kmeťu a rozjeli spolu větší byznys.

„Pár let jsme nabízeli marketingové služby, webdesign, v kompletním balíčku. Přestalo nás ale bavit dělat to samé pořád dokola,“ vzpomíná. V roce 2013 přišli s chatovým projektem Smartsupp. Nebyl to však klasický chat, ale vyskakovací okno s podporou na internetových obchodech.

Ze začátku je válcovala konkurence, první rok si stěží vydělali na žití, byznys se jim rozjel až v druhém roce. „Potom jsme přibrali třetího společníka Vladimíra Šanderu, on nám pomohl nakopnout globální expanzi,“ pokračuje. Třetí rok už dosáhli 600 procent růstu a jejich obrat šel do milionů korun.

Na konci roku 2015 je napadlo přidat funkci nahrávání toho, co uživatel na stránkách dělá. Původně ji chtěli přidat k chatu, aby operátor mohl rychle a dobře reagovat na potřeby zákazníka. „Nakonec jsme se rozhodli, že ji použijeme odděleně. Věděli jsme, že když zůstaneme u Smartsuppu, neuděláme nic velkého,“ říká Petr Janošík.

Jejich výhodou byly dříve získané zkušenosti. „Když jsme se podívali dozadu, našli jsme při minulých projektech kupu chyb, třeba jsme nevyladěný software hned prodávali,“ popisuje. A tak začali poklidně vyvíjet a v únoru 2016 zadarmo nabízet Smartlook.

Chtějí trumfnout Silicon Valley

Služba byla bezplatná do loňského listopadu. „Na konci loňského léta jsme od investorů získali deset milionů korun a začali hodně vkládat třeba do reklamy. Následně jsme museli zavést placené balíčky, abychom věděli, jestli se Smartlook vůbec bude prodávat,“ říká Janošík.

Tento poměrně malý brněnský startup, v němž pracuje 15 lidí, má jednu výhodu – program se jim podařilo optimalizovat, takže jsou levní a základní balíček služeb je zadarmo.

Zpoplatněné verze momentálně používá 5 procent ze 146 tisíc uživatelů, každé dva týdny je nakoupí další stovka. Teoretickou konkurenci vidí v nástroji Google Analytics, který měří počty přístupů na internetové stránky.

Podobné služby jako Smartlook už na internetu fungují. „I on-line, takže podpora vidí, co uživatel na stránkách dělá,“ poznamenal Vojtěch Halamíček, obchodní ředitel marketingové společnosti Pulary, s tím, že brněnský projekt opravdu najde využití hlavně při tvorbě e-shopů. „Tam Google Analytics tolik nepomůže, protože se zaměřuje na něco jiného,“ vysvětlil Halamíček.

Brňané směle hlásají, že míní „rozbít“ trh. A do budoucna chtějí nabídnout i analýzy, kdy majitelům jednoduše přijde zpráva o problémech i s řešením.

„Chceme dokázat, že z Brna dokážeme udělat lepší startup než v Silicon Valley,“ usmívá se Janošík. A říká, že investoři odhadli hodnotu mladičké firmy na 67 milionů korun.

Autor:
  • Nejčtenější

Nečekali jsme takový zájem, říká autor chytrého zámku na lyže i kočárek

Zámek připnutý na kolo díky pohybovému senzoru upozorní majitele, že se jeho bicykl někdo pokouší ukrást. Tak funguje...

V Kyjově už platí vlastní virtuální měnou, sklízí chválu až ze Singapuru

Tisíc lidí v jihomoravském Kyjově už platí correnty. Místní měnu můžou utratit u čtyřiceti zdejších obchodníků. Měsíční...

Za smrtelnou autonehodu vyšší trest. Pomohl pokus s plynem na podlaze

Premium Jihomoravští policisté jako jediní v zemi posílají k nehodám rovnou své specialisty, kteří si ověřují poznatky na...

V jamách ležely zvířecí kosti s lidskými. Jako v hororu, líčí archeologové

K hororu od Stephena Kinga přirovnali archeologové svůj objev v Mutěnicích na Hodonínsku. Při průzkumu vesnice z období...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poprask v Brně. Na ligu tady má patnáct procent hráčů, napsal Vaněk

Pravidelně co dva týdny, vždycky po domácím zápase, aby fotbalisté Zbrojovky Brno neotevírali noviny.

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Zámeček před šedesáti lety vyhořel, jeho podobu ukáže 3D model z betonu

Zapomenutý Katzelsdorfský zámeček se vrací do společnosti památek Lednicko-valtického areálu. Z jeho mapy zmizel už...

V jamách ležely zvířecí kosti s lidskými. Jako v hororu, líčí archeologové

K hororu od Stephena Kinga přirovnali archeologové svůj objev v Mutěnicích na Hodonínsku. Při průzkumu vesnice z období...

Krásy moravského Toskánska zůstávají lidem skryté, myslí si fotograf

Krajina kolem Boleradic, Chvalkovic nebo Kozlan v Jihomoravském kraji svými terénními vlnami připomíná italské...

Bez očkování zvířat hrozí nové mutace viru. Na Moravě pro ně vyvíjejí vakcínu

Premium Že by domácí zvíře nakazilo koronavirem člověka, o tom se neví. Opačně to však hrozí, stejně jako mezidruhové přenosy....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Princ Harry: Žil jsem jako v zoo. Podívejte, co to udělalo s mou matkou

Na streamovací službě Apple TV+ bude mít brzy premiéru dokument týkající se psychického zdraví, vytvořený princem...