Nápad za miliony. Brňané firmám zjistí, proč zákazníci odešli z e-shopu

  11:17aktualizováno  11:17
Trojice Brňanů přišla s programem, který pomáhá majitelům e-shopů udržet si - z technického hlediska - zákazníky. Dovede totiž zaznamenat, jak přesně se lidé na e-shopu chovají a proč ho opustili. Program používá již 146 tisíc společností po celém světě a denně až 800 zájemců přibývá.

Petr Janošík z Brna je zakladatelem projektu Smartlook. díky kterému si může majitel e-shopu pustit video z každé návštěvy zákazníka a zjistit tak, jak se na webu chová. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Člověk si otevře e-shop a chce si něco objednat. Naskládá si zboží do virtuálního košíku a chystá se zaplatit. Jenže to nejde. Vyskakuje třeba chybová hláška, nejde kliknout na potvrzení objednávky nebo potvrdit obchodní podmínky.

A pro majitele e-shopu přichází fatální moment - zákazník web opustí a nakoupí jinde.

Jak stránky vypilovat, aby zákazníci zůstávali, řeší služba Smartlook. Vymysleli ji tři mladíci z Brna a dosud ji začalo používat 146 tisíc subjektů.

Projekt má takový úspěch, že denně přibývá 500 až 800 zájemců. Mají jej třeba ve Škodě Auto, používá jej globální „star“ z Brna ve vyhledávání letenek, Kiwi.com.

Čím obchodníkům Brňané učarovali? Díky Smartlooku si může majitel e-shopu pustit video z každé návštěvy zákazníka. Vidí, jak klient pohybuje myší nebo na co kliká. „Oproti jiným službám neřekneme jen to, že uživatel odešel v druhé části nákupního košíku v e-shopu, ale víme i to, proč odešel,“ říká zakladatel projektu Petr Janošík.

Služba ale přímo nenahrává obrazovky, pouze sleduje pohyby myši a ty následně převádí do videa. Pokud se uživatel přepne na jiné okno prohlížeče, obrazovka videa zčerná a nic nejde vidět. K jiným datům z počítače se uživatel Smartlooku nedostane. Vše je tedy v mezích zákona. I když už tvůrci stížnosti na „Velkého bratra“ zaregistrovali. „My ale lidi nesledujeme. Jen určitá data používáme pro vylepšování webů,“ brání se třicetiletý Janošík.

Primární cíl Smartlooku je odhalit trhliny designu internetových stránek. „Máme klienty z Jižní Ameriky, USA nebo Česka, naší výhodou je i překlad internetových stránek do několika světových jazyků než pouze do angličtiny,“ říká.

Od prvního webu k milionům

Že brněnský Smartlook boduje, dokazuje i to, že se dostal mezi deset nejlepších startupů střední a východní Evropy v březnové soutěži Startup World Cup.

K nápadu za miliony, které startup otáčí, vedla desetiletá cesta. Petr Janošík začal s programováním internetových stránek na míru. Pak ve třetím ročníku studia informatiky na VUT v Brně našel nového spolubydlícího Dušana Kmeťu a rozjeli spolu větší byznys.

„Pár let jsme nabízeli marketingové služby, webdesign, v kompletním balíčku. Přestalo nás ale bavit dělat to samé pořád dokola,“ vzpomíná. V roce 2013 přišli s chatovým projektem Smartsupp. Nebyl to však klasický chat, ale vyskakovací okno s podporou na internetových obchodech.

Ze začátku je válcovala konkurence, první rok si stěží vydělali na žití, byznys se jim rozjel až v druhém roce. „Potom jsme přibrali třetího společníka Vladimíra Šanderu, on nám pomohl nakopnout globální expanzi,“ pokračuje. Třetí rok už dosáhli 600 procent růstu a jejich obrat šel do milionů korun.

Na konci roku 2015 je napadlo přidat funkci nahrávání toho, co uživatel na stránkách dělá. Původně ji chtěli přidat k chatu, aby operátor mohl rychle a dobře reagovat na potřeby zákazníka. „Nakonec jsme se rozhodli, že ji použijeme odděleně. Věděli jsme, že když zůstaneme u Smartsuppu, neuděláme nic velkého,“ říká Petr Janošík.

Jejich výhodou byly dříve získané zkušenosti. „Když jsme se podívali dozadu, našli jsme při minulých projektech kupu chyb, třeba jsme nevyladěný software hned prodávali,“ popisuje. A tak začali poklidně vyvíjet a v únoru 2016 zadarmo nabízet Smartlook.

Chtějí trumfnout Silicon Valley

Služba byla bezplatná do loňského listopadu. „Na konci loňského léta jsme od investorů získali deset milionů korun a začali hodně vkládat třeba do reklamy. Následně jsme museli zavést placené balíčky, abychom věděli, jestli se Smartlook vůbec bude prodávat,“ říká Janošík.

Tento poměrně malý brněnský startup, v němž pracuje 15 lidí, má jednu výhodu – program se jim podařilo optimalizovat, takže jsou levní a základní balíček služeb je zadarmo.

Zpoplatněné verze momentálně používá 5 procent ze 146 tisíc uživatelů, každé dva týdny je nakoupí další stovka. Teoretickou konkurenci vidí v nástroji Google Analytics, který měří počty přístupů na internetové stránky.

Podobné služby jako Smartlook už na internetu fungují. „I on-line, takže podpora vidí, co uživatel na stránkách dělá,“ poznamenal Vojtěch Halamíček, obchodní ředitel marketingové společnosti Pulary, s tím, že brněnský projekt opravdu najde využití hlavně při tvorbě e-shopů. „Tam Google Analytics tolik nepomůže, protože se zaměřuje na něco jiného,“ vysvětlil Halamíček.

Brňané směle hlásají, že míní „rozbít“ trh. A do budoucna chtějí nabídnout i analýzy, kdy majitelům jednoduše přijde zpráva o problémech i s řešením.

„Chceme dokázat, že z Brna dokážeme udělat lepší startup než v Silicon Valley,“ usmívá se Janošík. A říká, že investoři odhadli hodnotu mladičké firmy na 67 milionů korun.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Dav lynčoval řidiče, za sražení kočárku s dítětem ale mohla opilá babička

Záchranáři zasahují v Bratislavské ulici v Brně poté, co zde auto srazilo ženu...

Silné emoce loni v Brně vyvolal incident, při němž řidič srazil ženu s kočárkem a následně čelil útoku rozzuřených...

Stavbař komplikuje život sousedům, koupenou chatu předělává bez povolení

Stavbař Petr Kratochvíl se bez povolení pustil do přeměny chaty v osadě...

Mezi sousedy v jindy poklidné osadě Jitřenka se zhruba dvacítkou chat v katastru obce Nevojice na Vyškovsku to už pár...

Proč není na mistrovství? Trenéři mi všechno řekli narovinu, líčí Zaťovič

Martin Zaťovič během utkání proti Rusku

Výborná sezona Martina Zaťoviče v Kometě Brno si o tečku na mistrovství světa snad i říkala. Čtyřiatřicetiletý...

Brněnské obchodní centrum nabobtná, bude v něm i největší kino v Česku

V areálu brněnského obchodního centra Avion u křížení dálnice D1 a D2 už jezdí...

Brněnské obchodní centrum Avion se do roka výrazně rozroste. Investice za 1,3 miliardy korun přinese dvě desítky nových...

Záchranáři chtějí přidat plyn, vadí jim rychlostní limity pro sanitky

Ilustrační snímek

Řidiči sanitek jihomoravské záchranné služby chtějí uvolnit či úplně zrušit rychlostní limity, které nařídilo vedení....

Další z rubriky

Mahenova sebevražda byla kapitulací jen jeho, ne národa, říká znalec

Slavný básník, novinář, dramaturg, knihovník, režisér i divadelní kritik Jiří...

Když se 22. května 1939 vrátily manželka, sestra a tchyně Jiřího Mahena z divadla, našly jej bez známek života....

OBRAZEM: Pipi gril i bufet Sputnik. Podívejte, jak se změnily ikony Brna

Oblečení se v osmdesátých letech v Brně nakupovalo v Luxusu a v Domě moderní...

Dům moderní Brňanky, kino Moskva nebo bufet Sputnik bývaly za předchozího režimu ikonami Brna. Některá známá místa...

Při nehodě u Znojma zemřel muž, v době srážky byl vedle auta

Ilustrační snímek

Smrtelná nehoda na několik hodin uzavřela úsek silnice I/53 mezi Znojmem a Brnem. Při srážce dvou aut zemřel muž, který...

Najdete na iDNES.cz